بررسی شخصیت جناب کمیل

تاریخ ارسال:چ, 09/08/1396 - 21:29
حاج شیخ جعفر ناصری
حاج شیخ جعفر ناصری

عقل ما به حقیقت و کُنه حضرات معصومین علیهم السلام راه ندارد؛ همان گونه که در زیارت جامعه کبیره آمده است:
مَوَالِیَ لَا أُحْصِی ثَنَاءَکُمْ وَ لَا أَبْلُغُ مِنَ الْمَدْحِ کُنْهَکُمْ وَ مِنَ الْوَصْفِ قَدْرَکُمْ؛[۱]
ای سرورانم! نمی توانم ثنای شما را شماره کنم و در مدح گفتن، قدرت رسیدن به حقیقت شما را ندارم و در مقام وصف نمودن، توانایی بیان منزلت شما در من نیست.
آشنایی با سبک های حواریین (یاران خاص) حضرات معصومین – که کم هم نیستند – و الگوبرداری از آنان، شناخت ما را در مورد اهل بیت علیهم السلام بیشتر می کند.
مطالعه شرح حالی که این بزرگان داشتند و کارهایی که می کردند، ما را به الگوهای مناسب می رساند. در بین حواریین اهل بیت علیهم السلام همه گونه افرادی بوده اند؛ حتّی می شود علوم را نسبت به حواریین ائمه، یک جمع بندی کرد.
یکی از آن حواریین، حضرت سلمان علیه السلام  است که به عالی ترین مراتب معارف توحیدی رسیده بود. دیگری حضرت کمیل علیه السلام . همچنین ولایی کامل، اهل جنگ، اهل معرفت و غیره در بین آن حواریین بوده است.
جناب کمیل فردی محکم و دارای معرفت بالایی بوده است. البته در معرفی شخصیت ایشان از جهت معنوی، کار نشده است. آن حالت فولادی و قوّت معنوی که ایشان دارد به خاطر چند امر است که مهم ترین آن، همراهی با حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام و بهره های توحیدی است که از آن حضرت می بُرد. سؤال هایی که از حضرت می پرسید غالباً توحیدی بود. اصحاب امیرالمؤمنین علیه السلام در معرفت، یکنواخت نبودند؛ جناب کمیل از حضرت، اسم اعظم حق تعالی را – که سر منشأ همه علوم و معارف است – درخواست کرد و حضرت به او عنایت کردند. در زیارت نامه ایشان آمده است:
السلام علی من اکمله الکامل فی الصفات و الامیر فی الغزوات و ودّعه السر و علّمه دعاء الخضر و اخبره عن النفس و الحقیقه فصار فیها ذا بصیره.[۲]
-------------------------
پی نوشت:
[۱] . زیارت جامعه کبیره.
[۲] . کتابخانه تخصصی حج، بخش ۵، صفحه۱۲۲.
-------------------------
منبع : بنیاد هاد

 

 

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • نشانی صفحه‌ها وب و پست الکترونیک بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
لطفا پاسخ سوال را بنویسید.

مطالب مرتبط