راز قانون جذب / بخش دوم

تاریخ ارسال:ي, 09/07/1395 - 22:03
قانون جذب
جنبش های نوظهور؛

انگیزه های استعماری و سلطه گری
یكی از شاخصه های معنویت های نوین اومانیستی سلطه پذیری در برابر ظلم می باشدو با عناوینی چون صلح و مثبت اندیشی ، آن را در اذهان عمومی جامعه نهادینه كرده اند .قانون جذب این رسالت را عهده دار شده و به خوبی آن را اجرا میكند .در كتاب راز به نقل از كارل یونگ با بیان اینكه اگر در برابر هرچیز مقاومت كنید بیشتر دوام می آورد.[33] به جنبش های ضد جنگ اشاره می كند و آن را موجب افزایش جنگ می داند "جك كانفیلد : جنبش ضد جنگ، جنگ بیشتری تولید می كند جنبش ضد موادمخد، مواد مخدر بیشتری تولید می كند علتش این است به آن چه كه نمی خواهیم بیشتر توجه می كنیم" [34]
جك كانفیلد:مادر ترزا زنی بی كم و كاست بود او می گفت « من هرگز در راهپیمایی های ضد جنگ شركت نمی كنم اگر برای صلح راهپیمایی داشتید مرا هم دعوت كنید او راز را درك می كرد[35]
هیل دوواكسین:بنابراین اگر شما ضد جنگ هستید به جای آن موافق صلح باشید اگر ضد گرسنگی هستید، موافق آن باشید كه مردم چیزهای بیشتری برای خوردن پیدا كنند[36] به دشمن فکر نکن خبرهای بد را نبین.
استكبار غرب برای اینكه بتواند سلطه بر جهان داشته باشد وبه راحتی بتواند به جنگ های ظالمانه خود ادامه دهد بهترین ترفند سلطه بر ذهن انسان هاست قانون راز با در دست گرفتن اذهان اشخاص آنها را در خواب خوش تخیلات و آرزوهایشان فرو می برد
امام علی فرمود: «آرزو، سلطة شیاطین بر دل های غافلان است[37].»

جایگاه خدا در قانون جذب
یكی از ویژگی های اندیشه اومانیستی كنار گذاشتن خدا و اصالت بخشیدن به توانایی های فردی می باشد درمكانیزم قانون جذب خدا هیچ جایگاهی ندارد . «تنها چیزی كه به آن احتیاج دارید خودتان هستید و تواناییهایتان برای اندیشیدن و به وجود آوردن»[38] فیزیك كوانتوم می گوید: دنیا در اصل از اندیشه ساخته شده[39] در قانون جذب تنها حقیقتی كه بر آن تكیه می شود ذهن آدمی است «ذهن الهی تنها حقیقتی است كه وجود دارد. چارلز فیلمور» [40]
در فیلم راز و كتاب راز به نقل از جناب جیمز ری با اشاره به داستان علاءالدین و چراغ جادو، خدا در جایگاه غلام مطیعی قرار می گیرد كه وظیفه اش برآورده كردن خواسته های انسان ها می باشد[41]
فروكاهش كردن مفهوم خدا در حد انرژی در جای جای كتاب مشهود می باشد.«آنچه در مورد انرژی می دانیم از این قرار است نزد یك متخصص فیزیك كوانتوم بروید و از او بپرسید دنیا از چه چیز ساخته شده در جوابتان خواهد گفت از " انرژی" بسیار خوب انرژی را توصیف كنید خوب انرژی چیزی نیست را توصیف كردو یا از بین برد همیشه بوده و همیشه خواهد بود حالا به یك عالم روحانی مراجعه كنید و از او بپرسید عالم هستی را چه كسی خلق كرده است در جوابتان خواهد گفت خداوند بسیار خوب خداوند را توصیف كنید خداوند همیشه بوده و خواهد بود هرگز خلق نمی شود و هرگز از بین نمی رود همیشه بوده و همیشه خواهد بود همانطور كه می بینید توصیف مشابهی است كه از كلمات متفاوت برای بیان آن استفاده شده»[42]
«منبع عرضه واقعی میدان نامرئی است می توانید اسمش را عالم هستی ذهن متعالی یا پروردگار بگذارید[43]»
در قانون جذب حاجت و خواسته آدمی اصل می باشد نه منبع آن بر خلاف ادعیه كه اصل خواندن خدا است سپس حاجت خواهی . یا مُنْتَهَى رَغْبَتِی‏ . وَ مُنْتَهَى مُنَای وَ غَایةُ رَجَائِی‏
حامیان قانون جذب بادعای اینكه خدا عقب نشسته و تنها قانون را آفریده، بقیه اش با توست. از قانون جذب به عنوان بزرگترین و مطمئن ترین قانون اسم می برند[44]
در نگاه توحیدی خدا منشأ آفرینش، قدرت و تدبیر عالم است ولی قانون جذب با اعتقاد به اینكه منشأ قدرت را ذهن می داند نقش خلقت را هم به ذهن می دهد «همه قدرت ها نشئت گرفته از درون است بنابرین تحت اختیار است رابرت كولیر»[45]
سؤالی كه باید از مروّجان داخلی قانون جذب باید پرسید جایگاه دعا، توسل در مقابل این قانون چه چیز می باشد

