برخورد با پدر بداخلاق

تاریخ ارسال:س, 11/17/1396 - 22:29
احترام به والدين

سلام من بابام اینقدر كارها وحركات ننگ به بارانجام میده وحرفهای زشت میزنه كه هرروزاهل خانواده دعا برای مرگش میكنیم آیا كاردرستی میكنیم؟
در پاسخ به مطالب ذیل توجه كنید :
1- احترام به والدین واجب است و ما به عنوان فرزند وظیفه داریم كه به والدین خود احترام بگذاریم حال اگر پدر یا مادر خودشان حرمت خود را می شكنند و باعث تخریب شخصیت خود می شوند حرف دیگری است ولی در عین حال دلیل بر این نمی شود كه ما مجاز هستیم به آنها اهانت كنیم. به قول ابن سینا اشتباه را با اشتباه نمی توان پاسخ داد. زیرا اگر شما 100 پاسخ اشتباه به یك اشتباه بدهید حاصل آن می شود 101 اشتباه. فرض كنید پدر شما در رفتارش كاملا در اشتباه است. آیا برخورد متناسب با اشتباهات او این است كه مقابله به مثل شود یعنی رفتار نامناسبی با او شود؟!
2- به نظر می آید راه حل اساسی این است كه رفتارهای او را ریشه یابی كنید، عوامل گوناگونی ممكن است باعث بروز این رفتارها باشد كه ما به برخی از آنها اشاره می كنیم :
1- تربیت ناصحیح خانواگی؛ یعنی در یك خانواده متخلق به اخلاق انسانی و اسلامی رشد نكرده، طبیعی است نباید از او انتظار داشت كه انسانی با شخصیت و رفتارهای سنجیده باشد .
2- معاشرت با دوستان و همكاران بد؛ كه در این صورت باید به نحوی ارتباط او را با آنها كاهش داد و دوستان مناسب و همكاران خوب جایگزین آنها كرد. 3
- گاهی اوقات بیماری های جسمانی یا روانی موجب اختلالات رفتاری می شود كه در این صورت باید با یك روان شناس یا روان پزشك مسأله را به صورت حضوری در میان گذاشت و با مشاوره از راه دور و از طریق پرسش و پاسخ نمی تواند مسأله را حل كرد.
4- گاهی اوقات رفتارهای نامناسب دیگران باعث بروز این رفتارها می شود.
5- گاهی اوقات مشكلات اقتصادی و فشار گرانی در بروز چنین رفتارهایی نقش دارد.
6- بعضی از اوقات نیز برخوردهای نسنجیده، لج بازی ها و بگو مگوهای در خانه با او باعث چنین پرخاشگری ها می شود. در هر حال حل مشكل وقتی میسر است كه اول مشكل ریشه یابی شود و سپس دنبال راه كارهای عملی برای حل آن بود.
7-در پایان باز هم توصیه می كنیم اگر پدر شما حریم خود را یا حریم خانواده را می شكنند شما به خودتان حق ندهید كه به او بی احترامی كنید زیرا نه تنها مشكلی حل نخواهد شد بلكه حرمت شكنی ها عمومیت پیدا می كند و دیگر هیچ حریمی برای خانواده باقی نخواهد ماند. در حالی كه اگر شما با صبر و تحمل این حریم را حفظ كردید حداقل یك پناهگاه و یك دیوار از چهاردیواری حریم خانه محفوظ مانده و به همان میزان آسیب پذیری اهل خانواده كمتر خواهد شد.
8- بنا بر این نفرین كردن پدر كار درستی نیست و آثار بد و نامطلوبی برای شما در پی دارد . بهتر است به جای نفرین هدایت و عاقبت بخیری او را از خداوند طلب نمایید .
9- نا گفته نماند كه هیچ كارو عمل خیری بی پاداش نیست و تحمل اذیت و بد زبانی پدرتان موجب ترفیع درجه شما و رشد معنوی و روحی شما می شود و این موضوع عاملی برای تربیت روحی و معنوی شما است .
-------------------------------------
منبع: پرسمان دانشجویی اخلاق وعرفان

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • نشانی صفحه‌ها وب و پست الکترونیک بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
لطفا پاسخ سوال را بنویسید.

مطالب مرتبط