اقسام جهاد از منظر مقام معظم رهبري بخش دوم - جهاد فرهنگي

تاریخ ارسال:چ, 10/02/1394 - 20:37
جهاد فکری
علی حسن زاده

مفهوم جهاد

واژه جـهـاد به معناى مشقّت و زحمت و همچنين به كار بستن توان در دفع دشمن است و در اصـطلاح شرعي و فرهنگ اسلامى عبارت است از:

«اَلْجـَهـادُ شـَرْعـاً بـَذْلَ النَّفـْسِ وَ مـالِ وَالْوسـْعِ فـِى اِعـْلاءِ كـَلَمـَةِ اِلاسـْلامِ وَ اِقـامـَةِ شـَعـائِرَ الايمانِ؛

يعني جـهـاد عـبـارت اسـت از نـثـار جـان و مال و توان در راه اعتلاى اسلام و بر پا داشتن شعارهاى ايمان.» (جواهر كلام، ج 21، ص3، دارالكتب الاسلاميه)

رهبر معظم انقلاب نيز در بيان تعريف اصطلاحى جهاد مى فرمايد: «هـر چـيـزى كـه هـم تـلاش بـاشد و هم در مقابله با دشمن باشد، جهاد است.

جهاد فرهنگي؛

جهاد فرهنگى مقدّم بر جهاد نظامى بوده و اهميت زير بنايي و به سزائي برخوردار مي باشد.

چنانكه پيامبر اكرم (ص) در آغاز رسالتش قبل از اينكه به او و پيروانش اجازه دفاع و جهاد نظامى داده شـود، مـأمـور بـه جهاد فرهنگى مى گردد؛

قرآن به عنوان كتاب جهاد فرهنگى بر قلب مبارك ايشان نازل مى گردد:

«وَجَاهِدْهُم بِهِ جِهَادًا كَبِيرًا؛ و با [الهام گرفتن از] قرآن با آنان به جهادى بزرگ بپرداز.»

(سوره فرقان، آيه 52)

يـعـنـى بـا تـلاوت آيـات قـرآن و بـيـان حـقـايـق قـرآن حـجـت را بـر آنـان تـمام كن و پايه هاى مـتـزلزل اعتقاد پوشالى آنان را ويران نما و بر آن ويرانه، بنيان اعتقاد توحيدى را استوار و مـحـكـم بـنـا كـن.

«مَا رُوِيَ عَنْ أَبِي مُحَمَّدٍ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ الْعَسْكَرِيِّ (ع) أَنَّهُ قَالَ قَالَ جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدٍ (ع):

امام صادق (ع)- به روايت امام حسن عسکري (ع):

عُلَمَاءُ شِيعَتِنَا مُرَابِطُونَ‏- فِي‏ الثَّغْرِ الَّذِي يَلِي إِبْلِيسَ وَ عَفَارِيتَهُ: علماي شيعه، مرزداران مرزهايي هستند که ابليس و عفريتهاي او از آنها حمله مي کنند؛

يَمْنَعُونَهُمْ عَنِ الْخُرُوجِ عَلَى ضُعَفَاءِ شِيعَتِنَا: علماي شيعه سپاه ابليس را از هجوم بردن بر ناتوانان شيعه باز مي دارند.

وَ عَنْ أَنْ يَتَسَلَّطَ عَلَيْهِمْ إِبْلِيسُ وَ شِيعَتُهُ النَّوَاصِبُ: و از چيره شدن ابليس و پيروان دشمن خوي او برايشان جلوگيري مي کنند.

 أَلَا فَمَنِ انْتَصَبَ لِذَلِكَ مِنْ شِيعَتِنَا كَانَ أَفْضَلَ مِمَّنْ جَاهَدَ الرُّومَ وَ التُّرْكَ وَ الْخَزَرَ أَلْفَ أَلْفِ مَرَّةٍ:

آگاه باشيد، هر کس از شيعه ما خود را به اين مرزداري برگمارد، مقامش از کساني که با روميان جهاد کردند و هزار هزار بار بالاتر است.

