مشاور کار بلد فضای مجازی باید اخلاق مدار باشد

تاریخ ارسال:ج, 12/11/1396 - 17:25
 فضای مجازی
سید حسین سیدی

بخشی از کار مبلغان در فضای مجازی، مشاوره دادن به افراد است. شکی نیست که برای اینکار، همانگونه که تخصص لازم است، اخلاق و رفتار مناسب و در خور شان نیز لازم است.
هر جا خداوند در قرآن، پیامبرش را با واژه «قل» مورد خطاب قرار می دهد، یعنی ای پیامبر من! به مردم بگو، و به تعبیر دیگر، مشاوره بده. خدا در سوره آل عمران  بعد از آنکه زینتهای مادی را برمی شمارد، به پیامبرش خطاب می کند و می فرماید: «قُلْ أَ أُنَبِّئُكُمْ‏ بِخَيْرٍ مِنْ ذلِكُمْ لِلَّذينَ اتَّقَوْا عِنْدَ رَبِّهِمْ جَنَّاتٌ تَجْري مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهار؛ بگو: آيا شما را بهتر از اينها خبر بدهم؟ براى كسانى كه پروا پيشه كرده‏ اند در نزد پروردگارشان بهشت ‏هايى است كه از زير(درختان) آنها نهرها جارى است.»[1] خداوند در این آیه به پیامبرش امر می کند که به مردم طرفدار دنیا مشاوره بده که اگر تفکر خدایی داشته باشید، برای شما نتایج مثبتی در پی دارد. مشاوره مبلغین مجازی (مثا مشاوره در غیر مجازی) هم همین گونه است؛ یعنی راه درست و نتایج مثبت آن را به مردم پیشنهاد می دهند.
جدا از اینکه مبلغین مجازی، تکنیک های مشاوره را باید بلد باشند، باید اخلاق و رفتار  یک مشاور اسلامی را نیز بازتاب دهند. یکی از آن موارد، حیای در گفتار است. از آنجا که ممکن است برخی از سوال کنندگان، گرفتار معضلات اخلاقی باشند، امکان این هست که در بیان سوالات خود، بی پرواتر از مشاوره رودرو باشند، باید مبلغ مجازی ابتکار را از دست این افرد گرفته، و همانگونه که او را در پیمودن مسیر درست راهنمایی می کنند، او را به سمت استفاده از الفاظ سنجیده و با وقار، سوق دهند.
-----------
پی نوشتها:
1ــ آل عمران/11

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • نشانی صفحه‌ها وب و پست الکترونیک بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
لطفا پاسخ سوال را بنویسید.

مطالب مرتبط