مایوس نشدن مبلغ از کم اثر بودن موقتی تبلیغ
هر مبلغی که به منطقه ای برای تبلیغ دین می رود، طبعا دوست دارد که در مدتی کوتاه(مخصوصا در طرح هجرت بلندمدت)، اهالی مسجد او زیاد شده و کار تبلیغ او بالا بگیرد. اما گاهی علیرغم زحمت مبلغ، ممکن است نتیجه مطلوب حاصل نشود، در اینجا مبلغ نباید ناامید شود و روحیه خود را از دست بدهد.
مبلغ باید متوجه باشد که پیامبری مثل حضرت نوح(علی نبینا و آله و علیه السلام) 950 سال در میان قوم خود تبلیغ کرد ولی نتیجه مطلوب را نیز به دست نیاورد. «وَ لَقَدْ أَرْسَلْنَا نُوحًا إِلىَ قَوْمِهِ فَلَبِثَ فِيهِمْ أَلْفَ سَنَةٍ إِلَّا خَمْسِينَ عَامًا؛ و ما نوح را بسوى قومش فرستاديم؛ و او را در ميان آنان هزار سال مگر پنجاه سال، درنگ كرد.»[1] این پیامبر بزرگ الهی در این 950 سال، فقط توانست 80 نفر را هدایت کند.[2]
نکته خیلی مهم: البته ایمان نیاوردن مردم زمان حضرت نوح(علیه السلام) به خاطر کافر بودن آنها بود، ولی بی اقبالی مردم به سوی مبلغان دینی، ممکن است بر اثر کم کاری مبلغ و یا حاصل موانع موجود در منطقه، مانند بیکاری و غیره باشد. بنابراین مبلغ دینی باید با رصد عدم اقبال مردم به سوی مسجد و منبر، زمینه های گرایش مردم را فراهم سازد، و در این بین نکته ای که همواره باید مد نظر مبلغ دینی باشد، این است که از عدم اقبال موقتی مردم و موانع و مشکلات در مسیر جذب مردم، چندان مایوس نشوند.
----------
پی نوشتها:
1ــــ عنکبوت/14
2ـــ تفسیر نمونه، ج16، ص229
- وبلاگ سید حسین سیدی
- بازدید: 603
- 2