مبارزه با شیطان

تاریخ ارسال:ج, 10/22/1396 - 03:32
آیت الله خوشوقت
درس اخلاق حضرت آیت الله خوشوقت تهرانی اعلی الله مقامه

باید پناه به خدا ببریم. آنچه عامل بزرگ انحراف ما از خط بندگی خداست همین وسوسه‌های شیاطین ملعون است که در ما اثر می­‌گذارد؛ چون نوعاً از طرف چیزهایی وسوسه می­‌کند که مورد علاقه ماست، غالباً از طرف چیزهایی که بدمان می­‌آید نمی­‌آید، ما هم گوش به حرفش می­‌دهیم و دنیا را جهنّم کرده‌­ایم.

بسم الله الرحمن الرحیم
قرائت[1] آیات مبارکه سوره اعراف (27)     
أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیمِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ   
 یَا بَنِی آدَمَ لاَ یَفْتِنَنَّکُمُ الشَّیْطَانُ کَمَا أَخْرَجَ أَبَوَیْکُمْ مِنَ الْجَنَّه یَنْزِعُ عَنْهُمَا لِبَاسَهُمَا لِیُرِیَهُمَا سَوْآتِهِمَا إِنَّهُ یَرَاکُمْ هُوَ وَ قَبِیلُهُ مِنْ حَیْثُ لاَ تَرَوْنَهُمْ إِنَّا جَعَلْنَا الشَّیَاطِینَ أَوْلِیَاءَ لِلَّذِینَ لاَ یُؤْمِنُونَ *

