تقوا، سلاح مبلغ در حکومت بر دل‌ هاست

تاریخ ارسال:ج, 09/24/1396 - 22:45
عقلانیت
آیت الله‌ العظمی‌ مظاهری

 کار طلبه‌ ها به‌ خصوص مبلغین از نظر قرآن، کار انبیاست، کار مقدس است و مقدس‌ تر از این، کاری نداریم؛ چنان‌ چه از نظر پاداش معنوی هم پاداشی بالاتر از تبلیغ یا تحصیل علم و تدریس نداریم. امر تبلیغ در نظر مردم جامعه هم فوق‌ العاده تقدس دارد و تقدسش پیش مردم مقدم بر همه تقدس‌ هاست.
اگر ما مطلبی برای تقدس کارمان نداشته باشیم جز این آیه شریفه که می‌ فرماید: «من احیاها فکانّما احیا الناس جمیعاً»؛ (مائده/32) کافی است. امام صادق‌ علیه‌ السلام آیه شریفه را این‌ طور معنا می‌ فرمایند: که اگر بتوانیم یک نفر را بسازیم اگر بتوانیم آن حالت انحرافی را از یک کسی بگیریم مثل این است که جهان را زنده کرده‌ ایم. اگر یک نفر در شرف مرگ باشد و شما او را از مرگ نجات بدهید، یک خاطره شیرینی می‌ شود برای شما و اگر روزی از شما بخواهند که یک خاطره شیرین خودت را نقل کن، همان خاطره نجات دادن آن فرد را از مرگ یادآور می‌ شوی. بنابراین امر تبلیغ مهم و مقدس است و شما اهتمام ویژه‌ ای برای آن در نظر داشته باشید. ان‌ شاءالله

شرایط تبلیغ
این تبلیغ شرایط دارد و این شرایط را همه‌ مان باید مراعات کنیم. اگر یکی یا بعضی از این شرایط نباشد، ضررش بیش از نفعش است. برای این‌ که اگر ما خدای نکرده یک کسی را منحرف کنیم ابهت اسلام و تقدسات دین را از دل او زائل کردیم. قرآن می‌ فرماید گناهش مثل این است که جهان را کشته باشیم. «من قتل نفساً بغیر نفس أو فساد فی الارض فکانّما قتل الناس جمیعاً». (مائده/32)

علم، شرط اول تبلیغ
شرط اولی که ما طلبه‌ ها در تبلیغ باید داشته باشیم علم است. مراد از علم در این‌ جا، فقه و اصول نیست بلکه منظور این است که بر معارف اسلامی تسلط کافی داشته باشد، تسلط بر علم کلام داشته باشد تا منبرش پرمحتوا باشد. تبلیغ ما مربوط به یک صنف خاصی نیست و لذا باید از یک ساعت صحبت شما همه استفاده کنند و این مطالعه می‌ خواهد. من از شما تقاضا دارم که بی‌ مطالعه منبر نروید. اگر انسان بخواهد صحبتش مثل باغی باشد که از میوه آن همه استفاده کنند، نیاز به مطالعه دارد، گفته‌ ها بررسی و از منابع معتبر گرفته شود. از این‌ که نعوذبالله یک ساعت سر مردم را گرم کند، بپرهیزد و باید عقل و دل مردم را گرم کند و این کار و تلاش می‌ خواهد.

تقوا شرط دوم تبلیغ
شرط دوم برای تبلیغ، تقواست همه ما باید به این آیه شریفه توجه داشته باشیم: «لم تقولون ما لا تفعلون»؛ «کبر مقتاً عندالله أن تقولوا ما لا تفعلون»؛ گناه بزرگی است که یک مبلغ تقوا نداشته باشد. لسان آیات و روایات به ما می‌ گوید باید آن‌ چه داریم را منتشر کنیم، اما شرطش این است که خودمان عامل باشیم. اگر تقوا باشد کلام اثر خاصی دارد، اگر تقوا باشد شما عزیزان حکومت بر دل دارید و ما طلبه‌ ها تا حکومت بر دل‌ ها پیدا نکنیم، نمی‌ توانیم در کار تبلیغ موفق باشیم، تحمیل و زور و امثال این‌ ها اسلحه ما نیست، اسلحه ما حکومت بر دل‌ هاست و اگر بخواهیم چنین حکومتی داشته باشیم باید متقی باشیم. آیه شریفه دارد که «إن الذین آمنوا و عملوا الصالحات سیجعل لهم الرحمن ودّاً»؛ در روایت آمده که «من اراد عزّاً بلا عشیرة و هیبة‌ بلا سلطان فلیخرج عن ذل معصیة ‌الله الی عز طاعته»؛ یعنی اگر می‌ خواهی خودت و کلامت در دل مردم عزیز باشد، باید لباس ذلت معصیت کنده و لباس عزت تقوا پوشیده بشود که در این صورت کار درست می‌ شود.

عقل اجتماعی، شرط  سوم تبلیغ
شرط سوم؛ عقل است و مراد از عقلی که این‌ جا می‌ گوییم آن عقل فلسفی نیست که میوه‌ اش فکر است بلکه مراد عقل اجتماعی است. معنای عقل اجتماعی هم این است که فرد علاوه بر این‌که حرف خوب می‌زند، خوب هم حرف بزند، حرف بجا بزند. در هر مجلسی مواظبت کند که چه باید بگوید و قبل از گفتن باید فکر کند. فرق عاقل و احمق همین است که عاقل اول فکر می‌ کند بعد می‌ گوید ولی احمق اول می‌ گوید بعد فکر می‌ کند و به ضررش ملتفت می‌ شود.
ما وقتی می‌ خواهیم چیزی را بگوییم باید ببینیم از این جمله چه کسی (دوست یا دشمن) استفاده می‌ کند، اگر دشمن از این جمله استفاده می‌ برد، نباید گفته شود ولی اگر برای دوستان مفید و برای دشمنان مضر است، بگوییم. در مجالس خصوصی یا عمومی روی منبر مواظب زبانتان باشید، مبادا حلقوم یک مبلغ بلندگوی آمریکا و اسرائیل باشد.

ارتقا سطح معنوی و رقت قلب مردم، شرط چهارم تبلیغ
ایام تبلیغی؛ مثل ماه رمضان یا محرم مردم را با خدا و با معنویت بار بیاورید. معلوم است که خود شما رابطه با خدا دارید، معلوم است که خود شما قرآن و دعا زیاد می‌ خوانید، لکن سعی کنید مردم هم این‌ طور باشند. دعا و قرآن خواندن و رابطه با خدا، رقت قلب می‌ آورد و اگر شما بتوانید در اوایل تبلیغ خود، این حالت را در مردم ایجاد کنید در ادامه تبلیغ بهتر می‌ توانید کار خودتان را دنبال کنید وگرنه با سنگ‌ دلی و بدون رقت‌ قلب کار تبلیغ بی‌ اثر است. بنابراین در مجالس به قرآن خواندن و خواندن دعا خیلی اهمیت بدهید. این دعاها کارخانه آدم‌ سازی است.
-------------
منبع : افق حوزه

 

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • نشانی صفحه‌ها وب و پست الکترونیک بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
لطفا پاسخ سوال را بنویسید.