لِأَنَّهُ يَدْفَعُ عَنْ أَدْيَانِ مُحِبِّينَا وَ ذَلِكَ يَدْفَعُ عَنْ أَبْدَانِهِمْ: بدان جهت که اين مرزدار، از دين دوستان ما دفاع مي کند، در صورتي که آنان از بدن ايشان دفاع مي کنند.

(الإحتجاج على أهل اللجاج (للطبرسي)، ج2، ص 385)

بيانات مقام معظم رهبری در ديدار اعضاي شوراي عالي انقلاب فرهنگي

بايد خود اعضا و دستگاه هاي فرهنگي قبول كنند و باور داشته باشند كه ما اين جايگاه را به عنوان يك قرارگاه مركزي [قرار داديم]. تعبير "قرارگاه" ممكن است به بعضي گوشها سنگين بيايد - قرارگاه يك اصطلاح جنگي است، اصطلاح نظامي است - و بگويند آقا، قرارگاه مال مسائل نظامي است، شما در مسائل فرهنگي هم فكر نظامي را رها نميكنيد! واقع قضيه اين است كه كارزار فرهنگي از كارزار نظامي اگر مهم تر نباشد و اگر خطرناك تر نباشد، كمتر نيست؛ اين را بدانيد؛ يعني ميدانيد، واقعاً يك ميدان كارزار است اينجا. و بخصوص در قرارگاه هاي نظامي اين جوري است؛ قرارگاه مسئوليت اجراي مستقيم به معناي اينكه يك واحدي متعلّق او باشد، ندارد؛ امّا واحدها در اختيار او قرار مي گيرند، به تعبير نظامي در كنترل عملياتي او قرار مي گيرند. وقتي ما يك قرارگاه نظامي تشكيل مي دهيم، فرض بفرماييد سپاه مي گويد اين يگانهاي من در كنترل عملياتي آن تشكيلات [هستند]، پشتيباني اين يگان، متعلّق به آن سازمان است - يا ارتش، يا سپاه، يا هر دستگاه ديگر - امّا به كارگيري اين و هدايت اين، به عهده‌ قرارگاه است؛ يعني يك چنين حالتي را در اينجا بايستي توجّه داشت. 19/0۹/1392

فرهنگ و هويت يک ملت و سمت و سوي آن را مي توان با استفاده از شاخص هاي مصداقي همچون عقايد، اخلاق، آداب، رفتارهاي فردي و اجتماعي و خَلقيات ملي تشخيص داد.

اگر ملتي، از نظر شاکله ظاهري، مقبول و پيشرفته جلوه کند و از نظر فرهنگي و باطني دچار نابساماني باشد، ملت ورشکسته ‌اي خواهد بود اما ملتي که از نظر فرهنگي غني باشد، حتي اگر برخي مشکلات سياسي و اقتصادي نيز داشته باشد، بالقوه، ملت مقتدري است.

با تحولات عظيم ارتباطاتي که امروز در دنيا بوجود آمده، جنگ فرهنگي به عرصه اي با ابعاد مختلف و فراگير و پيچيده تبديل شده است.

گستره تهاجم فرهنگي جبهه استکبار، همه کشورهاي دنيا است اما در اين تهاجم مهم ترين هدف، نظام جمهوري اسلامي است زيرا نظام اسلامي در مقابل نظام سلطه ايستاده و اثبات کرده که در اين ايستادگي خود صادق است و توانايي مقابله و پيشرفت را نيز دارد.

راه مقابله با تهاجم فرهنگي جبهه استکبار، گسترش و تعميق رسالت هاي فرهنگي انقلاب اسلامي در عرصه هاي اخلاقي، رفتارهاي فردي و اجتماعي، عقايد و باورهاي ديني و مسائل سياسي است.(23/۰۳/۱۳۹۰)

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • نشانی صفحه‌ها وب و پست الکترونیک بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
لطفا پاسخ سوال را بنویسید.