تحقیق در باره اولین اربعین حضرت سید الشهداء

تاریخ ارسال:س, 06/14/1396 - 13:55
اربعین,سیدالشهدا,امام حسین,گنجینه تصاویر ضیاءالصالحین

شهید محراب مرحوم حاج سید محمدعلی قاضی طباطبائی(ره) ، کتاب  مفصلی با نام «تحقیق در باره اولین اربعین حضرت سید الشهداء» درباره اربعین  نوشت .
هدف ایشان از نگارش این اثر آن بود تا ثابت کند، آمدن اسرای از شام  به کربلا در نخستین اربعین ، بعید نیست . این کتاب که ضمن نهصد صفحه  چاپ شده ، مشتمل بر تحقیقات حاشیه ای فراوانی درباره کربلاست که بسیار مفید و جالب است . اما به نظر  می رسد در اثبات نکته مورد نظر با همه زحمتی که مؤلف محترم کشیده، چندان موفق  نبوده است .
ایشان در باره این اشکال که امکان ندارد اسرا ظرف چهل روز از کربلا به کوفه ، از آنجا به شام و سپس از شام به کربلا بازگشته باشند، هفده نمونه از مسافرت ها و مسیرها و زمان هایی که برای این راه در تاریخ آمده را به تفصیل نقل کرده اند. در این نمونه ها آمده است که مسیر کوفه تا شام و به عکس از یک هفته تا ده دوازده  روز طی می شده و بنابر این ، ممکن است که در یک چهل روز، چنین مسیر رفت و برگشتی طی شده باشد. اگر این سخن بیرونی هم درست باشد که سر امام حسین (علیه السلام) روز اول صفر وارد دمشق شده ، می توان اظهار کرد که بیست  روز بعد، اسرا می توانستند در کربلا باشند.
باید به اجمال گفت : بر فرض که طی این مسیر برای یک کاروان ، در چنین زمان  کوتاهی ، با آن همه زن و بچه ممکن باشد، باید توجه داشت که آیا اصل این  خبر در کتاب های معتبر تاریخ آمده است یا نه . تا آنجا که می دانیم ، نقل این خبر در منابع  تاریخی ، از قرن هفتم به آن سوی تجاوز نمی کند. به علاوه ، علمای بزرگ شیعه ، مانند شیخ مفید و شیخ طوسی ، نه تنها به آن اشاره نکرده اند، بلکه به عکس  آن تصریح کرده و نوشته اند: روز اربعین روزی است که حرم امام حسین (علیه  السلام) وارد مدینه شده یا از شام به سوی مدینه خارج شده است .
آنچه می ماند این است که نخستین زیارت امام حسین (علیه السلام) در نخستین اربعین، توسط جابر بن عبدالله انصاری صورت گرفته است و از آن پس ائمه اطهار (علیهم السلام) که از هر فرصتی برای رواج زیارت امام حسین(علیه السلام) بهره می گرفتند، آن  روز را که نخستین زیارت در آن انجام شده ، به عنوان روزی که زیارت امام حسین (علیه السلام) در آن مستحب است ، اعلام فرمودند.
متن زیارت اربعین هم از سوی امام صادق (علیه السلام) انشاء شده و با داشتن آن مضامین عالی ، شیعیان را از زیارت  آن حضرت در این روز برخوردار می کند.
اهمیت خواندن زیارت اربعین تا جایی است که از علائم شیعه دانسته شده است ، درست آنگونه که بلند خواندن بسم الله در نماز  و خواندن پنجاه و یک رکعت نماز در شبانه روز در روایات بیشماری ، از علائم شیعه بودن عنوان شده است .
زیارت اربعین در «مصباح المتهجد» شیخ طوسی و نیز «تهذیب الاحکام» وی به نقل از صفوان بن مهران جمال آمده است . وی گفت که مولایم صادق (علیه السلام) فرمود: زیارت اربعین که باید وقت برآمدن روز خوانده شود چنین است ...این زیارت ، به جهاتی مشابه برخی از زیارات دیگر است ، اما از آن روی که  مشتمل بر برخی از تعابیر جالب در زمینه هدف امام حسین از این قیام است ، دارای اهمیت ویژه می باشد. در بخشی از این زیارت درباره هدف امام حسین (علیه السلام) از این نهضت آمده است : «... و بذل مهجته فیک لیستنقذ عبادک من الجهالة  و حیرة الضلالة ... و قد توازر علیه من غرّته الدنیا و باع حظّه بالارذل الادنی.»؛ خدایا، امام حسین (علیه السلام) همه چیزش را برای نجات بندگانت، از نابخردی و سرگشتگی و ضلالت در راه تو داده در حالی که مشتی فریب خورده که انسانیت  خود را به دنیای پست فروخته اند بر ضد وی شوریده آن حضرت را به  شهادت رساندند.

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • نشانی صفحه‌ها وب و پست الکترونیک بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
لطفا پاسخ سوال را بنویسید.

مطالب مرتبط