آرزو
یكی از ویژگی های انسان آرزوخواهی وی می باشد.به دلیل اینكه انسان، ذاتا در جستجوى كمال مطلق می باشد . از این جهت آرزوهای او حد وحصری ندارد امام علی علیه السلام می فرماید: الأَمَلُ لا غایةَ لَهُ آرزوها، پایان ندارند
اگر آرزوها به درستی مدیریت شوند می تواند، عامل پیشرفت و حركت آدمی باشد  . اگر آرزو از انسان گرفته شود، جامعه بشر، هیچ حركتى به سوى تكامل نخواهد داشت از این رو، پیامبر خدا، آرزو را رحمتى مى داند كه خداوند متعال به جامعه بشر ارزانى داشته است
رسول اللّه صلى الله علیه و آله :إنَّمَا الأَمَلُ رَحمَةٌ مِنَ اللّه ِ لاُِمَّتی، لَولاَ الأَمَلُ ما أرضَعَت اُمٌّ وَلَدا، ولا غَرَسَ غارِسٌ شَجَر. پیامبر خدا صلى الله علیه و آله :آرزو، در حقیقت، رحمتى از جانب خداوند براى امّت من است. اگر آرزو نبود، هیچ مادرى فرزندى را شیر نمى داد و هیچ باغبانى، نهالى نمى كاشت.
قانون جذب به جای اینكه برای انسان برنامه ریزی زندگی یاد دهد و همت او را بارور كند نتیجه ای جز آمال پروری ندارد. قانون جذب مردم را در آرزوهای بی پایان  دنیایی فرومی برد و آرزوهای دنیایی را در عمیق ترین لایه های ذهنی و احساسی آنها درونی می سازد. این وضعیت نوعی احساس کاذب خوشی و کامیابی را ایجاد می کند که نتایج و پیامدهایی تباه کننده ای دارد
آرزوها در سه گام به دست می آیند، نخست خواستن: «به دنیا فرمان بده.» [46] دوم باور: «باور داشته باش که به خواسته ات رسیده ای.» [47]سوم: تجسم: «احساس کن که به خواسته ات رسیده ای» [48] احساس به فکر نیرو می بخشد. دنیا حسی است و تنها با تصور نمی توانی خواسته ات را به دست آوری. «پس از همین حالا احساس خوبی داشته باش.» [49] تحقق آرزوها به نیرویی که به آنها می دهی بستگی دارد، پس هرگاه به اندازة کافی به افکار خود انرژی بدهی تحقق خواهد یافت.
آن چه كه در آرزو مطرح است نامحدود بودن آرزوهاست و در این میان انسان با دستیابى بر آرزوهاى خود، آرامش پیدا مى كند و اگر این آرزوها درست مدیریت نشود، آرزومند، سراب را آب مى پندارد و همه عمر، در طلب سراب مى دود . مرگش فرا مى رسد، امّا چیزى را مى خواهد كه بدان، دست پیدا نمى كند و اگر به چیزى كه خیال مى كرد در آرزوى آن است، دست یافت، مطلوب خود را در آن نمى بیند . لذا هیچ گاه در زندگى احساس راحتى و آرامش ندارد و به گفته امام على علیه السلام : مَن سَعى فی طَلَبِ السَّرابِ طالَ تَعَبُهُ وكَثُرَ عَطَشُهُ . امَن أمَّلَ الرِّىَّ مِنَ السَّرابِ خابَ أمَلُهُ وماتَ بِعَطَشِهِ؛ هر كه در طلب سراب بكوشد، زحمت او به درازا مى كشد و تشنگى اش افزون مى شود. هر كه سیرابى از سراب را آرزو كند، به آرزویش نمى رسد و از تشنگى مى میرد
به منظو مدیریت  آرزو ها، ابتدا باید دید كه فطرت انسان در جستجوى چیست و آن گاه، آرزوهاى درست را از آرزوهاى نادرست جدا كرد . سپس با تمام توان براى رسیدن به آرزوهاى فطرى حقیقى و اجتناب از آرزوهاى كاذب كوشید.
خداوند متعال، با دادن این خصوصیت فطرى به انسان، در حقیقت، آموزگارِ آرزومندان خویش است و گویا به انسان مى گوید : گم شده تو منم . مطلوب و مأمول حقیقى تو منم . تو مرا كه كمال مطلق هستم، مى خواهى و نمى دانى . همه آرزوها به من ختم مى شود و بدین جهت، اهل معرفت به من عشق مى ورزند و نهایت آرزوهاى آنان، بلكه بالاتر از آرزوى آنان منم . اگر با من پیوند برقرار كردى، در دنیا و آخرت، كامیاب خواهى شد در قرآن كریم آمده است :
مَّن كَانَ یرِیدُ ثَوَابَ الدُّنْیا فَعِندَ اللَّهِ ثَوَابُ الدُّنْیا و هر كس پاداش دنیا را بخواهد، پاداش دنیا و آخرت، نزد خداست هنگامى كه انسان، هدف نهایى زندگى و برترین آرزوها را تشخیص داد، همه خواسته ها و آرمان هاى او در جهت رسیدن به این هدف قرار مى گیرد ؛ زیرا مى داند هر خواسته اى كه در جهت این آرزوى بزرگ است، درست و حق است و هر چه در جهت خلاف آن است، نادرست و باطل است
الإمام علی علیه السلام :مَن یكُن اللّه ُ أمَلَهُ، یدرِك غایةَ الأَمَلِ وَالرَّجاءِ؛ كسى كه خدا امید [و آرزوى] او باشد

