توکل بر خدا

تاریخ ارسال:د, 11/02/1396 - 21:17
توکل بر خدا
آیت الله‌ العظمی مظاهری

خداوند وعده داده و سندش هم‌ قرآن است این‌ که اگر کسی در زندگی اعتمادش به خدا باشد نه بر کس دیگری، پروردگار عالم او را از شر شیاطین درونی و برونی، انسی و جنی حفظ می‌ کند و دیگر غیرخدا بر او نفوذ نمی ‌کند و بر فکر او تسلط ندارد.
در قرآن آمده: «إنّه لیس له سلطان علی الذین آمنوا و علی ربّهم یتوکّلون إنّما سلطانه علی الذین یتولونه»؛ (نحل/100) آیه می ‌فرماید: اگر کسی زیر پرچم خدا باشد، اعتمادش بر خدا باشد، دیگر این‌ گونه دل می ‌شود جای خدا، دیگر خود این شخص می ‌شود مال خدا، دیگر گفتار و کردار او می ‌شود مال خدا و خدا هم در زندگی یاور او می ‌شود. «و من یتّق الله یجعل به مخرجاً و یرزقه من حیث لا یحتسب و من یتوکّل علی الله فهو حسبه» (طلاق/3). در بن‌ بست‌ها گره‌ ها باز می‌ شود و به تجربه هم اثبات شده که چنین است.

  داستانی از علامه طباطبایی
علامه طباطبایی یک توکل خاص داشت. ایشان می ‌فرمودند در نجف یک وقتی زندگی برایم خیلی مشکل شده بود. اطرافم را قرض گرفته بود و نمی ‌دانستم چه باید کرد. یک عصری مطالعه می ‌کردم که یکی در زد. در را باز کردم. شخصی سلام کرد و گفت من از طرف خدا آمده ‌ام، خدا می ‌فرماید: در این هیجده سال من تو را به حال خودت نگذاشته ‌ام! پس چرا ناراحتی و خوب مطالعه نمی ‌کنی! آمدم استغفار کردم ولی فکرم به این مشغول شد که این هیجده سال یعنی چه؟ بعد یادم آمد که الآن هیجده سال است که معمم شدم و پروردگار عالم روی این عمامه من حساب کرد.
امام خمینی‌ قدس ‌سره این نظام اسلامی را جز به ‌واسطه توکل و توحید افعالی به ارمغان نیاورده است. به راستی در مقابل آمریکا ایستادن جرأت می ‌خواهد و این جرأت از کجا سرچشمه گرفته است؟ از توکل و اعتماد به خدا.
 اگر کسی در زندگی هیچ چیزی و هیچ کس را نداشته باشد جز خداوند، قطعاً پروردگار عالم در بن ‌بست‌ها به فریادش می ‌رسد، گره‌ ها باز می ‌شود.
البته ممکن است طول هم بکشد و گشایش امور مقداری طولانی بشود؛ و این هم برای این است که دار، دار امتحان است بدون امتحان چیزی را به کسی نمی‌ دهند باید نمره قبولی بیاوریم تا این‌ که به ما چیزی بدهند.
آیه قرآن می ‌فرماید: «أحسب الناس أن یترکوا إن یقولوا آمنّا و هم لا یفتنون»؛ (عنکبوت/2) البته مشکل هم هست یعنی خیلی مشکل است که انسان بتواند از نظر دل برسد به آن‌ جا که در زندگی پناه و چشم ‌داشتی نداشته باشد به جز خداوند.

   رفاقت لازمه توکل
در این‌ جا مناسب است یک تقاضایی از شما بنمایم و این‌ که با خدا رفیق باشید. خدا با ما رفیق است. در روایت دارد که خداوند از هفتاد پدر مهربان، مهربان ‌تر است که البته این عدد از باب تکثیر است بلکه خداوند به اندازه بزرگیش ما را دوست دارد.
 این ما هستیم که با او قهر هستیم و مخالفت می‌ کنیم با خدا و بالاخره ما هستیم که فاصله می‌ گیریم با خدا و لذا یک کاری بکنید که با خدا رفیق باشید. به یک اهل دلی گفته بودند که یک نصیحتی به ما بکن. او هم یک نصیحت خوبی کرد و گفت در شبانه روز اقلاً چهار پنج دقیقه با خودت خلوت کن و به ‌صورت خودمانی با خدا حرف بزن.
حالا آن ‌وقت که خلوت با خدا می‌ کنی خودت را نبین، توجه صد درصد به خدا داشته باش که معنای حضور قلب هم همین است و حتماً دعا در آن ‌وقت هم مستجاب است. اگر دعا مستجاب نمی ‌شود برای خاطر این است که مانع وجود دارد.
در قرآن آمده «إنّ الذین یستکبرون عن عبادتی سیدخلون جهنّم داخرین» و به قول حافظ «تو خود حجاب خودی» اگر این حجاب برداشته بشود و انسان رفیق با خدا بشود، خیلی بامزه است. کاری بکنید که در نماز با خدا رفیق باشید و کاری بکنید که در زندگی چشم داشتی به کسی نداشته باشید.
یک کاری بکنیم که در زندگی با خدا رفیق باشیم، یک کاری بکنیم این موانع را که از هر سدی محکم ‌تر است، برداشته شود و در این صورت کارها اصلاح می ‌شود. این جمله را فراموش نکنید که فرمود: «ما اخلص عبدلله عزوجل اربعین صباحاً»؛ در این‌ جا می‌گوید که خود شخص خدایی بشود، مال خدا باشد که الاجرت ینابیع الحکمة من قلبه علی لسانه؛ ما دیده‌ایم افرادی را که سواد نداشتند ولی تفسیر قرآن می‌ کنند خیلی عالی و تذکیه و مباحث اخلاقی را از قرآن بیرون می ‌آورد. حرف‌ هایی می ‌زند که در کتاب‌ ها نوشته نشده ولی مثل یک فیلسوف و مرجع تقلید حرف می‌ زند و این در اثر دوستی با خداوند است. ما طلبه‌ ها باید با خدای خود رفیق باشیم و الا بدبختی است.
من از شما تقاضا دارم که یکی از دعاهای مهم شما در نماز شب‌تان بعداز نماز اول وقت‌شان همین باشد که خدایا این مقام توکل ولو ضعیفش را به ما عطا بفرما. ان‌شاءالله
-------------
منبع: افق حوزه

 

 

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • نشانی صفحه‌ها وب و پست الکترونیک بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
لطفا پاسخ سوال را بنویسید.

مطالب مرتبط