صبر وپایداری، حاصل تبلیغ دسته جمعی

تاریخ ارسال:پ, 11/26/1396 - 18:17
تبلیغ دین
سیدی

شکی نیست که همکاری کردن در انجام کارها، ثمرات بسیاری دارد؛ یکی از آن موارد، بالا رفتن کمیت و کیفیت کارهاست. نکته ای که در امر تبلیغ دینی نباید از آن غفلت شود. به عبارت دیگر، کار جمعی در تبلیغ در رشد فضایل اخلاقی مثل صبر و پایداری تاثیر می گذارد و نهایتا کار تبلیغ به صورت پخته تر به سرانجام می رسد.
 حضرت علی(علیه السلام) می فرماید: «الْعَمَلَ الْعَمَلَ ثُمَّ النِّهَايَةَ النِّهَايَةَ وَ الِاسْتِقَامَةَ الِاسْتِقَامَةَ ثُمَّ الصَّبْرَ الصَّبْرَ وَ الْوَرَعَ الْوَرَعَ إِنَّ لَكُمْ نِهَايَةً فَانْتَهُوا إِلَى نِهَايَتِكُم؛ کار کنید و آن را به پایانش رسانید و در آن پایداری کنید؛ آن گاه شکیبایی ورزید و پارسا باشید.»[1]
شکی نیست که صبر و پایداری به عنوان دو صفت اخلاقی مثبت، در هر کاری از جمله تبلیغ دین، باعث پخته شدن کار خواهد شد. مثلا اگر چند مبلغ با همکاری هم، در مدرسه ای تبلیغ کنند، طبعا راندمان کار بالا خواهد رفت. چونکه مبلغان، کار هم را نقد کرده و اگر کم و کاستی در کار خود ببینند، با همفکری همدیگر در مقام رفع آن کم و کاستی بر می آیند و با صبر و پایداری بیشتر، تبلیغ خود را توام خواهند کرد.
حاصل سخن آنکه: تبلیغ دسته جمعی باعث پخته تر شدن تبلیغ شده و رشد فضایل اخلاقی مثل صبر و پایداری را در پی دارد.
----------
پی نوشتها:
1ــ نهج البلاغه( للصبحي صالح)، ص252

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • نشانی صفحه‌ها وب و پست الکترونیک بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
لطفا پاسخ سوال را بنویسید.

مطالب مرتبط