نحوه تحقق ظهور
نحوه تحقق ظهور
آنچه را كه دوباره به عنوان تأكید بر روى یك اصل در معرفت دینى، مىخواهیم بیان كنیم این است كه ما باید كارى كنیم این ظهور، كه عالىترین مرحله ظهور حقایق غیبى است، به بهترین نحو محقق شود. باغبان دو كار مىتواند بكند. اولًا: اینكه تمام شرایط را فراهم كند تا بهترین و عالىترین شكل میوه كه تمام كمالات آن میوه را دارد، ظاهر شود. و اگر شرایط ظهورِ كامل میوه را آماده نكرد، با یك میوه كم رشد و ناقص روبهرو مىشود. ثانیاً: آنقدر سستى كند كه اگر هم قرار است میوه كاملى نصیبش شود؛ درخت، آن صورت كامل را خیلى دیر ظاهر كند. همه حرف هم همین است كه این میوه چون در عالم هست، به ظهور مىآید و فقط شرایط ظهور را مىخواهد. اگر شرایط ظهور فراهم نشود یا فعلًا ظهور نمىكند، و آن ظهور تام به آینده موكول مىشود، و یا اگر هم فعلًا ظهور كند، ناقص ظهور مىكند و آن تجلى تامّ در آینده نزدیك صورت نمىگیرد.
ما هم ممكن است نسبت به وجود مقدس امامزمان (عجل الله تعالی فرجه الشريف) اشتباه بكنیم و شرایط ظهور را تنگ كنیم ودر نتیجه آن لطف اصلى نرسد. توضیح این كه هیچ وقت ملتِ منتظر امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشريف)، نسبت به ظهور آن حضرت محروم كلى نیستند، ولى برخوردار كلى هم نیستند. محروم كلى نیستند چون
مبانى معرفتى مهدویت، ص: 95
بالاخره فقها و اولیاء، نایب امامزمان (عجل الله تعالی فرجه الشريف) هستند. ولى چرا مردم تلاش نمىكنند خود امامزمان (عجل الله تعالی فرجه الشريف) را داشته باشند؟ خود فقها و اولیاء هم مىگویند ما خاك كف پاى امامزمان (عجل الله تعالی فرجه الشريف) هم حساب نمىشویم؛ اینها كه بیش از این ادعا ندارند.
اگر مردم زمینه ظهور امامزمان (عجل الله تعالی فرجه الشريف) را فراهم كنند امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشريف) به جِدّ مىآیند. همیشه ظهور رحمت حق خیلى غیر منتظره است. بهعنوان مثال كسانىكه در فعالیتهاى مبارزاتى انقلاباسلامى بودند گاهى فكر مىكردند باید حدود 20 سال با ارتش شاه جنگید تا آرام آرام و سنگر به سنگر پیروز شد. ولى اصلًا معلوم نشد كه چطور یك دفعه شاه رفت، بختیار از ساختمان نخست وزیرى فرار كرد و ارتش هم به پادگانها رفت و انقلاب پیروز شد. ما فكر نمىكردیم كه رژیم شاهنشاهى به این سرعت سرنگون شود. باید حواسمان باشد كه ما با اسلحه و مهمات پیروز نشدیم. این ها بهانه بود! حالا اگر چهار تا پاسگاه و كلانترى هم بهراحتى تسلیم شدند كه این را نباید به حساب زور و قدرت خودمان بگذاریم. این ها مثل این است كه آدمى بخواهد بمیرد؛ بالاخره یك طورى مىمیرد؛ حالا یا از كلیه اش مىمیرد، یا از قلبش و یا ازمغزش مىمیرد. شاه بر اساس سنت الهى بنا بود برود، یك طورى رفت. شوروى هم بنا بود برود، یك طورى رفت.
ظهور رحمت حق هم همینطور است، ناگهانى است. این كه شما بگویید ما مىنشینیم برنامه هاى پنج ساله تنظیم مىكنیم براى این كه آقا بیایند و آقا در برنامه پنج ساله تشریف مىآورند، این طورى نیست! امام
مبانى معرفتى مهدویت، ص: 96
زمان (عجل الله تعالی فرجه الشريف) كه رحمت كل حضرت حق به بشریت است یك دفعه تشریف مىآورند. عمده این است كه ما بدانیم كه ظهور و خفاى آن نور مقدس دست ماست. مانند همان باغبان است كه مىتواند كارى كند كه عالىترین میوه روى درخت ظاهر شود و یا سستى كند و فعلًا عالىترین ظهور نصیبش نشود، یعنى باغبان به اندازه زحمتش بهره مىبرد.
شما دیدید ملت شیعه یك مقدارى تلاش كرد و یك ظهور و انكشاف نسبتاً با ارزشى بهنام انقلاب اسلامى با اینهمه بركت نصیبش شد. ظهور انقلاب اسلامى و ظهور حضرت امامخمینى (رحمةاللهعلیه) ظهور خیلى خوب و مباركى بود ولى مگر با ظهور حضرتحجت (عجل الله تعالی فرجه الشريف) قابل مقایسه است؟ ظهور تام یعنى ظهور وجود مقدس امامزمان (عجل الله تعالی فرجه الشريف).