من امامت را به ظالمین نمی سپارم
پروردگار عالم امامت را به کسانی که نتوانند از امتحانات امامت سرفراز بیرون بیایند و از زیر بار امتحانات شانه خالی كنند، نمی دهد. چون خدای ناکرده آنها، هم به خود ظلم می کنند و هم به دیگران. ..
پروردگار عالم در آیه «وَ اِذِ ابتَلی اِبراهیمَ رَبُّهُ بِکَلماتٍ فَاَتَمَّهُنَّ ..»در پاسخ حضرت ابراهیم(علی نبیّنا وآله وعلیه الصّلوة والسّلام) می فرمایند: «قالَ لاینالُ عَهدِی الظّالِمِین» یعنی پروردگار عالم امامت را به کسانی که نتوانند از امتحانات امامت سرفراز بیرون بیایند و از زیر بار امتحانات شانه خالی كنند، نمی دهد. چون خدای ناکرده آنها، هم به خود ظلم میکنند و هم به دیگران.
ظلم انواعی دارد و حتماً این نیست كه کسی كار خلافی كرده باشد، بلکه همین قدر كه نتواند از مأموریت الهی به خوبی بیرون بیاید، ظلم کرده است - این مطلب بسیار مهمّی است
هركس نتواند به خوبی از امتحان الهی بیرون بیاید، به خود، به امتحان و حتّی به ممتحن ظلم نموده است. چون رد شدن او در امتحانات بیانگر این است که پروردگار عالم نعوذبالله، نستجیربالله نمی دانست كه امامت به درد این شخص نمی خورد، امامت را به او داد و او هم از زیر این بار عظیم و مسئولیت سنگین شانه خالی كرد!
لذا میفرماید: «لاینالُ عَهدِی الظّالِمِین» من امامت را به ظالمین نمی سپارم؛ چون آنها:
1. ظلم به خود می كنند؛ یعنی از زیر بار مسئولیت شانه خالی می كنند.
2. ظلم به آن مطلب عظیم یعنی امامت می شود.
3.ظلم به خداوند می شود؛ چون این مطلب نشاندهنده این است که خداوند تشخیص نداده چه كسی میتواند این مسئولیت را به عهده بگیرد.
كسی كه می خواهد مسئولیتی را تقسیم كند، باید خود مدیر و مدبّر باشد. گاهی بشر نمی تواند مسئولیّتها را به خوبی تقسیم کند، مثلاً گاهی در ادارات، وزارتخانه ها و ... بعد از این که مدیریت را به کسی سپردند، می فهمند اشتباه کردند. شاید در ابتدا احساس میکردند که این شخص برای مدیریّت خوب است امّا بعد متوجّه شدند که اینطور نیست. یعنی این خطا از بشر سر می زند.
عرض کردیم انسان مخلوق است و مخلوق هم محدود است؛ یعنی حدّ و حدودی دارد امّا بنا نیست پروردگار عالم محدود باشد، او خالق است و خالق شناخت دارد.
- وبلاگ بهزاد پورحسین
- بازدید: 633
- 1