درست است كه آرزو، نعمت است و سرمایه زندگى ؛ امّا اگر این سرمایه درست مصرف نشود، همانند همه نعمت هاى دیگر الهى، به نقمتْ تبدیل مى شود و موجب بدبختى و تیره روزى انسان مى گردد .قانون جذب با آمال پروری و ایجاد احساس كاذب در وجود انسان ها آنها را در آرزوهای طول و دراز فرو می برد كه زیان های جبران ناپذیری در زندگی وی وارد می سازد به همین جهت روایات ما به شدت از آرزوهای باطل و بیهوده و بی پایان نهی كرده اند[50] و پیامدهای آن را بیان كرده اند یكی از آثار آرزوی دراز كوتاهی در عمل می باشد الإمام علی علیه السلام :مَنِ اتَّسَعَ أمَلُهُ قَصُرَ عَمَلُهُ . در فیلم راز می گوید :كار فیزیكی در مكانیزم قانون جذب لازم نیست انجام دهی و اصل خواسته توست با این بیان انسان را از كار و تلاش دور می سازد
قانون خدا این است که به هر کس به اندازة خواسته و عملش نتیجه بدهد.
دومین پیامد آرزوهای طولانی فراموشی آخرت است الإمام علی علیه السلام :إنَّما أخافُ عَلَیكُم اثنَتَینِ: اِتِّباعَ الهَوى وطولَ الأَمَلِ، أمَّا اتِّباعُ الهَوى فَإِنَّهُ یصُدُّ عَنِ الحَقِّ وأمّا طولُ الأَمَلِ فَینسِی الآخِرَةَ؛ من بر شما از دو چیز مى ترسم: پیروى از هوس و آرزوىِ دراز؛ زیرا پیروىِ هوس، از حق باز مى دارد و آرزوى دراز، آخرت را از یاد مى بَرَد.
اگر براستی کسی با تمام اشتیاق چیزی از دنیا بخواهد و بکوشد، خداوند دست او را خالی باز نمی گرداند. اما نتیجه ای جز دنیای پوچ و فانی نخواهد یافت. «مَنْ کانَ یریدُ الْحَیاةَ الدُّنْیا وَ زینَتَها نُوَفِّ إِلَیهِمْ أَعْمالَهُمْ فیها وَ هُمْ فیها لا یبْخَسُونَ "أُولئِک الَّذینَ لَیسَ لَهُمْ فِی اْلآخِرَةِ إِلاَّ النّارُ وَ حَبِطَ ما صَنَعُوا فیها وَ باطِلٌ ما کانُوا یعْمَلُونَ[51]"
اما اهل ایمان و تقوا هیچ گاه نمی توانند دنیا را با تمام اشتیاق بخواهند مگر اینکه آن را راه خدا و روزنه ای بسوی محبوب خود بدانند و ببینند. به این ترتیب است که اهل ایمان دنیا را می خواهند با تمام شوق و عشقی که به خداوند دارند.
سومین اثر آرزوهای باطل و طولانی ازبین رفتن خرد آدمی می باشد. الإمام علی علیه السلام :اِعلَموا عِبادَ اللّه  أنَّ الأَمَلَ یذهِبُ العَقلَ، ویكَذِّبُ الوَعدَ، ویحُثُّ عَلَى الغَفلَةِ، ویورِثُ الحَسرَةَ، فَأكذِبُوا الأَمَلَ ؛ فَإِنَّهُ غُرورٌ وإنَّ صاحِبَهُ مَأزورٌ:بدانید، اى بندگان خدا كه آرزو، خِرد را مى بَرد، وعده را دروغ جلوه مى دهد، به غفلت مى كشانَد و حسرت به بار مى آورد. پس، آرزو را باور نكنید؛ زیرا كه آن، فریبنده است و آرزومند گنهكار .
چهارمین پیامد آرزوهای طولانی از بین رفتن بینش می شودالإمام علی علیه السلام :الأَمانِی تُعمی أعینَ البَصائِرِ آرزوها، دیدگان بصیرت را كور مى كنند
از پیامدهای دیگر آرزوهای طولانی كه قانون جذب بر محور آن سخن می گوید فراموشی امر یقینی مرگ است
امیرمؤمنان علیه السلام :الأَمَلُ ینسِی الأَجَلَ آرزو، اَجَل را از یاد [انسان] مى بَرد.
از پیامدهای جبران ناپذیر دیگر آرزوهای طولانی سخت دلی و قساوت قلب می باشد از نجواهاى خداوند عز و جل با موسى علیه السلام این بود : یا موسى لا تُطَوِّل فِی الدُّنیا أملَكَ فَیقسُوَ قَلبُكَ، وَالقاسِی القَلبِ مِنّی بَعیدٌ اى موسى! در دنیا، آرزوىِ دراز در سر مپروران، كه دلت سخت مى شود و سخت دل، از من دور است
كوچك شمردن نعمت های الهی از دیگر آثار آرزو می باشد الإمام علی علیه السلام :تَجَنَّبُوا المُنى ؛ فَإِنَّها تَذهَبُ بِبَهجَةِ نِعَمِ اللّه ِ عِندَكُم، وتُلزِمُ استِصغارَها لَدَیكُم وعَلى قِلَّةِ الشُّكرِ مِنكُم.
انسان با تخیل آرزوهای دراز به آرامش تخدیری دست پیدا می كند ولی اگر به این آرزوهایش نرسد چیزی جز تأسف حاصلش نخواهد شد عنه علیه السلام :حاصِلُ المُنَى الأَسَفُ، وثَمَرَتُهُ التَّلَفُ.امام على علیه السلام حاصل آرزوها، افسوس است و میوه اش، تباهى
آثاری چون رنج بسیار[52]، تباهی عمر[53]، هلاكت و نابودی [54]، مرگ ناگهانی [55] از دیگر پیامدهایی است كه برای آرزوی طولانی در روایات وارد شده است

