درمان چشم چرانی همسر

تاریخ ارسال:ج, 11/27/1396 - 18:41
 چشم چرانی

سلام .زنی 26 ساله 4 سال است ازدواج كرده از نظرظاهر وموقعت اجتماعی در سطح بالا است از نظر تحصیلات با همسر خود برابر است و هر دو دانشجوی ارشد میباشند مدتی است احساس میكند شوهرش نگاه نامناسب به زنان نامحرم میكند در خیابان چشم چرانی میكند در حالی كه این خانم فوق العاده مراقب رفتار خود با نامحرم است و هیچ كمبودی از هیچ نظر ندارد و از طریق خواستگاری و خانواده باهم اشنا شده و ازدواج كردند. حالا خانم بسیار ناراحت است چكار كند؟ راه حل چیست؟
با سلام و عرض ادب خدمت شما خواهر گرامی از ارتباط شما با این مركز تشكر می كنیم و امیدواریم كه پاسخ ارائه شده مورد پسند و استفاده شما واقع شود.
پرسشگر گرامی در ابتدا باید درباره موضوع مورد نظر مطمئن شوید، شاید در این زمینه دوست شما دچار حساسیت بیش از حد شده است، به هر حال در گام اول باید در این زمینه اطمینان پیدا كنید. پاسخ ما هم بر این اساس است كه احساس فرد مورد نظر در مورد شوهرش صحیح است. از آنجا كه احتمال می دهید پاسخ مورد نظر را به صورت كامل در اختیار فرد مورد نظر قرار دهید، در این پاسخ او را مخاطب قرار می دهیم.
خواهر محترم، رفتار هر انسانى متأثر از ویژگى‏هاى شخصیتى او است، اگر روح تقوا بر شخصیت فردى حاكم باشد، رفتار او نیز رنگ معنوى اخلاقى دارد و نگاه كردن از این قاعده مستثنا نیست بنابراین كنترل چشم تابعى از روح تقوا است كه اگر در آدمى پدیدار شد، به تبع آن كنترل چشم نیز به دنبال آن خواهد آمد. راهى كه گناه نكردن را در طول زندگى تضمین كند، براى افراد عادى بشر سهل نیست؛ زیرا انسان موجودى مختار و داراى تمایلات گوناگون است. در عین حال با عزمى آهنین و مبارزه‏اى دائمى و تدریجى با نفس، مى‏توان به چنین جایگاه رفیعى دست یافت. شرایط محیطی نیز تأثیر زیادی در رفتارهای انسانی دارد. قطعا حضور همسر شما در كشوری اسلامی با ظاهری مقیدتر به آموزه‌های دین، رفتاری متفاوت از آنچه در كشور غیر اسلامی است را درپی دارد.
این نكته اساسی‌ را باید در نظر داشته باشید كه با این فرض كه نگاه او، شهوت آلود باشد (كه این مطلب برای شما هم ثابت نیست) شما در جایگاه آمر به معروف و ناهی از منكر هستید؛ نه كسی كه بخاطر گناه دیگری، سوهانی باشد برای از بین بردن توان روحی و جسمی خود و طرف مقابل. نهی از منكر نیز داری مراحل خاص خود است كه قطعا شما فراتر از آن، وظیفه‌ای نخواهید داشت. شما ابراز ناخشنودی خود را از این امر هم با ناراحتی و هم با تذكرات رفتاری و كلامی ابراز داشته‌اید. حق برخورد فیزیكی هم ندارید. پس باید چه كنید:
1. هرگز در این مورد در مقابل دیگران با او صحبت نكنید و تذكر ندهید.
2. این مطلب را با نزدیكان خود درمیان نگذارید، مگر افراد رازداری و آگاهی كه بتوانند روی همسر شما تاثیر داشته باشند و او را از این رفتار بازدارند؛ آنهم بصورتی كه نفهمد شما با نفر سوم صحبت كرده‌اید.
3. وظایف خود را به عنوان همسر به خوبی انجام دهید.
4. رابطه عاطفی خود را با همسرتان گسترش دهید. (در صورت ابراز تمایل در مكاتبات بعدی، آنها را تقدیم نگاهتان خواهیم نمود)
5. به ظاهر خود در خانه و هنگام حضور او برسید. آنگونه آرایش كنید و لباس بپوشید كه او دوست دارد.
6. به بهانه‌های مختلف او را از دیدن فیلمهای مذكور بازدارید؛ مثلا به دیدار دوستان مورد اعتماد بروید، فیلم مناسبی تهیه كنید و با هم ببینید و ...
7. در موقعیت‌های مناسب عاطفی، با لحنی آرام به او تذكر دهید و هرگز در این مورد با او مشاجره نكنید.
8. احتمالا مجالسی مذهبی هم وجود دارد كه بتوانید در انها حضور یابید. اگر همسرتان امتناع می نماید می‌ توانید از مسوولین چنین مجالسی بخواهید كه به بهانه كمك در موقعیتی كه همسرتان در آن تبحر دارد یا علاقمند است، او را به چنین محافلی بكشانند.
9. او را تشویق به مطالعه پیوسته در عوالم پس از مرگ و احوال برزح و قیامت نمایید.
10. او را به انجام فرایض دینی (بویژه نماز) ترغیب نمایید.
11. سعی كنید ارتباط جنسی خود را متنوع و بیشتر نمایید.
12. خود شما نیز مواقب ارتباطات كلامی و بصری خود در مقابل نامحرم باشید تا بهانه‌ای برای او نباشد.
13. نصب تصاویر معنوی در خانه نیز (در صورتی كه به تنش با او نمی‌انجامد) مفید است.
14. در روایتى از امام عسكرى(علیه السلام) آمده است: «برگرداندن صاحب عادت از عادتش مانند معجزه است». بحارالانوار، ج‏14، ص 38. پس صبور باشید و در این راه از توكل به خدا و توسل به ائمه (علیهم السلام) غافل نشوید.
خواهر گرامی، موفقیت در نیت خیرتان را از درگاه الهی آرزومندیم و منتظر مكاتبات بعدی شما هستیم.
-----------------------------------------
منبع: پرسمان دانشجویی اخلاق وعرفان

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • نشانی صفحه‌ها وب و پست الکترونیک بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
لطفا پاسخ سوال را بنویسید.

مطالب مرتبط