جنبه اجتماعی حج
مقدمه
هر سال در اين كنگره عظيم جهاني، مسلمانان بي شماري از كشورهاي گوناگون، در روزهاي مشخص دور هم جمع مي شوند. اگر به درستي به اهداف حج عمل شود، تحولات ويژه اي در جامعه مسلمانان رخ مي دهد و بسياري از مشكلات مسلمانان جهان حل مي شود و منافع بي شماري خواهد داشت: «لِيَشْهَدُوا مَنَافِع لَهُمْ.» [1] حج در عين آنكه خودسازي است، وسيله اي براي جامعه سازي هم به شمار مي رود.[2] افزون بر رشد اخلاقي، سبب رشد اجتماعي هم مي شود. «حج يك كنگره اجتماعي و جهاني، كنگره اي نه در يك تالار در بسته كه در يك تنگه كوهستاني باز، نه در زير يك سقف كوتاه كه در زير آسمان بلند بي در، بي ديوار، بي قيد، بي بند، بي تشريفات. كنگره اي نه از رؤساي كشورها، نه از نمايندگان رسمي، نه از ديپلمات هاي حرفه اي، نه از رهبران سياسي، نه از دبير كل هاي حزبي، نه از اساتيد دانشگاه ها، نه از علماي روحاني، نه از روشن فكران برجسته و نه... كنگره اي از خود مردم.»[3] اين اجتماع باشكوه، نه تنها مي تواند مسائل و مشكلات مسلمانان را حل كند، بلكه براي مستضعفان جهان هم مي تواند راه گشا باشد.
شناخت حجّاج كشورهاي ديگر؛ مقدمه ارتباطات بعدي
در اجتماع سالانه حج، زائران به دور از هرگونه اختلاف طبقاتي، نژادي و تعصب مذهبي گرد هم مي آيند و به هدف مقدس و مشخصي توجه مي كنند. اين امتيازي است كه منافع بسياري دارد: از جمله بهترين منافع اجتماعي حج، آشنايي زائران با يكديگر است كه زمينه را براي رفع مسائل و مشكلات زائران فراهم مي كند و آنان بهتر مي توانند در كنار يكديگر پيوند برقرار كنند و به تقويت پيوند اجتماعي شان بپردازند.
تبادل افكار و انتقال اطلاعات
امام صادق عليه السلام يكي از فلسفه هاي حج را چنين بيان مي كند:
خداوند اين بندگان را آفريد... و دستورهايي را در طريق مصلحت دين و دنيا به آنها داد و از آن جمله اجتماع مردم شرق و غرب را در آيين حج مقرر داشت تا مسلمانان يكديگر را به خوبي بشناسند و از حال هم آگاه شوند.[4]
همچنين امام خميني رحمه الله در اين باره گفته است:
حج، بهترين ميعادگاه معارف ملت هاي اسلامي است كه مسلمانان با برادران و خواهران ديني و اسلامي خود از سراسر جهان آشنا مي شوند و در آن خانه اي كه متعلق به تمامي جوامع اسلامي و پيروان ابراهيم حنيف است، گرد هم مي آيند و با كنار گذاردن تشخص ها و رنگ ها و مليت ها و نژادها به سرزمين و خانه اولين خود رجعت مي كنند و با مراعات اخلاق كريمه اسلامي، اجتناب از مجادلات و تجملات، صفاي اخوت اسلامي و دورنمايي از تشكيل امت محمد صلي الله عليه وآله را در سراسر جهان به نمايش مي گذارند.[5]
حل مشكلات جهان اسلام و تقويت روابط اجتماعي
اين پيوند نزديك سبب تفاهم و تقويت روابط اجتماعي و ارتباط بهتر و بيشتر، همراه با مهرباني مي شود و بهتر مي توانند درباره مسائل گوناگون سخن بگويند. بدين ترتيب، زمينه مناسبي براي حقايق و معارف دين اسلام فراهم مي شود و هر كدام از آنان به عنوان نمايندگان كشورهايشان مي توانند مسائل خود را به گوش ديگر مسلمانان و هم وطنان در ديگر نقاط جهان برسانند و پس از بازگشت از اين سفر الهي، بهتر بتوانند به جامعه خويش كمك كنند.
در حقيقت، اين آموزه ها و آشنايي معنوي، سرآغازي براي چاره انديشي و چاره جويي خواهد بود. در اين اجتماع عمومي كه مسلمانان فرقه هاي گوناگون دور يكديگر حلقه زده اند، راحت تر مي توانند درباره آينده اسلام و مدينه فاضله دنيوي مشورت و براي رشد و تكامل جامعه مسلمانان چاره انديشي كنند؛ درباره منابع و دست آوردهاي علمي ـ فرهنگي كشورشان نظر دهند و شرايط را براي ترقي و پيشرفت يكديگر فراهم آورند و با بيان كاستي هاي يكديگر، براي حل آن بكوشند؛ زيرا سرنوشت همه آنها يكي است.