نتیجه
قانون جذب با ابهامات فراوانی مثل حدود، قلمرو و برد این قانون، عمومیت وشمولیت آن، نداشتن پشتوانه قطعی علمی، با تبلیغات وسیعی توانسته اهداف طراحان این نظریه را به خوبی پیاده كند اهدافی چون لذت گرایی، تخیل اندیشی، سلطه پذیری، فراموشی آخرت، دنیا گرایی، ایجاد سبك زندگی مجازی . به همین جهت جای تعجب نیست كه جنبش های نوپدید معنوی مثل كلیسای ساینتولوژی و اشخاصی چون وین دایر، جی پی واسوانی، كاترین پاندر و خیلی از این شخصیت ها از این نظریه حمایت كرده و آن را به عنوان اصل معنوی مطرح می كنند.
حال با مطرح كردن این نظریه در سطح كشور توسط حامیان این تئوری و نشر و توزیع بی سابقه این كتاب در سراسر كشور، لازم است تا اندیشمندان و صاحب نظران هر یك از محورهای بحث را به چالش بكشند . و اندیشه های دینی مطرح شده را نه به عنوان مؤیدتراشی بلكه به دور از جانبداری یك طرفه روشن كنند. مباحثی چون مدیریت تفكر واندیشه، مدیریت آرزوها، مدیریت احساسات (غم ها، شادی ها، هیجانات) در منابع اسلامی به كرّات بحث شده است به طوری كه مجال یكّه تازی را از این نظریه بگیرد  به شرط آن كه صاحب نظران دینی با استخراج این مباحث از منابع آیات و روایات، بینش توحیدی و نظام ارزشهای اخلاقی را پیاده كنند.

