منبرها به روز باشد / مداحان جایگاه اهل بیت(ع) را حفظ کنند / از بدعت در عزاداری دوری کنید

تاریخ ارسال:پ, 06/30/1396 - 17:57
سیدعلی حسینی سیستانی
توصیه آیت الله العظمی سیستانی به مبلغان، مداحان و عزاداران حسینی:

به گزارش خبرنگار ضیاءالصالحین به نقل از حوزه ، حضرت آیت الله سیستانی در پیامی به مناسبت فرا رسیدن ماه محرم 1439 توصیه هایی را خطاب به مبلغان، خطبا، مداحان و عزاداران حسینی بیان فرمودند که این توصیه ها توسط حجت الاسلام و المسلمین سید مرتضی کشمیری نماینده ایشان منتشر شد. ترجمه متن این پیام بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم
بار دیگر سالروز عاشورا و یاد و خاطره حماسه سربلندی سیدالشهدا امام حسین صلوات الله علیه فرا می رسد؛ امامی که نماد ارزش های بلندی همچون فداکاری، از خود گذشتگی، ظلم ستیزی و مبارزه با طاغوت و الگوی عزت و کرامت است و اکنون ما در آستانه مناسبت جاویدانی قرار داریم که یادآور مسائل مهمی در زمینه احیاء مکتب اهل بیت علیهم السلام می باشد؛ اهل بیتی که خدای متعال سرسپردگی و محبت آنها را بر ما واجب کرده است.

ضرورت به روز بودن منبر و توجه به شبهات معاصر
1. پیام منبر حسینی، مخاطب قرار دادن آگاهانه توده های مردم است به گونه ای که از روزهای محرم برای شرح حقایق و مبانی دین و مذهب اهل بیت(ع) بر اساس منطق علمی و مبتنی بر ادله محکم عقلی و نقلی استفاده شود.
در اینجا دوست داریم توجه خطبا و مبلغان محرم و اهالی محترم منبر (اعزهم الله) را به این نکته جلب کنیم که بخش فزاینده ای از نسل جوان امت اسلامی(پسر و دختر) در فضایی آکنده از افکار الحادی و موج های سرکش شبهه در اصول اعتقادات و ضروریات دین و مذهب قرار دارند و از این رو منبرها باید توجه ویژه ای به این فضا و طرح و شرح اعتقادات صحیح و حق مبتنی بر ادله محکم داشته باشند و در این راه از ابزارهای مؤثر بر نسل جوان و متناسب با فرهنگ معاصر استفاده شود و از گفتمان غیر مناسب و تاریخ گذشته پرهیز شود و از سوی دیگر شایسته است هر خطیبی مطالب متنوعی را متناسب با تخصص و توانایی خود در زمینه های تاریخ صحیح و عبرت آموز، موعظه های نافذ و مؤثر، احکام شرعی مبتلابه یا مسائل تربیتی مربوط به خانواده انتخاب و بیان کند.

مداحان،‌شان اهل بیت و مجالس حسینی را حفظ کنند
2. یکی از مهم ترین شعائر که تاثیر زیادی بر نسل جوان حسینی دارد هیئت های عزاداری هستند و از این رو یک مسئولیت بزرگ شرعی بر دوش برادران مداح و شعرا(خداوند توفیق آنها را زیاد کند) وجود دارد و این مسئولیت عبارت است از تمرکز بر اشعاری که بیانگر حرمت و مقام بلند اهل بیت عصمت علیهم السلام باشد و اشعار آنها به گونه ای نباشد که در خور مقام و شأن اهل بیت(ع) نباشد یا موجب مخدوش ساختن قداست و جایگاه این بزرگواران در دلها باشد و در این زمینه لازم است علاوه بر اشعار، از لحن ها و سبک های متناسب با مجالس لهو و طرب پرهیز شود و کاری انجام نشود که موجب مخدوش شدن جایگاه بلند مذهب اهل بیت(ع) باشد یا بهانه ای به دست دشمنان بدهد یا موجب وارد شدن ضرر و زیان به مؤمنان شود و تلاش شود اشعاری که خوانده می شود در بر دارنده تعالیم و آموزه های اهل بیت(ع) باشد که در حدیث آمده: «اگر مردم زیبایی های سخنان ما را بدانند از ما پیروی می کنند» و علاوه بر اینها تمرکز بر ذکر مصائب عترت پیامبر(ص) در این روزها نیز امری لازم است.

مردم حضور حداکثری در شعائر حسینی داشته باشند و از بدعت ها دوری کنند
3. از تمام مسلمانان به ویژه عزاداران حسینی انتظار می رود در مراسم های عزاداری حضور انبوه و چشمگیر داشته باشند و در این روزهای بزرگ به خیل دوستداران اهل بیت(ع) بپیوندند و در رسومی که از قدیم بیانگر دوستی و محبت اهل بیت(ع) است شرکت کرده و در میان عزاداران سیدالشهدا(ع) حاضر شوند و از دست زدن به اعمالی که مبنا و اصلی در شرع ندارد پرهیز کنند و کاری نکنند که موجب فراری دادن مسلمانان و محروم شدن آنها از این مجالس شود و تناسبی با این مراسم و شعائر نداشته باشد.
از خداوند متعال می خواهیم توفیق احیاء مکتب و شعائر اهل بیت(ع) به بهترین روش را به همگان عنایت کند و توفیق قدم نهادن در راه هدایت عترت و ایستادگی در این راه و خدمت همیشگی به این خاندان و بهره مندی از شفاعت آنها را به همه ما عنایت کند.

عظم الله اجورنا و اجورکم بمصاب ابی عبدالله الحسین
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته
مؤسسه امام علی(ع) لندن
28 ذی الحجه 1438
20 سپتامبر 2017

 

 

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • نشانی صفحه‌ها وب و پست الکترونیک بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
لطفا پاسخ سوال را بنویسید.

مطالب مرتبط