در دنياي امروز كه مسلمانان جهان مشكلات بسياري دارند، اين اجتماع باشكوه به آنان فرصت مي دهد تا از مشكلات كشور خود و كشورهاي مسلمان ديگر، آگاه شوند و علت مشكلات و گرفتاري هاي خود را دريابند. امام صادق عليه السلام در اين باره مي فرمايد:
... خواسته هاي مردم اطراف و بلاد مختلف بر اثر گردهم آيي در جاهايي كه وسيله تجمع فراهم مي گردد، بررسي و حل و فصل مي شود.[6]
مسلمانان در موسم حج مي توانند كمبودها و نواقص خود را بيان و دست نياز به سوي مسلمانان دراز كنند و از آنان ياري بطلبند. همچنين به كمك ديگر مسلمانان مي توانند مشكلات خود را رفع كنند و براي مسائل ديگر جامعه بزرگ اسلامي تصميم بهتر و جدي تر بگيرند. امام صادق عليه السلام در جاي ديگر فرموده است: «هرگاه مسلماني صبح كند و به فكر اصلاح مسلمانان نباشد، مسلمان نيست».[7]
«اين همايش بزرگ سالانه، مظهر اقتدار مسلمانان جهان و همچنين زمينه اي است تا آنان اختلاف هاي فرعي خود را كنار زده و به خود آيند و يك هدف مشترك را كه همانا اعتلاي كلمه الله است، وجهه همت خود سازند و هويت اسلامي خويش را بازيابند و به مصالح جهان اسلام بينديشند تا عظمت اسلامي را آن گونه كه شايسته امت محمد صلي الله عليه وآله است، به ارمغان آورند».[8]
ايجاد هم بستگي ميان مسلمانان
يكي از مهم ترين مسائل در كشورهاي اسلامي، اتحاد و هم دلي مسلمانان است. ازاين رو، هدف بسياري از اعمال در مراسم حج، هدايت مسلمانان در مسير اتحاد و هم دلي است. «فلسفه بزرگ حج، رمز وحدت مردم و مركزي براي اجتماع دل ها و استحكام هميشگي و هم فكري پيوندهاي گوناگون جوامع و ملل اسلامي است».[9]
انجام يك سلسله اعمال عبادي سبب شكل گيري اتحاد و وحدت و هم دلي مي شود و به حل مسائل كمك مي كند و آثار فرخنده بسياري دارد: «لِيَشْهدُوا مَنافِعَ لَهُم.» [10] حج، اتحاد، دوستي، تفاهم و هم فكري را در بين مسلمانان نهادينه مي كند و سوءتفاهم ها را از بين مي برد و سبب مي شود با استحكام پيوند آنان، اختلاف هاي كوچك از ياد برود و در نتيجه، دين اسلام در سراسر جهان گسترش يابد.
«به هم پيوستن مسلمانان و نزديك شدن آنان به يكديگر و برقرار ساختن ارتباط همه جانبه، براي ايجاد وحدت و هم بستگي، همكاري و هم گرايي و هم دلي و هم فكري بين امت هاي اسلامي است. آگاه شدن نسبت به احوال همديگر و آشنايي از استعدادهاي گوناگون نهفته در تك تك جوامع اسلامي، از بركات اين اجتماع مهم است».[11]
حل اختلاف مسلمانان
مسلماناني كه در مراسم باشكوه حج شركت مي كنند، با وجود پيروي از مذاهب گوناگون، نبايد به اختلاف هاي جزيي بپردازند؛ زيرا سبب جدايي و پراكندگي آنان مي شود.
مراسم حج، زمينه را براي آشنايي مسلمانان با يكديگر و حل مشكلات فراهم مي سازد، عظمت آنان را نشان مي دهد و سبب تقويت اعتماد به نفس بيشتر مسلمانان مي شود و احساس ضعف و حقارت را در بين آنان از بين مي برد. در واقع، حج يك مانور سياسي است. وحدت و هم دلي مسلمانان، سبب تحكيم امنيت و برادري در بين مسلمانان مي شود و محيطي صميمي را پديد مي آورد.
امت واحد اسلامي، همانند دانه هاي زنجير هم فكر و همعقيده اند. آنان يك پروردگار، پيامبر، قبله، كتاب و هدف مشترك دارند. ازاين رو، همه مسلمانان بايد به ريسمان الهي چنگ بزنند و مراقب باشند پراكنده نشود: «وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللّهِ جَميعًا وَ لا تَفَرَّقُوا.» [12]
«اينجا كه رمز وحدت و پايگاه و زادگاه و جايگاه توحيد است، واجب است براي حفظ وحدت اسلامي همه اقليت ها، مسلمانان خود را در اين امواج اكثريت مسلمين ادغام كنند و حساب خود را جدا نگيرند».[13]
اين نمايش بي نظير، عظمت و عزت و شكوه مسلمانان را نشان مي دهد و شرايط را براي تشكيل دولت بزرگ اسلامي مهيا مي سازد. براي تقويت هم دلي و وحدت و استحكام، بايد در همه مراسم عبادي شركت كرد و با حضور در اجتماع هاي ديني گوناگون و هماهنگي با مسلمانان، خود را نيرومند ساخت و نيز براي انسجام و تقويت فرهنگ برابري و برادري از تك روي پرهيز كرد.
منبع: نگاهی عرفانی اخلاقی به مناسک حج/مركز پژوهشهاي اسلامي صدا و سيما
---------------------
پی نوشتها:
[1] حج: 28
[2] تحليلى از مناسك حج، ص 188.
[3] همان، ص 188.
[4] علل الشرايع، ج 2، ص 406، ح 7.
[5] امام خمينى رحمه الله، صحيفه نور، انتشارات شركت سهامى انتشار، 1361، ج 20، ص 13.
[6] وسائل الشيعه، ج 8، ص 7، ح 15.
[7] اصول كافى، ج 2، ص 63.
[8] ابعاد سياسى و اجتماعى حج، ص 178.
[9] آثار تربيتى و معنوى حج، ص 54
[10] حج: 28
[11] آثار تربيتى و معنوى حج، ص 54
[12] آل عمران: 103
[13] محمد صادقى تهرانى، درس هايى از فقه سياسى اسلام اسرار، مناسك و ادله حج، نشر صوت اسلام، ص 435.
- وبلاگ سردبیر ضیاءالصالحین
- بازدید: 636
- 1