منابع:
1. قرآن كریم
2. بحارالانوار علامه مجلسی
3. غررالحكم
4. صحیفه سجاده
5. راز
6. فیلم راز
7. نقد و بررسی تئوری راز مظاهری سیف

 

منبع : بهداشت معنوی
---------------------------
پی نوشت:
[33] راز ص 156.
[34] راز ص 156.
[35] راز ص 157.
[36] راز ص 159.
[37] غرر الحکم، ص1828.
[38] راز ص 78.
[39] راز ص 173.
[40] راز ص 174.
[41] راز ص 65و 66.
[42] راز ص 171.
[43] راز ص 176.
[44] چارلز هانل كتاب راز ص 27.
[45] راز ص 177.
[46] راز ص 57.
[47] راز ص 58.
[48] راز ص 62.
[49] راز ص 64.
[50] عنه صلى الله علیه و آله :عِبادَ اللّه ِ ! إنَّكُم فی دارِ أمَلٍ، بَینَ حَیاةٍ وأجَلٍ، وصِحَّةٍ وعِلَلٍ، دارِ زَوالٍ و تَقَلُّبِ أحوالٍ، جُعِلَت سَبَبا لِلاِرتِحالِ، فَرَحِمَ اللّه ُ امرَأً قَصَّرَ مِن أمَلِهِ پیامبر خدا صلى الله علیه و آله :اى بندگان خدا! شما در سراىِ آرزو به سر مى برید، میان زندگى و مرگ، و تن درستى و بیمارى ها ؛ در سراىِ ناپایدارى و دگرگونى حالات ؛ سرایى كه براى كوچیدن، خلق شده است. پس، رحمت خدا بر آن كس باد كه آرزویش را كوتاه سازد.
[51] سوره هود 16و15.
[52] الإمام علی علیه السلام :مَن تَبِعَ مُناهُ كَثُرَ عَناؤُهُ.
[53] الإمام علی علیه السلام :ضِیاعُ العُمُرِ بَینَ الآمالِ وَالمُنى.
[54] عنه صلى الله علیه و آله :إیاكُم وَالتَّسویفَ وطولَ الأَمَلِ ؛ فَإِنَّهُ كانَ سَبَبا لِهَلاكِ الاُمَمِ.
[55] عنه علیه السلام :مَن جَرى فی عِنانِ أمَلِهِ عَثَرَ بِأَجَلِهِ.

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • نشانی صفحه‌ها وب و پست الکترونیک بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
لطفا پاسخ سوال را بنویسید.