باب هفتاد و هفتم در اسراف و تبذیر و حقیقت آنها

تاریخ ارسال:پ, 10/07/1396 - 10:33

قرآن مجید

(1) 1- الانعام (آیه 141) و اسراف نکنید که خدا دوست ندارد مسرفان را.
(2) 2- الاعراف (آیه 31) و بخورید و بنوشید و اسراف نکنید.
(3) 3- اسری (آیه 26) و تبذیر بسزا نکن 27 چون که مبذران برادران شیطانهایند و شیطان ناسپاس پروردگار خود بوده- تا فرماید: و دستت بگردنت بلند و بیکباره آن را مگشا تا ملامت‌کش و خسته نشینی.

اخبار باب‌

(4) 1- تفسیر عیاشی: از عبد الرحمن بن حجاج که از امام ششم (ع) پرسیدم از تفسیر" وَ لا تُبَذِّرْ تَبْذِیراً" فرمود: هر که چیزی در غیر فرمان خدا خرج کند مبذر است و هر که در راه خیر خرج کند مقتصد است.
(5) 2- همان: از ابی بصیر که از امام ششم (ع) پرسیدم از وَ لا تُبَذِّرْ تَبْذِیراً فرمود: اینست که کسی همه دارائی خود را بپاشد و بی‌چیز بماند گوید: گفتم: در مصرف حلال هم تبذیر هست؟ فرمود: آری.
(6) 3- همان: از علی بن جذاعه که شنیدم امام ششم میفرمود: از خدا بترس نه اسراف کن و نه تنگ بگیر و میان این دو بر پا باش زیرا تبذیر از اسراف است و خدا فرموده: تبذیر بسزا مکن چون که خدا بمیانه‌روی عذاب نکند.
(7) 4- همان: از عامر بن جذاعه که مردی نزد امام ششم (ع) آمد و گفت: ای ابا عبد الله وامی بده تا مالی بمن رسد آن حضرت فرمود تا در امر زراعت داری که بدست آید گفت:
نه بخدا فرمود: تا در آمد تجارتی که پرداخت شود؟ گفت: نه بخدا فرمود: تا کالائی که فروش شود؟ گفت: نه بخدا فرمود پس تو از کسانی باشی که در اموال ما حقی داری و کیسه‌ای پول نقره خواست و دست در آن کرد و مشتی باو داد و فرمود:
(و نزدیک بمضمون شماره 3 را آورده).
(8) 5- همان: از بشر بن مروان که رفتیم نزد امام صادق (ع) و خرمای تازه خواست و یکی از حاضران هسته را دور میانداخت امام دست کشید و فرمود: این کار را مکن این تبذیر است، و خدا فساد را دوست ندارد.
(9) 6- مکارم الاخلاق: بسندی تا امام ششم (ع) که یکی از اصحاب از امام (ع) پرسید که ما در راه مکه بودیم و قصد احرام کردیم و نخاله نداشتیم که با آن نوره بسائیم و
با آرد سائیدیم، (1) و دل ما چنان هراس افتاد که خدا داناتر است، فرمود، از ترس اسراف گفتم، آری، فرمود آنچه در اصلاح تن صرف شود من گاهی امر میکنم مغز قلم را با روغن زیت می‌آمیزند و آن را به تنم میمالم و با آن چرک را پاک می‌کنم، اسراف در اتلاف مال است و زیان بتن گفتم: اقتار کدام است؟ نان را با نمک بخوری و میتوانی با جز آن بخوری گفتم: میانه روی کدام است؟ فرمود: نان و گوشت و شیر زیت و روغن یک بار با این و یک بار با آن.
(2) 7- همان: از امام صادق (ع) فرمود: کمتر اسراف دور ریختن زیادی آب ظرف است و پوشیدن جامه آبروداری در همه جا، و دور انداختن هسته، (3) و از آن حضرت (ع) که فرمود: همانا اسراف اینست که جامه آبروداری خود را در همه وقت بپوشی