با عزت خود بساز و خواری مطلب

تاریخ ارسال:د, 03/14/1397 - 00:11
عزتمندی
سید حسین سیدی

به مناسبت شهادت مولا امیرالمومنین علی(علیه السلام) بر آن شدیم در این نوشتار، حدیثی از آن امام بزرگوار را بیان کنیم. حضرت می فرماید: «احْتَجْ‏ إِلَى‏ مَنْ‏ شِئْتَ‏ تَكُنْ‏ أَسِيرَهُ؛ محتاج هرکه شوی، اسیر او خواهی بود.»[1] این حدیث، پیام عزت نفس داشتن در زندگی را برای ما پیروان مولا علی(علیه السلام) به همراه دارد.
خود را محتاج دیگران قرار دادن و اسیر آنها شدن، مصادیق زیادی دارد. یکی از مصادیق تلخ آن، برجام است که کار ما را به جایی کشاند که مدام از آنها دعوت می کنیم که به عهد خود وفا کنند و خبری نیست که نیست.
مصداقی دیگر: ریشه خیلی از آسیب های اجتماعی به همین موضوع(خود را محتاج نشان دادن) بر می گردد.
خیلی از جوانان پاک و بی تجربه که ممکن است از لحاظ شرایط مادی دروضعیت خوبی قرار نداشته باشند، متاسفانه جذب افراد ثروتمندِ بی قید خواهند شد و خود را اسیر دیگران ساخته، و در وادی مواد مخدر و دیگر راه های خطرناک می افتند.
نکته مهم: بیشتر از آنکه بیکاری و فقر، باعث افتادن افراد در وادی های خطرناک شوند، ندانم کاری افراد در این قضیه نقش دارد. چه بسا افراد کم برخورداری باشند که با توکل و متناعت طبع و عزت خود، خود را محتاج این و آن ننموده و اسیر تبعات آن نمی شوند. بدون شک خداوند نیز این افراد را کمک کرده و راهی را برای آنها باز خواهد کرد.«وَ مَن يَتَّقِ اللَّهَ يجَعَل لَّهُ مخَرَجًا* وَ يَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يحَتَسِبُ وَ مَن يَتَوَكلَ‏ عَلىَ اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُه؛ و هر كس خدا ترس و پرهيزكار شود خدا راه بيرون شدن (از عهده گناهان و حوادث سخت عالم) را بر او مى‏ گشايد.* و از جايى كه گمان نبرد به او روزى عطا كند، و هر كه بر خدا توكل كند خدا او را كفايت خواهد كرد.»[2]

-----------
پی نوشت ها:
1ــ شرح نهج البلاغة لابن أبي الحديد،  ج‏20 ، ص 255.

2ــ سوره طلاق/آیات 2و3

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • نشانی صفحه‌ها وب و پست الکترونیک بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
لطفا پاسخ سوال را بنویسید.

مطالب مرتبط