بندگان محبوب خدا

تاریخ ارسال:چ, 10/13/1396 - 01:26
آیت الله خشوقت
درس اخلاق عارف بالله حضرت آیت الله خوشوقت(اعلی الله مقامه)،

سه دسته را خدا دوست دارد؛ اولی متقین اگر نشد متقین، دومی تائبین؛ توبه کنیم بخصوص حالا، حالا که وقت توبه است یکی از علل و اسبابی که بلای سنگین را دفع می کند طبق دستور خدا مسأله توبه است زلزله بیاید قحطی بیاید مردم توبه کنند خدا بر می گرداند اما توبه نکنند باید منتظر باشند بیاید بعد ببینیم چه بساطی راه می افتد

قرائت[1] آیات 68 الی 78 از سوره مبارکه زخرف
أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیمِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ
یَاعِبَادِ لَا خَوْفٌ عَلَیْکمُ الْیَوْمَ وَ لَا أَنتُمْ تحْزَنُونَ* الَّذِینَ ءَامَنُواْ بِایَاتِنَا وَ کَانُواْ مُسْلِمِینَ* ادْخُلُواْ الْجَنَّه أَنتُمْ وَ أَزْوَاجُکمُ‏ تحُبرُونَ* یُطَافُ عَلَیهْم بِصِحَافٍ مِّن ذَهَبٍ وَ أَکْوَابٍ  وَ فِیهَا مَا تَشْتَهِیهِ الْأَنفُسُ وَ تَلَذُّ الْأَعْینُ‏  وَ أَنتُمْ فِیهَا خَلِدُونَ* وَ تِلْکَ الجْنَّه الَّتىِ أُورِثْتُمُوهَا بِمَا کُنتُمْ تَعْمَلُونَ* لَکمُ‏ فِیهَا فَاکِهَه کَثِیرَه مِّنْهَا تَأْکلُونَ* إِنَّ الْمُجْرِمِینَ فىِ عَذَابِ جَهَنَّمَ خَالِدُونَ* لَا یُفَترُّ عَنْهُمْ وَ هُمْ فِیهِ مُبْلِسُونَ* وَ مَا ظَلَمْنَاهُمْ وَ لَاکِن کاَنُواْ هُمُ الظَّالِمِینَ* وَ نَادَوْاْ یَامَالِکُ لِیَقْضِ عَلَیْنَا رَبُّکَ  قَالَ إِنَّکمُ مَّکِثُونَ* لَقَدْ جِئْنَاکمُ بِالحَقّ‏ وَ لَاکِنَّ أَکْثرَکُمْ لِلْحَقّ‏ کَارِهُونَ *
بسم الله الرحمن الرحیم و به نستعین و هو خیرُموفق و معین؛ ثم الصلاه و السلام علی أشرف الأنبیاء و المرسلین، حبیب إله العالمین،   أبی القاسم محمد صلی الله علیه و علی أهل بیته الطاهرین المعصومین، من الآن إلی قیام یوم الدین؛ سیّما بقیه الله فی الأرضین.
مصداق عباد در قرآن
آیاتی که تلاوت شد مربوط به دو دسته از بندگان خدا بود. عده ای به عنوان کسانی که بنده صالح خدا بودند، عده دوم مجرمین و گناه کارها. برای هر کدام پروردگار متعال چند تا آیه نازل فرمود. سرگذشت این ها را بعد از مردن و مرگ بیان کرد. چون عباد صالحین و بنده های شایسته از امتیاز و حرمت خاصی برخوردارند اول آن ها را ذکر کرد. خدا مراعات می کند. آن عوضی ها آن گناهکارها آن هایی که گناهشان اسباب زلزله می شود آن ها چون اوضاعشان خیلی خراب است بعد از این ها ذکر می کند خدا جلو نمی اندازد. عبادی که در قرآن کریم ذکر می شود دو مصداق و دو معنا دارد، یکی کسانی که مخلوق و بنده تکوینی خدا هستند به این معنا همه انسان ها عبادند کفار هم عبادند کی خلقشان کرده هستی شان برای کیست؟ مملوک خدا هستند مملوک یعنی عبد یک عباد به معنای بنده های اهل عمل.
