منظور از حجاب های نورانی چیست؟

تاریخ ارسال:د, 02/10/1397 - 11:54
آیت الله خوشوقت
حضرت آیت الله خوشوقت اعلی الله مقامه؛

حجاب دو جور است گاهی ظلمانی است،گاهی نورانی. انسان گاهی گناه می کند این ظلمانی است. (برای او) تاریکی می آورد. انسان کافر است حجاب،ظلمانی است. گاهی انسان نماز شب می خواند و . . .

سوال: منظور از حجاب های نورانی در مناجات شعبانیه(1) چیست؟
جواب: حجاب نورانی! حجاب دو جور است گاهی ظلمانی است،گاهی نورانی. انسان گاهی گناه می کند این ظلمانی است. (برای او) تاریکی می آورد. انسان کافر است حجاب،ظلمانی است. گاهی انسان نماز شب می خواند و نورانی است امّا اگر در دلش خُطُور کند که الحمد لله ما امشب نماز شب خواندیم و به به و چه چه بگوید این می شود حجاب نورانی. عُجب می آورد و عُجب انسان را محروم می کند. لذا نباید یک چنین حالتی در انسان پیدا شود،(یعنی) خوشش بیاید که این کارها را کرده است.
وظیفه است باید انجام دهید و رد شوید و بروید،روی آن حساب باز نکنید. (با خود بگوید) حالا که من نمازشب خواندم،حالا که من کار خیر کردم،پس من همچنین و همچنانم. نه،این نتیجه را نگیریم،دیگر پس ندارد. وظیفه است باید انجام بدهی و فراموش هم بکنی. « تو نیکی می کن و در دجله انداز» بله،بینداز برود،اینجا جمع نکن که فردا بگویی به به،چقدر سرمایه دارم این خطرناک است. این حجاب نورانی می شود.
نماز زیاد خواندن،روزه زیاد گرفتن،کار خیر زیاد کردن،اَحیاناً (وقتی) نفس أماره می خواهد استفاده کند چنین حالتی پیش می آید. گفته اند هم انجام بده و هم از این بلا خودت را نجات بده،هیچ وقت جمع نکن که بگویی زیاد شده است و بگویی الحمد لله ما همچنین کردیم. نه،این حرف ها را نزن. انجام بده بگذار برود و فراموش کن. 

-------------------------
پی نوشت ها:
(1)...إِلَهِی هَبْ لِی کَمَالَ الِانْقِطَاعِ إِلَیْکَ وَ أَنِرْ أَبْصَارَ قُلُوبِنَا بِضِیَاءِ نَظَرِهَا إِلَیْکَ حَتَّى تَخِرَقَ أَبْصَارُ الْقُلُوبِ حُجُبَ النُّور (إقبال الأعمال جلد دوم ؛ صفحه ششصد و هشتاد و هفت)

 

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • نشانی صفحه‌ها وب و پست الکترونیک بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
لطفا پاسخ سوال را بنویسید.

مطالب مرتبط