باب شصتم در باره کناره‌گیری و قهر کردن‌

تاریخ ارسال:س, 09/28/1396 - 10:40

اخبار باب‌

: (5) 1- کافی: بسندش تا امام ششم (ع) که میفرمود: دو کس بطور قهر از هم جدا نشوند جز یکی از آنها مستحق بیزاری و لعن باشد و بسا که هر دو تا معتب گفت: قربانت آنکه ظالم باشد درست پس چرا مظلوم هم؟ فرمود: چون برادرش را بآشتی دعوت نکرده و از سخن ناهنجار او صرف نظر نکرده شنیدم پدرم میفرمود: چون دو کس با هم ستیزه کردند و یکی دیگری را گزید باید مظلوم رو کند به ظالم خود و باو گوید: ای برادر من ظالمم تا قهر میان او و یارش از میان برود که خدا تبارک و تعالی حاکم عادلی است حق مظلوم را از ظالم می‌ستاند.
(6) بیان: هجران ترک و جدائیست که در قرآن هم فرموده (آیه 34 سوره النسا) و ترک کنید آنها را در بسترهای خواب، بیزاری یعنی بیزاری خدا و رسولش از او.
معتب با میم ضمه‌دار و عین با فتحه و تشدید تاء با کسره از بهترین موالی امام صادق (ع) است طبق روایت در باره او (بحثی در باره اختلاف و تفسیر الفاظ خبر دارد).
(7) 2- کافی: بسندش تا رسول خدا (ص) فرمود: قهر بیش از سه روز نباشد.
(8) بیان: ظاهرش اینست که اگر دو برادر دینی از هم رنجیدند یا در حقوق معاشرت و صداقت تقصیر شد و بقهر و جدائی کشید بایدشان که از سه بیشتر نباشد و جدائی در این سه عفو شده چون که آدمی از خشم و بدخوئی تهی نیست و در این مدت مورد مسامحه
است و این مدلول مفهوم است و ضعیف و این اخبار مخصوصند بغیر بدعت‌گذاران و رای تراشان و گناه‌ورزان زیرا جدائی و ترک آنان مطلوبست و بخشی از نهی منکر است.
(1) 3- کافی: بسندش تا ابی بصیر که از امام ششم پرسیدم در باره کسی که از خویشانش بکلی میبرد چون امام‌شناس نیستند فرمود نشاید که ببرد.
(2) بیان: دلالت دارد بر اینکه امر بصله رحم مؤمن و منافق و کافر همه را فرا گیرد چنانچه گذشت.
(3) 4- کافی: بسندش تا مرازم بن حکیم که نزد امام صادق یکی از یاران ما بود که شلقان لقب داشت و امام او را در شمار عیال خود گرفته بود و بدخو بود و او با وی قهر کرده بود و آن حضرت روزی بمن فرمود: ای مرازم با عیسی (نام شلقانست) سخن میگوئی گفتم: آری، فرمود کار درستی کردی در قهر و جدائی خوبی نیست.
(4) بیان: شلقان با شین فتحه‌دار و لام ساکنه لقب عیسی بن ابی منصور است و بخاطر بدخوئیش او را بدین لقب خواندند که بمعنی تازیانه زدنست و اخبار بسیاری در مدح او وارد است (و بعد از ذکر دو خبر گوید) نزد او بود یعنی در خانه آن حضرت ساکن بود نه اینکه در آن مجلس حاضر بود و او را یا یکی از نانخوران خود کرده بود، بقولی ناظر خرج آن حضرت بود. از او قهر کرده بود" برای بدرفتاری او با اصحاب امام صادق (ع) که مرازم یکی از آنها بود و از او قهر کرده بود ...
(5) 5- کافی: بسندش تا رسول خدا (ص) که فرمود: دو مسلمان که بقهر از هم جدا شوند و تا سه روز آشتی نکنند از اسلام بدرند و پیوندی میانشان نباشد و هر کدام با یار خود سر سخن گشاید پیش افتد به بهشت در روز حساب.
(6) بیان (پس از اعراب و نقل توجیه خبر گوید) مراد پیوند دوستی است که میان مؤمنان باشد.
(7) 6- کافی: بسندش از امام باقر (ع) فرمود: راستش شیطان دشمنی افکند میان مؤمنان تا بر نگردد یکیشان از دینش و چون چنان کنند به پشت بخوابد و واکشد و سپس گوید: پیروز شدم پس خدا رحمت کند کسیرا که الفت دهد دو تا دوست ما را ای گروه مؤمنان با هم دوست شوید و با هم مهر ورزید.
(8) بیان: تا بر نگردد یکیشان یعنی همه آنها ...
(9) 7- کافی: بسندش از امام ششم (ع) که همیشه ابلیس شاد است تا دو مسلمان با هم قهرند و چون آشتی کنند و دیدار کنند با هم زانوهاش بلرزند و بند بندش بگسلند و فریاد کند وای بر من که بچه نابودی بر خوردم.
(1) بیان: پس از شرح و اعراب الفاظ از قول نهایه گوید در حدیث است که چون آدمیزاده آیه سجده خواند و سجده کند شیطان گوشه گیرد و بگرید و گوید: وای بر من، وای اندوه و هلاکت و سختی عذاب است ...
(2) 8- امالی صدوق: در مناهی پیغمبر است (ص) که نهی کرده از قهر و جدائی و اگر بناچار انجام دهد نباید بیش از سه روز با برادرش قهر باشد و هر که بیش از آن ادامه دهد دوزخ بد و سزاوارتر باشد.
(3) 9- خصال: بسندش تا رسول خدا (ص) که فرمود: روا نیست برای مسلمان که قهر کند با برادرش بیش از سه روز.
(4) 10- همان: بسندش تا امام باقر (ع) که فرمود: دو مؤمن بیش از سه از هم قهر نباشند که من از آنها بیزارم در سومین روز گفته شد: یا ابن رسول الله این حال شایسته به ظالم است مظلوم را چه گناه است؟ گناهش اینکه نمیرود پیش ظالم و بگوید: منهم ظالمم تا آشتی کنند.
(5) 11- عیون: بسندش تا امام رضا (ع) از قول پدرانش که در شب یکم ماه رمضان شیطانهای سرکش در بند شوند و آن هفتاد هزار آمرزیده شوند و در شب قدر بشمار آمرزیده‌های در رجب و شعبان و ماه رمضان تا آن روز آمرزیده شوند جز کسی که میان او و برادرش کینه باشد که خدا عز و جل فرماید بنگرید این آمرزیده‌ها تا اینکه آشتی کنند.
(6) 12- امالی طوسی: بسندش تا رسول خدا (ص) که روایتست برای مسلمانی که قهر کند از برادرش بیش از سه روز و آنکه بآشتی پیشی گیرد پیشتر ببهشت رود.
(7) 13- معانی الاخبار: بسندش تا پیغمبر (ص) که فرمود: از هم پرسود نجوئید و بهم پشت نکنید. (8) بهم پشت کردن از هم بریدن و جداشدنست و رو گرداندن از هم.
(9) 14- قضاء الحقوق: رسول خدا (ص) فرمود: روا نیست برای مؤمن که قهر کند از برادرش بیش از سه روز.