مبلغ دین و تبیین آسانیِ دین

تاریخ ارسال:ش, 12/05/1396 - 23:56
تبلیغ
سیدی

یکی از شیوه های تبلیغی که باید مبلغان ارجمند به آن توجه داشته باشند، دادن امیدواری به مردم است؛ چه در زمینه مسائل مذهبی و چه در زندگی شخصی. این شیوه تبلیغی اگر با اخلاق و رفتار مناسب منتقل شود، بدون شک ثمرات ارزنده ای را بر جای خواهد گذاشت.
مبلغین ارجمند باید متوجه باشند که القاء امیدواری در میان مردم، شیوه پیامبران، مخصوصا پیامبر اسلام بوده است. چنانکه وقتی پیامبر یکی از اصحابش را به یمن فرستاد، به او فرمود: «یسر و لا تعسر و بشر و لا تنفر؛ آسان بگیر و سخت نگیر، نوید بده (میلها را تحریک کن) و مردم را متنفر نساز.»[1] مطابق این حدیث، مبلغ دینی، باید با اخلاق و رفتار مناسب، دینداری را برای مردم شیرین و آسان جلوه دهد. البته آسان گیری در دین به معنی سرسری گرفتن دین نیست. نکته ای که بعضی افراد به دنبال آنند. آسان جلوه دادن دین یعنی تبیین اینکه خدا با اندک عملی از انسان راضی می شود. «يا سريع‏ الرضا ؛ ای کسی که زود راضی می شوی.»[2] به عبارت دیگر مبلغ باید تبیین کند که اگر ما یک قدم به سوی خدا برداریم، خداوند لطفش را ده قدم به ما نزدیک می کند. «هر كس كار نيكى بجا آورد، ده برابر آن پاداش دارد، و هر كس كار بدى انجام دهد، جز بمانند آن، كيفر نخواهد ديد؛ و ستمى بر آنها نخواهد شد.»[3] در این آیه، آسان بودن دین خدا بیشتر (از کیفر خدا)جلوه می کند؛ زیرا که با انجام عبادات الهی، براحتی می توان لطف و ثواب الهی را کسب کرد.
حاصل سخن اینکه؛ مبلغ دین باید با چهره ای بشاش و الفاظ امیدوارانه، دین خدا را آسان جلوه دهد و مردم را به آموزه های دینی ترغیب کند.
-----------
پی نوشتها:
1ــ أمالي المرتضى ، ج‏2، ص295
2ـــ مصباح المتهجد و سلاح المتعبد ، ج‏2، ص 850
3ــ انعام/160

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • نشانی صفحه‌ها وب و پست الکترونیک بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
لطفا پاسخ سوال را بنویسید.