امیرالمومنین مبتلای مظلوم

تاریخ ارسال:ي, 02/02/1397 - 12:19
امیرالمومنین مبتلای مظلوم
آیت‌ الله قرهی

 

مولی الموالی(صلوات اللّه و سلامه علیه) مظلوم ترین انسان ها است. امیرالمؤمنین(صلوات اللّه و سلامه علیه) از جهل مردم در عذاب بودند و همین جهل مردم هم ماجرای سقیفه را درست کرد. مولی الموالی(صلوات اللّه و سلامه علیه) از ضربه ابن ملجم عذاب نکشیدند، بلکه برعکس در آن جا «فُزْتُ وَ رَبِّ الْكَعْبَة» را بیان فرمودند...

 

ابتلاء امام معصوم(عليه الصّلوة و السّلام) سنگین­تر از امام­های دیگراست؛ چون ایشان بر همه خلق حاکمیّت دارند و کسی می­تواند حاکمیّت بر همه خلقت داشته باشد که علم او بیش از همه باشد. لذا علم امام معصوم(عليه الصّلوة والسّلام) مافوق علم همه انبیاء است. 

هر کس که علم بیشتری داشته باشد، در مقابل جهل جهّال بیشتر اذیّت می­شود.فکر می­کنید درجات ابی­ عبدالله(صلوات اللّه و سلامه علیه) که جهاد کردند و به شهادت رسیدند، در مقابل امیرالمؤمنین(صلوات اللّه و سلامه علیه) که خانه ­نشین شدند، بالاتر است؟! اذیّتی که امیرالمؤمنین(صلوات اللّه و سلامه علیه) از جهل مردم دیدند، مافوق آن چیزی است که در شهادت ابی­ عبدالله(صلوات اللّه و سلامه علیه) بود.لذا بیان می­فرمایند: مولی­ الموالی(صلوات اللّه و سلامه علیه) مظلوم­ترین انسان­هااست. امیرالمؤمنین(صلوات اللّه و سلامه علیه) از جهل مردم در عذاب بودند و همین جهل مردم هم ماجرای سقیفه را درست کرد.. مولی ­الموالی(صلوات اللّه و سلامه علیه) ازضربه ابن­ ملجم عذاب نکشیدند، بلکه برعکس در آن­جا «فُزْتُ وَ رَبِّ الْكَعْبَة»را بیان فرمودند.لذا درد ایشان از این نبود ­که به ایشان اهانت و جسارت می­کنند، بلکه درد ایشان این بود که آن­ها امامت را نشناختند و به امامت جسارت می­کنند. مولی­ الموالی(صلواتاللّه و سلامه علیه) به عنوان شخص مطرح نیستند بلکه به عنوان امام هستند

 اگر مولی­ الموالی(صلوات اللّه و سلامه علیه) در جایی می­فرمایند:«أنا المیزان» و از خود تعریف می­کنند، از این باب نیست ­که منیّتی درایشان باشد، بلکه چون صفات الهی در ایشان هست، از خود تعریف می­کنند. ایشان درواقع از صفات خدا تعریف می­کند، نه از ظاهر شخص.دیگر پوست، گوشت، استخوان، ناخن و همه اعضاء و جوارح مولی­ الموالی(صلوات اللّه و سلامه علیه) خدا می­شود، اسماءالله و صفات­ الله می­شود. در حقیقت این اسماءالله و صفات­ الله بودن عامل می­شود که مولی­ الموالی(صلوات اللّه و سلامهعلیه) آن خطبه را بيان بفرمايند که «أنا الحقّ، أنا المیزان و ...».

آن چیزی هم که ایشان را ناراحت می­کند، جهل است که برای پیامبر(صلّي اللّه عليه و آله و سلّم) هم همین­طور بود. این کد بزرگ را به ذهن خود بسپارید:ابتلاء امام معصوم(عليه الصّلوة و السّلام) این است که در آن اوج علمی خود، بین یک عدّه جاهل محض قرار گیرد.

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • نشانی صفحه‌ها وب و پست الکترونیک بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
لطفا پاسخ سوال را بنویسید.

مطالب مرتبط