تأثير بعثت نبوی بر فرهنگ و تمدن بشری

تاریخ ارسال:س, 02/05/1396 - 23:54
تأثير بعثت نبوی بر فرهنگ و تمدن بشری
حضرت آيت الله العظمی جوادی آملی ‌مدظله الوارف؛

به مناسبت بیست و هفتم رجب، سالروز مبعث پیام آور صلح و عدالت حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و سلم،  که خداوند در قرآن کریم از آن حضرت به عنوان الگوی حسنه برای همه عالمیان و معلّم كتاب و حكمت، نام برده است، فرازهایی از فرمایشات آیت الله العظمی جوادی آملی در خصوص تأثیر بعثت نبوی بر فرهنگ و تمدن بشری را از نظر می گذارنیم؛

آیت الله العظمی جوادی آملی بیان داشتند:
از بارزترین تأثیر بعثت نبوی بر فرهنگ و تمدن، گسترش دانش در جوامع بشری است. خداوند سبحان رسول اعظم(صلّی الله علیه و آله و سلّم) خود را معلّم كتاب و حكمت معرفی فرمود ﴿...وَیعَلِّمُهُمْ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ﴾و حضرت رسول(صلّی الله علیه و آله و سلّم) فراگیری علم را لازم دانست و فنون گوناگون دانشِ لازم را بیان نمود: «انّما العلم ثلاثة: آیة محكمة وفریضة عادلة وسنّة قائمة»و تمام علوم، از عقاید، اخلاق، فقه، حقوق و فنون ضروری و سودمند جامعه را در این مثلّث به صورت مستقیم یا غیر مستقیم تعبیه فرمود و خود را به عنوان مدینه علم معرفی كرد «أنا مدینةُ العلم وعلی بابها» و با چنین تعریفی می توان از آن حضرت به مدائن العلوم یاد كرد.
ایشان ادامه دادند: شاخص ترین تأثیر بعثت نبوی بر تمدّن بشری همانا احیای آن به نفخ روح معنویت و پرستش خدا و پرهیز از بت هوا است.

آیت الله العظمی جوادی آملی با بیان اینکه هر جا پیام آسمانی توحید و صلای الهی كوثررسید، مهر و صلح حاكم شد، اظهار داشتند: عدل، آزادی و امنیت كه اصلی ترین حقوق بشر است در حراج زورمداران و تاراج زراندوزان بوده و هست، هر جا پیام آسمانی توحید و صلای الهی كوثر رسید، مهر و صلح حاكم شد و هر جا محرومِ از بلوغ فروغ هدایت نبوی شد، قهر و جنگ سیطره پیدا كرد. در فضای وحی نبوی، وثوق و آرامش مشهود است و در محیطِ محروم از رهنمود رسالت، نیرنگ و اضطراب محسوس.

معظم له اذعان داشتند: 
راز چنان موفقیتی كه برای بعثت مطرح است این است كه در مكتب وحی، انسان در تمام شئون علمی و عملی، فردی و جمعی خود مسئول است و تمام اعمال وی محفوظ و محسوب می شود و تنها چیزی كه بشر با آن درگیر است رخداد سهمگین مرگ است و در آموزه های دینی كاملاً ثابت شد كه انسان در مصاف با موت پیروز است زیرا وی مرگ را می میراند و از بین می برد و برای اَبد زنده می ماند.

ایشان ادامه دادند:
تعبیر لطیف قرآن كریم این است ﴿كُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَةُ الْمَوْتِ﴾ هر كسی مرگ را می چشد، نه آنكه هر كسی را مرگ بچشد و چون هر ذائق، مذوق خود را هضم نموده و آن را از بین می برد پس انسان مرگ را تبدیل به زندگی كرده و نابودی را نابود می نماید و همیشگی خواهد شد، بنابراین مرگ از پوستِ دنیا به درآمدن است نه پوسیدن و هجرت است نه رِخوت و افسردگی. وقتی موت به صورت هجرت و میلاد جدید تفسیر شد هر خردمندی به فكر تحصیل ره توشه جهان ابد خود خواهد بود.

------------------------------------------------

منبــــع : پایگاه اطلاع رسانی اسراء/ پیام حضرت آیت الله جوادی آملی(دام ظله العالى) به مناسبت همایش علمی «تأثیر بعثت نبوی بر فرهنگ و تمدن بشری»

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • نشانی صفحه‌ها وب و پست الکترونیک بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
لطفا پاسخ سوال را بنویسید.