رزق مادی و رزق معنوی

تاریخ ارسال:ج, 10/15/1396 - 23:08
رزق
حاج شیخ جعفر ناصری

خداوند متعال در قرآن می فرماید:
وَ فِی السَّماءِ رِزْقُکُمْ وَ ما تُوعَدُون ؛[۱]
و روزى شما وآنچه وعده داده شده اید، در آسمان است.
اگر بنا شد رزق انسان در آسمان باشد، یک تحلیل درست می خواهد که انسان با این قضیه، مبنایی برخورد کند و زیربنای افکار و قواعدش را درست کند. ما رزق را عموماً خوراک می دانیم؛ در حالی که رزق، اعم است.
«فِی السَّماءِ رِزْقُکُمْ» به معنای مقدّرات است. در روایتی از امیر المؤمنین علیه السلام نقل شده است که تعقیبات نماز صبح، انسان را به رزقش نزدیک تر می کند از دویدن به دنبال روزی.[۲]
کانال ارتباطی افراد مختلف در همین آسمانی است که رزق انسان، در آن است (فِی السَّماءِ رِزْقُکُمْ وَ ما تُوعَدُون) انسانی که وقت سحر، خواب باشد، آمادگی و ارتباط او کم و چه بسا قطع است. غیر از رزق مادی، باید همه مجموعه رزق را با یک نگاه دید. وقتی انسان، اهمال کار باشد، بی توجه باشد، خواب باشد، مشغول معصیت باشد،[۳] به تدریج، رزق های او کم می شود؛ تا جایی که باب رزق او مسدود می شود.
در برزخ، بین انسان و عوالم بالا دو گونه موجودات با انسان در ارتباطند؛ یکی ملائکه که دعا و اعمال صالح را بالا می برند و رزق را می آورند؛ یکی هم شیاطین که وارد کانال های ورودی انسان شده، رفت و آمد می کنند؛ البته اگر انسان به آن ها راه بدهد. شخصی که به شهوات مشغول می شود، شیاطین در قلبش می نشینند. چه بسا در جلسه روضه رفته است؛ اما هر چه می خواهد گریه کند، نمی تواند. قرار ندارد؛ چون در بیرون، جایگاهی در قلبش برای شیاطین پر کرده است، دلش نمی شکند، هر جلسه ای می رود، فایده ای نمی کند. البته این بستگی به افراد دارد؛ یک وقت هم یک جا می رود، یک حالی و توجهی پیدا می شود و زلال می شود که باید مواظبت کند.
وقتی انسان، گرفتار نفس امّاره شد، ارتباط شیاطین، زیاد می شود. مثلا اگر بنا باشد ساعت نه صبح، فلان خیر به سمت من بیاید؛ چون زمام کار را دست دیگری داده بودم و به خدا نسپرده بودم، دیر می رسم و آن خیر به سمت دیگری می رود. این، یک زاویه از حضور شیاطین است. شیاطین انواع و اقسام حضور را در کارهای انسان دارند.
-------------
پی نوشت:
.[۱] سوره ذاریات، آیه ۲۲.
[۲]. عَنْ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ ـ علیه السلام ـ أَنَّهُ کَانَ یَقُولُ  وَ اللَّهِ إِنَّ ذِکْرَ اللَّهِ بَعْدَ صَلَاهِ الْغَدَاهِ إِلَى طُلُوعِ الشَّمْسِ أَسْرَعُ فِی طَلَبِ الرِّزْقِ مِنَ الضَّرْبِ فِی الْأَرْض (مکارم الاخلاق، ص۳۰۵).
[۳]. عَنْ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ ـ علیه السلام ـ … وَ لَا یُحْرَمُ الرِّزْقَ إِلَّا بِذَنْبٍ … (مکارم الاخلاق، ص۱۴۷).

--------------
منبع: بنیاد هاد

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • نشانی صفحه‌ها وب و پست الکترونیک بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
لطفا پاسخ سوال را بنویسید.

مطالب مرتبط