باب پنجاه و هشتم در خیانت و کیفر حرامخواری‌

تاریخ ارسال:س, 09/28/1396 - 10:35

قرآن مجید

: (6) الانفال (آیه- 27) ایا کسانی که ایمان آوردید خیانت نکنید بخدا و رسولش و نه بامانتهای خود با اینکه میدانید. (7) گویم: در باب امانت و باب کلیات مکارم گذشته.

اخبار باب‌

(8) 1- امالی صدوق: بسندش از امام دهم (ع) فرمود: در مناجات موسی (ع) با پروردگارش بوده که پروردگارا پاداش کسی که از شرم تو وانهد خیانت در امانت را؟ فرمود روز قیامت در امانست.
(1) 2- همان: بسندش تا رسول خدا (ص) که چهار است که یکی از آنها هم که در خانه‌ای درآید ویرانش کند و ببرکت آباد نشود: خیانت و دزدی و میخواری و زنا.
در امالی طوسی: مانندش آمده.
در ثواب الاعمال: مانندش آمده.
در خصال: مانندش آمده جز که کلمه برکت در آن نیست.
(2) 3- امالی صدوق: بسندش در حدیث مناهی پیغمبر (ص) که فرمود: هر کسی در یک وجب زمین همسایه‌اش خیانت کند خدا آن را از عمق زمین هفتم طوق گردنش سازد تا با همان در روز قیامت خدا را ملاقات کند جز که توبه کند و برگردد.
و فرمود: هر که در دنیا خیانت بامانت کند و آن را بصاحبش بر نگرداند و بمیرد بر غیر کیش من مرده و خدا را ملاقات کند و بر او خشمگین باشد، و فرمود (ص): هر که مال خیانت را دانسته بخرد چون خود خائن باشد.
(3) 4- قرب الاسناد: بسندش تا رسول خدا (ص) فرمود: امانت ثروت آورد و خیانت درویشی.
(4) 5- خصال: بسندش تا امام ششم (ع) فرمود: هر که سه چیز دارد خدا از حور العین بدو بزنی دهد هر جور خواهد: فرو خوردن خشم و صبر در برابر شمشیرها برای خدا عز و جل، و کسی که دستش بمال حرامی رسد و آن را برای خدا عز و جل وانهد.
(5) 6- همان: بسندش تا امام ششم (ع) که ابلیس گوید: در هر چه آدمیزاده مرا وامانده کند در باره یکی از سه مرا وامانده نتواند کرد: گرفتن مالی از جز راه حلال یا ندادن حق واجب آن مال یا صرف آن در جز راه حلال.
(6) 7- همان: که امیر مؤمنان (ع) که فرمود: راستش خدا عذاب کند شش کس را به شش عمل تا فرمود: بازرگانان را به خیانت.
(7) 8- همان: از امیر مؤمنان (ع) که بکار بستن امانت داری روزی را فزاید.
(8) 9- تفسیر قمی: بسندش تا خبر معراج از امام صادق (ع) که پیغمبر (ص) فرمود:
که گذر کردم بمردمی که پیش آنها چند خوان گسترده بود از گوشت خوب و از گوشت بد و گوشت بد را میخوردند و خوب را وامی‌نهادند، گفتم. جبرئیل اینها کیانند؟ گفت:آنها که حرام را میخورند و حلال را وانهند و آنها از امت تو باشند ای محمد.
(9) 10- ثواب الاعمال: بسندش تا رسول خدا (ص) که پیوسته امتم در خوشی باشند تا زمانی که بهم خیانت نکنند و امانت را بپردازند و زکات را بدهند و چون چنین نکنند گرفتار شوند بقحطی و خشکسالی.
(1) 11- اختصاص: حسن بن محبوب از امام ششم پرسیدم مؤمن بخیل می‌شود؟ فرمود آری گفتم ترسو می‌شود؟ فرمود: آری، گفتم: دروغگو می‌شود؟ فرمود: نه و نه خائن، سپس فرمود: مؤمن هر منشی دارد جز خیانت و دروغ.
(2) 12- همان: بسندش تا امام ششم که میفرمود: مؤمن حقی را ضایع نکند جز که دو برابرش به باطل افتد و مؤمنی از کمک به برادر مسلمانش و کوشش در حوائج او سرباز نزند جز که خدایش گرفتار کند بکوشش در حاجت کسی که بگناه افتد و ثوابی نبرد، و مؤمنی نباشد که دریغ کند از نفقه‌ای در راه رضای خدا جز که گرفتار شود به نفقه چند برابر در آنچه بخشم آرد خدا را.
(3) 13- همان: رسول خدا (ص) فرمود: از ما نیست آنکه امانت را حقیر شمارد تا آنجا که چون باو سپرده شود نابودش کند و از ما نیست آنکه بمسلمانی در مال و اهل او خیانت کند.
(4) 14- مشکاة الانوار: رسول خدا (ص) فرمود: از ما نیست کسی که در امانت خیانت کند.