صفات عباد صالح
اولی مربوط به بنده های اهل عمل است لذا خود خدای متعال تفسیر فرمود به اینکه هر وقت ما آیه نازل می کردیم این ها در برابر آن تسلیم بودند هم قبول می کردند و هم عمل می کردند به این ها می گویند عباد خدا.[2]
چند تا پرانتز خدا برای این عباد خدا و کسانی که گوش می دهند باز کرده است. اول بعد از لحظه مرگ به اینها خطاب می شود « لَا خَوْفٌ عَلَیْکمُ‏ الْیَوْمَ وَ لَا أَنتُمْ تحَزَنُونَ»[3] دیگر از حالا به بعد نه بترسید و نه قصه داشته باشید تمام شد دیگر غصه ها جایش دنیا بود و زلزله ها، جنگ ها و خونریزی ها و غم و غصه ها جایش آنجا بود، تمام شد از حالا به بعد از هیچ چیزی نترسید و غصه هیچ چیزی را هم نداشته باشید و هر چیزی می خواهی حاضر است ان شاء الله. خُب این مژده است اما اصل قضیه این نیست بعد چکار می کنند؟ می برند بهشت آنجا از این ها پذیرائی می کنند خودشان و زن و بچه شان همه را که دور هم جمع باشند نگویند بچه ام کجاست دخترم کجاست غصه بخورند همه شان را جمع می کنند دور هم، دیگر از همه چی. سوم می گوید خُب این چند وقته است موقت است یا دائم؟ می گوید نه همیشه است فکر نکن یک وقت تمام می شود این خالدین فیها ابدا هر چی هم بخواهی هست اینجا غصه نخور.[4]
صفات عباد طالح
 این برای خوب ها است به بدها چه می گویند؟ بدها را می بریم جهنم پدرشان را در می آوریم می گوید این بلایی که سر خودتان آوردید این بوسیله اعمال بد خودتان گرفتارش شدید ما به شما ظلم نکردیم. گفتیم: نماز بخوان نخواندی می خواستی بخوانی، روزه بگیر نگرفتی می خواستی بگیری، چطور آنها خواندند و گرفتند و تو نگرفتی. گفتیم مال مردم را نخور خوردی، این ها نتیجه اش این است نظم مالی و جانی و ناموسی جامعه را بهم زدی، آن وقت توقع داری ببریم بهشت تو را؟! می گوید: نه. جهنم آنجا بدبخت و بیچاره و افسرده. هی هم می گویند -آن فرمانده کل جهنم اسمش مالک است - از او خواهش می کنند کار ما را تمام کن دیگر، بمیریم و راحت شویم مالک می گوید: حالا حالاها هستی، حالا حالاها هستید.[5]
حالا این دو فرقه را برای ما خدا تفسیر کرد تعیین کرد ما را سر دو راهی قرار داده است. انتخاب با ماست می توانیم گوش به حرف خدا بدهیم لحظه مرگ تا آخر آن حرف هایی که خدا وعده داد شامل حال ما بشود می توانیم گوش به حرف ندهیم برویم دنبال اراذل و اوباش و غربی ها و روشنفکر باشیم، نه نماز بخوانیم و نه هیچی، آنوقت آن آیات جهنم و عذاب ابدی شامل حال ما خواهد شد.
