باب هشتاد و هشتم کسی که بی‌دعوت بخوراک کسی رود، و کسی که بی‌اجازه‌اش از خانه جائز است خورد

تاریخ ارسال:ش, 10/09/1396 - 11:41

قرآن مجید

(1): النور (آیه- 61) نیست بر نابینا گناهی و نه بر لنگ و نه بر بیمار و نه بر شما که بخورید از خانه‌های خود و خانه‌های پدرانتان یا خانه‌های مادرانتان یا خانه‌های برادرانتان یا خانه‌های خواهرانتان یا خانه‌های عموهاتان یا خانه‌های عمه‌هاتان یا خانه‌های دائیهاتان یا خانه‌های خاله‌هاتان یا آنچه را کلیدشان در دست شما است یا خانه دوست شما نیست بر شما گناهی که بخورید با هم یا جدا جدا.

اخبار باب‌

(2) 1- خصال: در سفارشهای پیغمبر است (ص) بعلی (ع) که هشتا اگر اهانت شوند جز خود را سرزنش نکنند: آنکه بر سر خوانی رود بی‌دعوت، و آنکه بمیزبان فرمانفرما شود، و خیرخواه از دشمنانش، و بخشش خواه از دونان، و وارد میان دو تا در رازی که نخواهندش، و سبکسر با شاه، و آنکه در جایی نشیند که او را نشاید، و رو آور بگفتگو با آنکه از او نشنود.
(3) 2- تفسیر قمی: علی بن ابراهیم در تفسیر قول خدا (61- سوره النور) اینکه بخورید از خانه‌های خود (تا آخر آیه) گفت: پس از هجرت پیغمبر (ص) بمدینه و برادر کردن مهاجران با انصار نازل شد، ابی بکر را با عمر برادر کرد، و عثمان را با عبد الرحمن بن عوف، و طلحه را با زبیر و سلمان را با ابی ذر و مقداد را با عمار و امیر مؤمنان را تنها نهاد و سخت از تنهائی غمگین شد و گفت: یا رسول الله پدر و مادرم قربانت مرا با کسی برادر نکردی؟ فرمود (ص) بخدا ای علی تو را نگاه نداشتم جز برای خود نپسندی که با هم برادر باشیم و تو وصی و وزیر و جانشینم باشی در امتم، و امم را بپردازی و بوعده‌هایم وفاء کنی و مرا تنها غسل بدهی و نسبت بمن چون هارون باشی نسبت بموسی جز اینکه پیغمبری پس از من نیست؟ و علی خرم شد از این گفته پیغمبر (ص) و از آن پس چون رسول خدا (ص) یکی از دو برادر را بجنگی یا گشتی میفرستاد کلید خانه‌اش را به برادر دینی خود میداد و میگفت هر چه خواهی برگیر و هر چه خواهی بخور و از آن سرباز میزدند تا بسا خوراکی در خانه تباه میشد و خدا نازل کرد بر شما گناهی نیست با هم بخورید یا جدا جدا یعنی صاحب خانه باشد یا نه چون کلید در دست شماست.
(4) 3- محاسن: بسندش تا رسول خدا (ص) که یکی از شما را بخوراکی خواندند فرزندش را بدنبال نبرد که اگر چنین کند حرام است و غاصبانه رفته.
(5) 4- محاسن: بسندش تا امام ششم (ع) در تفسیر" نیست بر شما گناهی" فرمود: با اجازه و بی‌اجازه.
(1) 5- همان: بسندش تا محمد حلبی پرسیدم امام ششم (ع) را از آیه نیست بر شما گناهی که بخورید از خانه‌هاتان تا آخر آیه گفتم: مقصود از صدیق شما کیست؟ فرمود: بخدا آن دوستی که بخانه دوستش میرود و بی‌اجازه او میخورد.
(2) 6- همان: بسندش تا زراره که از امام باقر (ع) پرسیدم از آنچه برای آدمی حلال است از خوراک خانه برادرش؟ فرمود: نان خورش و خرما و همچنان حلال است برای زن از خانه شوهرش.
(3) 7- همان: بسندش از امام ششم (ع) که فرمود: زن را رسد که بخورد و صدقه دهد (از خانه شوهر بی‌اجازه) و دوست هم را میرسد که از خانه برادرش بخورد و صدقه بدهد.
(4) 8- همان: بسندش از امام ششم (ع) در تفسیر قول خدا تبارک و تعالی (در آیه 61- النور) یا صدیق شما یا آنچه کلیدش در دست شماست". فرمود: آنانند که خدا در این آیه نامبرده که بی‌اذنشان از خرما و نانخورش توان خورد و چنانست زن که میتواند خورد از خانه شوهرش بی‌اجازه او و اما خوراک دیگر نه.
(5) 9- همان: بسندش از زراره که پرسیدم یکی از دو امام را (ع) از آیه بر شما گناهی نیست که بخورید از خانه‌هاتان- تا آخر آیه- فرمود: بر تو باکی نیست در آنچه بچشی یا بخوری از خانه‌ای که کلیدش را داری تا آنجا تباهی بار نیاری.
(6) 10- همان: بسندش تا امام صادق (ع) در تفسیر أَوْ ما مَلَکْتُمْ مَفاتِحَهُ، فرمود: مردی وکیلی دارد که سرکار مال او است و بی‌اجازه او میتواند بخورد.
(7) 11- فقه الرضا: باکی نیست برای آدمی که بخورد از خانه پدرش و برادرش و مادرش و خواهرش و دوستش آنچه را که در آن روز نگران نیست از تباهیش بی‌اجازه او مانند سبزی و میوه و همانند آن (و اگر از تباهی نگرانی دارد هر کس میتواند بی‌اجازه بخورد که تباه نشود با ضمانت بهای آن مترجم).