باب نودم خوب خوردن در خانه برادر مؤمن‌

تاریخ ارسال:ش, 10/09/1396 - 11:45

اخبار باب‌

: (2) 1- محاسن: بسندش تا امام ششم که بمردی که داشت میخورد فرمود: ندانی که دوستی هر کس به برادرش باین شناخته شود که نزد او بیشتر بخورد.
(3) 2- همان: بسندش تا امام صادق (ع) که میفرمود: دوستی مرد بخوردن او از طعام برادرش شناخته شود.
(4) 3- همان: بسندش از یونس بن یعقوب که با امام ششم کباب خوردم و آن حضرت نزد من میافکند، سپس فرمود: گفته‌اند: دوستی هر کس بخوردن او از طعام برادرش سنجیده شود.
(5) 4- همان: بسندش تا عبد الله بن سلیمان صیرفی که نزد امام ششم (ع) بودم و خوراکی برای ما آوردند که در آن بود و چیزهای دیگر سپس کاسه‌ای برنج آوردند و با آن حضرت خوردم و فرمود: بخور گفتم: خوردم، فرمود: بخور که دوستی مرد با برادرش سنجیده شود به گستردگی خوردن از طعام او وانگه با انگشت خود لقمه‌ای بر گرفت از کاسه برایم و فرمود: باید بخوری پس از آنکه خورده بودم و من آن را خوردم.
(6) 5- همان: بسندش از حارث بن مغیره که نزد امام صادق (ع) رفتم و سفره خواست و برنج آوردند و از آن خوردم تا سیر شدم پس آن حضرت خطی در کاسه کشید و فرمود: ترا قسم که بخوری تا پشت این خط.
(7) 6- همان: بسندش از هشام بن سالم که بهمراه عبد الله بن ابی یعفور نزد امام ششم (ع) رفتم و ما گروهی بودیم و چاشت خواست و چاشت خوردیم و آن حضرت هم با ما خورد، من جوانتر همه بودم و در خوردن کوتاهی میکردم، بمن فرمود: بخور ندانی که شناخته شود دوستی مرد با برادرش بخوردن طعام او.
(8) 7- همان: بسندش تا عنبسه بن مصعب که نزد امام ششم (ع) رفتیم که میخواست به مکه رود، فرمود برای ما سفره گستردند و فرمود: بخورید و خوردیم و کوتاهی میکردیم باز فرمود بخورید و خوردیم، فرمود نخواستید، نخواستید، راستش گفته‌اند: دوستی مردم را با خوراکشان بسنجید، گوید پس بی‌رودروایستی خوردیم.
(9) 8- همان: بسندش از یونس بن ربیع که امام صادق (ع) خوراکی خواست و حلیم آوردند بما فرمود: نزدیک شوید و بخورید گوید: آن گروه رو آوردند و کوتاهی میکردند، فرمود:
بخورید همانا دوستی مرد برای برادرش در خوردن او روشن شود پس رو کردیم باطراف سفره گشتیم بمانند شتر که باطراف آخور میگردد.
(1) 9- همان: بسندش از عبد الرحمن بن حجاج که با امام ششم خوردیم و کاسه برنج آوردند و ما عذر خواستیم، فرمود کاری نکردید دوستدار شما ما را آنکه نزد ما بهتر بخورد و عبد الرحمن گفت هر چه در کاسه بود رفته شد پس فرمود: اکنون خوب شد و شروع کرد و بازگو میکرد که یک کاسه برنج از طرف انصار برای رسول خدا (ص) هدیه آوردند و آن حضرت سلمان و مقداد و ابو ذر را دعوت کرد و در خوردن دست دست میکردند، فرمود: کاری نکردید دوستدارتر شما ما را آنکه بهتر بخورد نزد ما و خوب میخوردند، سپس فرمود امام صادق (ع) خدا رحمت کند آنها را و رحمت خواست براشان.
(2) 10- همان: یاسر خادم از امام رضا (ع) که فرمود: خیرمند از خوراک مردم می‌خورد تا از خوراکش بخورند.