محبوبان خدا
امیدواریم ما هم ان شاء الله جزو آن بند اول باشیم که عبادی که هم حرف خدا را باور دارند و هم گوش می دهند به حرف خدا را. خدا با کسی قوم و خویش نیست حرف زده هر کسی گوش به حرفش داد با او رفیق است دوستش دارد. لذا اعلام فرمود سه دسته را خدا دوست دارد در قرآن کریم، اول؛ «إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُتَّقینَ»[6] آن هایی که گوش به حرف خدا می دهند خدا دوستشان دارد دوم؛ «إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ التَّوَّابینَ»[7] آن هایی که وقتی مرتکب گناه شدند توبه می کنند توبه نکنند مبغوض خدایند و بلا و زلزله دنبالش خواهد آمد. سوم؛ آن هایی که مراعات پاکیزگی می کنند، وضو می گیرند، غسل جنابت می کنند.[8] این سه تا را خدا دوست ما هم ان شاء الله جزو این سه تا باشیم؛ اولی متقین اگر نشد متقین، دومی تائبین؛ توبه کنیم بخصوص حالا، حالا که وقت توبه است یکی از علل و اسبابی که بلای سنگین را دفع می کند طبق دستور خدا مسأله توبه است زلزله بیاید قحطی بیاید مردم توبه کنند خدا بر می گرداند اما توبه نکنند باید منتظر باشند بیاید بعد ببینیم چه بساطی راه می افتد.
امام سجاد صلوات الله و سلامه علیه حول و حوش این آیات مطالبی فرمودند به زبان عموم ایشان هم فرمودند: سه چیز از رؤس مسائل اسلامی است. اول؛«یَا مَنْ طَاعَتُهُ نَجَاه لِلْمُطِیعِین‏»[9] اطاعت فرمان خدا اسباب نجات برای آدم های باتقوا نجات از همه چیز از زلزله، قحطی، جنگ، همه چیز. تقوا آدم را از همه بلاها حفظ می کند، انتخابش با خود ماست این از همه مهمتر است چون خدا با آدم رفیق می شود. خدا اعلام کرده «وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ مَعَ الْمُتَّقینَ»[10] به یقین بدانید خدا با آدم هایی است که اهل تقوا هستند با آدم های مجرم و کافر نیست با آن ها بد است دشمن است. اما آن هایی که گوش به حرفش می دهند عکس العملش محبت خداست مورد لطف خدا قرار می گیرند. هر کجا عاجزند خدا قویست، هر کجا بلد نیستند راه و چاه را خدا بلد است، کمکشان می کند، مشکل حل می شود. اما اگر خدای نکرده با خدا بجنگیم عملاً بیچاره مان می کند. ببین آن قویترینشان را خدا چه بلایی سرش در آورد که هیچ کسی نتوانست نجاتش بدهد حتی آن کسی که پرورش داده بود تحریکش کرده بود خدا بدست او پدرش را درآورد. صدام اینجوری بود دیگر. امریکا سگ زنجیری اش کرد گفت حمله کن به ایران هشت سال جنگ راه انداخت چه کسی می توانست صدام را از بین ببرد با آن قوم و خویش هایی که داشت؟ همه طرفدارش بودند دیگر اما خدا کاری کرد که خود امریکا آمد تا پای دار ایستاد دارش زدند و بعد رفت. خدا بلد است از این کارها می کند خدا دارش زد، یقین کردند که دیگر مرد رفتند پی کارشان نوبت دیگران رسید او انتقامش را گرفت. صدام ملعون دوتا از دامادهایش را با دست خودش کشت، بچه های کوچکشان را هم کشت گفت اینها بزرگ می شوند به عنوان انتقام اسباب زحمت می شوند همه را در یک مهمانی کشت. قوم و خویش های آن ها هم بعد از مردنش و دفن کردنش در کرکوک آمدند سر قبرش و نبش کردند جنازه اش را در آوردند تعدادی هم سگ آورده بودند همراهشان (صدام را) انداختند جلوی سگ ها خوردند تا آخر. قبر صدام کجاست الآن؟ شکم سگ ها! این عاقبت آدمی است که با خدا بجنگد. خدا این ها را نشان ما می دهد می گوید زیاد یا کم عاقبتش اینجوری است بد است خطرناک است گناه را بگذار بیا. بزرگ ترین وظیفه ما ترک گناه است گناه کردن یعنی با خدا جنگیدن و دشمنی با خدا آدم بدبخت و بیچاره می شود.
