عوامل زیاد شدن نور چشم

تاریخ ارسال:د, 09/27/1396 - 21:57
عمل به دانسته ها
حاج شیخ جعفر ناصری

عوامل زیاد شدن نور چشم:
- نگاه کردن به آب روان
- خطوط قرآنی

نگاه کردن به آب روان، نور چشم را زیاد می کند که در روایات هم آمده است؛[۱] اما باید تفکیکی بین قضایا شود به این صورت که بیماری چشم، گاهی مربوط به مشکلات ساختاری چشم است – مثلا رگی قطع شده است – و گاهی مربوط به ضعف نور باصره است.
آن بیماری چشم که مربوط به ساختار چشم است، باید راه درمانی آن را طیّ کرد. ممکن است جراحی لازم داشته باشد و مسایل دیگر؛ اما آن بیماری چشم که مربوط به ضعف نور باصره است، به واسطه نگاه کردن به آب روان و سبزه و وجه حسن و غیره، ضعف آن برطرف و دید چشم، بهتر می شود. این هم سیر مناسب و علمی دقیق و محکمی دارد که وقتی به سبزه یا به آب روان نگاه شد، روح باصره لذت خودش را می برد و به روح منتقل می کند. در این چرخش که بین روح باصره و هماهنگی آن با روح حیوانی هست، این لذت باعث تقویت نفس می  شود و چون این حال از کانال قوه باصره پیدا شده است و در قوه باصره و روح باصره دور می زند، باعث تقویت روح باصره می شود و دید را بهتر می کند.
خطوط قرآنی هم به نحو دیگر، بصر و بصیرت را تقویت می  کند. این ها کانال ورودی به نفس هستند. چشم یکی از کانال های ورودی است. انسان ها خوب متوجه شده  اند که چه خوراکی برایشان خوب است و چه خوراکی بد است؛ در حالی که به کانال های ورودی به نفس که خوراک روحی انسان است، توجهی ندارند.
---------
پی نوشت:
.[۱] حَدَّثَنَا أَبِی رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ إِدْرِیسَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَحْمَدَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِیسَى عَنْ عُبَیْدِ اللَّهِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ الدِّهْقَانِ عَنْ دُرُسْتَ بْنِ أَبِی مَنْصُورٍ عَنْ إِبْرَاهِیمَ بْنِ عَبْدِ الْحَمِیدِ عَنْ أَبِی الْحَسَنِ الْأَوَّلِ علیه السلام قَالَ: ثَلَاثَهٌ یَجْلِینَ   الْبَصَرَ النَّظَرُ إِلَى   الْخُضْرَهِ وَ النَّظَرُ إِلَى   الْمَاءِ الْجَارِی وَ النَّظَرُ إِلَى الْوَجْهِ الْحَسَنِ. (الخصال، ج۱، ص۹۲)
---------
منبع : بنیا هاد

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • نشانی صفحه‌ها وب و پست الکترونیک بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
لطفا پاسخ سوال را بنویسید.

مطالب مرتبط