بسم الله الرحمن الرحیم و به نستعین و هو خیرُموفق و معین؛ ثم الصلاه و السلام علی أشرف الأنبیاء و المرسلین، حبیب إله العالمین، أبی‌القاسم محمد صلی الله علیه و علی أهل بیته الطاهرین المعصومین، من الآن إلی قیام یوم الدین؛ سیّما بقیه الله فی الأرضین.
 شیطان عامل بزرگ گمراهی انسان
« یَا بَنِی آدَمَ لاَ یَفْتِنَنَّکُمُ الشَّیْطَانُ کَمَا أَخْرَجَ أَبَوَیْکُمْ مِنَ الْجَنَّه »،[2] خدا یک بار و دو بار ما را از اغوای شیاطین بر حذر نداشته است بلکه کراراً در قرآن کریم با عبارت‌های مختلف به ما گوشزد کرده است. این ملعون خبیث تصمیم گرفته است شما فرزندان آدم را مثل پدر و مادرتان از بهشت بیرون کند، حواستان جمع باشد ما هم کاملاً حواسمان جمع است! ولی زمین می­‌خوریم، پیر و جوان، فقیر و غنی تند تند زمین می­‌خوریم. او زمین می‌­زند. گوش به حرف خدا هم نمی‌­دهیم، هیچ هم فکر نمی­‌کنیم خدا با ما دارد حرف می‌­زند. به من می‌­گوید گول نخور. ولی من از خانه که می­‌روم بیرون گول می­‌خورم، نگاه به چپ و راست می­‌کنم.
پناه بردن به خدا از شر شیطان
چرا دستور داده‌­اند قبل از اینکه شروع کنیم به قرائت و تلاوت قرآن کریم بگوییم اعوذ بالله من الشیطان الرجیم؟ چرا؟ چون خدا در قرآن با ما حرف می‌­زند می­‌گوید گناه نکن، این کار را بکن آن کار را نکن، او هم ما را به عکس خدا می‌­خواهد دعوت کند، لذا می‌­گوید اول از شرّ او به من پناه ببر بعد قرآن بخوان، و الّا تا بخوانی نمی­‌گذارد عمل کنی. چقدر افراد قرآن می‌خوانند عمل نمی‌­کنند چون شیطان گولشان می‌­زند، بنابراین خدا حرف‌هایی زده است، او دیده این شیطان کنارش قرار گرفته است کاری می­‌کند مردم عمل به حرف خدا نکنند و تا اینجا هم نامرد مردانه عمل کرده و تجربه­‌اش هم هر روز بیشتر شده است. سراغ هر کسی می‌رود او زمین می‌­خورد، به خصوص ما، نباید فکر کنیم لباس یا کتابی که می‌­خوانیم ما را از شرّ او نجات می­‌دهد. فقط یک چیز ما را نجات می‌­دهد آن هم ایمان در مرحله بالا است. ایمان پایین باشد رفیق شیطانیم، اگر ایمان در اثر ادامه ترک گناه بالا رفت او زورش به ما نمی‌­رسد. اما مابقی تحت سیطره شیطان معلون هستند. خود شیطان اعلام کرده است « قَالَ فَبِعِزَّتِکَ لَأُغْوِیَنَّهُمْ أَجْمَعِینَ»[3]، همه فرزندان آدم را از راه بندگی جدا می­‌کنم« إِلاَّ عِبَادَکَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصِینَ»،[4] آن بنده­‌های صد درصد را نمی­‌توانم. زورم نمی‌­رسد. آن‌هایی که صددرصد بنده نیستند هر کسی به اندازه پایین بودن درصدش در قبضه قدرتِ منِ شیطان است؛ لذا می‌بینیم جامعه سال به سال به آن طرفی که شیطان می­‌خواهد می‌­رود نه آن طرفی که خدا می­‌خواهد. بنابراین باید حواسمان جمع باشد تا خدا حرف زد، گفت این کار را بکن، شیطان بغلش سبز است دعوت می­‌کند که نکنم. تا خدا گفت آن کار را انجام نده، شیطان سبز می­‌شود و می­‌گوید انجام بده. وقتی احساس کردیم از یک جایی دعوت به مخالفت فرمان خدا می‌شویم و به آن طرف کشیده می­‌شویم و نمی­‌دانیم کجاست، چون نمی­‌بینیم، باید بفهمیم که خودش است. چه کار کنیم؟ به این دعوت ترتیب اثر ندهیم و الّا مخالفت فرمان خدا شروع می‌­شود. بنابراین اگر خواستیم قرآن بخوانیم باید از شرّ شیطان به خدا پناه ببریم. انشاء الله. وقتی خدا می‌­گوید نماز بخوان بخوانیم، گوش به حرف وسوسه­‌های شیاطین ندهیم و الّا سعی می­‌کند به هیچ وجه اجازه به ما ندهد یک بار هم گوش به حرف خدا بدهیم، این قدر بی‌انصاف است و همه را هم زمین زده است.
تعلقات دنیوی؛ وسوسه شیطان
بنابراین باید پناه به خدا ببریم. آنچه عامل بزرگ انحراف ما از خط بندگی خداست همین وسوسه‌های شیاطین ملعون است که در ما اثر می­‌گذارد؛ چون نوعاً از طرف چیزهایی وسوسه می­‌کند که مورد علاقه ماست، غالباً از طرف چیزهایی که بدمان می­‌آید نمی­‌آید، ما هم گوش به حرفش می­‌دهیم و دنیا را جهنّم کرده‌­ایم. امیدواریم خدای متعال به همه ما توفیق مرحمت کند وقتی احساس کردیم به طرف مخالفت فرمان خدا کشیده می­‌شویم بپذیریم که کار شیطان است و مخالفت کنیم. امیدواریم خدا توفیق مرحمت کند ان شاء الله بفهمیم این جور نغمه‌­ها مال اوست که می­‌خواهد ما را از خط بندگی خارج کند بعد وظیفه‌­مان دو چیز است پناه بردن به خدا از شرّ او و تصمیم به عدم متابعت. گوش به حرفش ندهیم و الّا اگر گوش بدهیم او مسلّط می­‌شود، سوار می­‌شود و دیگر هر چه می­‌گوید ما عمل می‌کنیم، نباید بگذاریم کار به آنجا برسد.
ربّ صل علی محمد و آل محمد و عجّل فرجهم.
****************************************
منبع:
برگرفته ازپایگاه اطلاع رسانی آیت الله خوشوقت(ره)
****************************************
پی نوشت ها:

[1]. در ابتدای هر جلسه اخلاق آیاتی از قرآن کریم قرائت می‌شود.
[2]. اعراف، 27
[3] . ص، 82‏
[4] . ص، 83‏ 

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • نشانی صفحه‌ها وب و پست الکترونیک بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
لطفا پاسخ سوال را بنویسید.

مطالب مرتبط