باب پنجاه و دوم در مهربانی با خردسال و احترام سالمند و بزرگداشت مسلمان ریش سفید

تاریخ ارسال:د, 09/27/1396 - 11:52

اخبار باب‌

(3) 1- امالی طوسی: در وصیت امیر مؤمنان هنگام مرگ: و مهرورز با خردسال از خاندانت و احترام کن سالمندشان را.
(4) 2- همان: بسندش تا رسول خدا (ص) که: بزرگ شمارید پیران خود را که از بزرگداشت خداست.
(5) 3- ثواب الاعمال: بسندش تا رسول خدا (ص) که هر کس فضیلت پیره‌مردی شناسد و برای سنش باو احترام کند خدایش از هراس روز قیامت در امان دارد، و فرمود: از تعظیم خدا عز و جل است بزرگداشت ریش سفید مؤمن.
(6) 4- جامع الاخبار: رسول خدا (ص) فرمود: هیچ جوانی پیری را گرامی ندارد جز که خدا مقدر کند برایش کسیرا که در سن او که رسد او را گرامی می‌دارد، (7) و پیغمبر (ص) فرمود:
برکت با سالمندان شما است (8) و فرمود (ص): پیرمرد در خاندانش چون پیغمبر است در میان امتش.
(9) و از قول جابر است که رسول خدا (ص) فرمود: از احترام بجلال خداست گرامی داشت ریش سفید مسلمان (10) و انس گفت: رسول خدا (ص) مرا به پنج خصلت سفارش کرد که
در ضمن آن فرمود: احترام کن سالمند را تا در قیامت از رفیقان من باشی، (1) و فرمود: از ما نیست کسی که بخردسال مهر نورزد و بسالمند احترام نکند.
(2) 5- نوادر راوندی: بسندش تا رسول خدا (ص) فرمود: راستی که خدا بخشنده است و بخشنده را دوست دارد و امور برازنده را، و بد دارد امور پست را، و راستی که از بزرگواری خداست احترام به سه کس: ریش سفیدی در مسلمانی، و امام عادل، و قرآن دانی که در باره آن غلو نکند (مثل اینکه گوید قدیم است و صفت ذاتی خداست چون اشاعره) و نه آنکه در باره آن جفاکار است (و بدان عمل نکند).
(3) و بهمین سند آورده که رسول خدا (ص) فرمود: هر که مو سفید سالمندی را احترام کند برای سالمندی او خدایش از هراس قیامت امان دهد (4) و بهمین سند از رسول خدا که (خدا فرموده) من از بنده و کنیز خود شرم دارم که او را عذاب کنم با اینکه مویش را در اسلام سپید کرده است.
(5) و بهمین سند از رسول خدا (ص) که هر که فضیلت سالخورده برای سالمندی او بفهمد و او را احترام کند خدایش از هراس روز قیامت در امان دارد.
(6) 6- امالی طوسی: بسندش تا امام ششم (ع) که میفرمود: نمیدانم چیزی را شتابنده‌تر به چیزی از سپیدی مو به مؤمن، راستی که آن وقار مؤمن است در دنیا و نوری تابانست در روز قیامت و بدانست که با وقار کرد خدا خلیلش ابراهیم را که گفت: پروردگارا این چیست و خدا باو فرمود: این وقار است، و گفت: پروردگارا فزون وقار مرا، و آن حضرت فرمود: از والاشمردن خدا والاشمردن سپید موئی مؤمن است.