ورود به باطن قرآن

تاریخ ارسال:پ, 01/09/1397 - 18:39
قرآن
حاج شیخ جعفر ناصری

انسان هر چه زیادتر قرآن بخواند، اثرش را می بیند؛ به خصوص در ماه مبارک رمضان. [۱] البته قرائتی که همراه با انس و احترام به قرآن باشد، بسیار اثربخش است.[۲] وقتی قرآن کنار انسان است، انسان باید احساس کند از کلمه کلمه آن، نور تراوش می کند.
این که خداوند در قرآن می فرماید:
نَزَّلْنا عَلَیْکَ الْکِتابَ تِبْیاناً لِکُلِّ شَیْ ء؛[۳]
ما بر تو این کتاب (قرآن عظیم) را فرستادیم تا حقیقت هر چیز را روشن کند.
یک حقیقتی است. تبیان همه اشیاء در قرآن هست؛ اما مشکل ما این است که از جسم، فراتر نرفته ایم؛ نه حقایق مشکلات را می شناسیم، نه حقایق ابهام را، نه حقایق جواب را و نه حقیقت قرآن را. ما کانال های ورودی به قرآن را نمی توانیم بشناسیم تا وارد قرآن شویم. گاهی از طریق انس با قرآن، بابی از علوم باز می شود که ده ها باب دیگر از آن باب، مفتوح می شود؛ ولی باز شدن این باب ها، نور می خواهد.
یکی از راه های ورود به قرآن، قرائت کثیر و انس با قرآن همراه با تعظیم واحترام است. گاهی انسان ساکت است؛ ولی دلش قرآن می خواند. یک آیه در خواب برایش می خوانند و معانی بسیاری به او القا می کنند که او را مشغول به آن معانی می کند.
------------قرآن
پی نوشت:
.[۱] قَالَ‏ رَسُولُ اللَّهِ ـ صلی الله علیه و آله ـ شَهْرُ رَمَضَانَ‏ شَهْرُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ … وَ أَکْثِرُوا فِیهِ مِنْ تِلَاوَهِ الْقُرْآن‏ (فضائل الأشهر الثلاثه، ص۹۵).
.[۲] عَنِ النَّبِیِّ ـ صلی الله علیه و آله ـ قَالَ: الْقُرْآنُ أَفْضَلُ مِنْ‏ کُلِّ شَیْ‏ءٍ دُونَ اللَّهِ فَمَنْ وَقَّرَ الْقُرْآنَ‏ فَقَدْ وَقَّرَ اللَّهَ‏ وَ مَنْ لَمْ یُوَقِّرِ الْقُرْآنَ فَقَدِ اسْتَخَفَّ بِحَقِّ اللَّهِ وَ حُرْمَهُ الْقُرْآنِ کَحُرْمَهِ الْوَالِدِ عَلَى وَلَدِهِ (بحار الانوار، ج۸۹، ص۲۹۰).
[۳]. سوره نحل، آیه ۸۹.
----------------
منبع: بنیاد هاد

 

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • نشانی صفحه‌ها وب و پست الکترونیک بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
لطفا پاسخ سوال را بنویسید.

مطالب مرتبط