امیدواریم خدای متعال به همه مان توفیق مرحمت کند گناه نکنیم اگر هم کرده باشیم توبه کنیم پروردگار متعال وعده داده قلم عفو می کشم و اعمال را از سر ثبت می کنیم.[11] خدای متعال به همه ما این توفیق را مرحمت کند اگر خدای نکرده عده ای هم گناهکارند بناست در سایه گناه آن ها زلزله بیاید پروردگار متعال به برکت توبه گناهکارها و صدقاتی که به مؤمنین و متدینین داده می شود بلا را دفع و رفع کند ان شاء الله.
نثار ارواح طیبه همه انبیاء عظام که راه ترک گناه را به ما یاد دادند و همه حضرات معصومین علیهم الصلاه و السلام و شهدا که خون دادند و این راه و پرچمش را تا امروز برفراز نگه داشتند که مردم بدانند بهترین مهمترین عمل ترک گناه است و همه شهدا و امام شهدا سه صلوات ختم کنید.
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

**********************************
منبع: برگرفته از پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خشوقت(ره)
​**********************************
پی نوشت ها:
[1]. در ابتدای هر جلسه اخلاق آیاتی از قرآن کریم قرائت می شود.
[2] . یَا عِبَادِ لَا خَوْفٌ عَلَیْکمُ‏ الْیَوْمَ وَ لَا أَنتُمْ تحَزَنُونَ * الَّذِینَ ءَامَنُواْ بِایَاتِنَا وَ کَانُواْ مُسْلِمِینَ. ( زخرف، 68 و 69)
[3] . سوره مبارکه زخرف آیه 68
[4] . یُطَافُ عَلَیهْم بِصِحَافٍ مِّن ذَهَبٍ وَ أَکْوَابٍ  وَ فِیهَا مَا تَشْتَهِیهِ الْأَنفُسُ وَ تَلَذُّ الْأَعْینُ‏  وَ أَنتُمْ فِیهَا خَلِدُونَ. سوره مبارکه زخرف آیه 71
[5] . وَ نادَوْا یا مالِکُ لِیَقْضِ عَلَیْنا رَبُّکَ قالَ إِنَّکُمْ ماکِثُونَ. سوره مبارکه زخرف آیه 77
[6] . بَلى‏ مَنْ أَوْفى‏ بِعَهْدِهِ وَ اتَّقى‏ فَإِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُتَّقینَ. سوره مبارکه آل عمران آیه 76
[7] . وَ یَسْئَلُونَکَ عَنِ الْمَحیضِ قُلْ هُوَ أَذىً فَاعْتَزِلُوا النِّساءَ فِی الْمَحیضِ وَ لا تَقْرَبُوهُنَّ حَتَّى یَطْهُرْنَ فَإِذا تَطَهَّرْنَ فَأْتُوهُنَّ مِنْ حَیْثُ أَمَرَکُمُ اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ التَّوَّابینَ وَ یُحِبُّ الْمُتَطَهِّرینَ. سوره مبارکه بقره آیه 222
[8] . همان
[9] . یَا مَنْ ذِکْرُهُ شَرَفٌ لِلذَّاکِرِینَ، وَ یَا مَنْ شُکْرُهُ فَوْزٌ لِلشَّاکِرِینَ، وَ یَا مَنْ طَاعَتُهُ نَجَاه لِلْمُطِیعِینَ، صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِه‏... . صحیفه سجادیه، دعای 11
[10] . الشَّهْرُ الْحَرامُ بِالشَّهْرِ الْحَرامِ وَ الْحُرُماتُ قِصاصٌ فَمَنِ اعْتَدى‏ عَلَیْکُمْ فَاعْتَدُوا عَلَیْهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدى‏ عَلَیْکُمْ وَ اتَّقُوا اللَّهَ وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ مَعَ الْمُتَّقینَ. سوره مبارکه بقره آیه 194
[11].  قُلْ یا عِبادِیَ الَّذینَ أَسْرَفُوا عَلى‏ أَنْفُسِهِمْ لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَه اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمیعاً إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحیمُ. سوره مبارکه زمر آیه 53.

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • نشانی صفحه‌ها وب و پست الکترونیک بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
لطفا پاسخ سوال را بنویسید.

مطالب مرتبط