منافق زیر بار اطاعت نمی رود

تاریخ ارسال:ي, 02/09/1397 - 12:44
اطاعت ناپذیری منافق
آیت الله قرهی

منافقین می گویند:در یک جامعه مدنی بالاخره نظر ما هم حاکم است!

«رَأَيْتَ الْمُنافِقينَ يَصُدُّونَ عَنْكَ صُدُوداً»؛ منافقین می گویند: چرا باید هرچه خدا و رسول می گویند، عمل کنیم؟ ما هم آدم هستیم، ما هم عقل داریم، ما هم نظر داریم، باید اجماع نظرات ملاک باشد، در یک جامعه مدنی بالاخره نظر ما هم حاکم است!
پروردگار عالم یه پیامبر(صلّی اللّه علیه و آله و سلّم) خطاب می کند: «أَ لَمْ تَرَ إِلَى الَّذينَ يَزْعُمُونَ أَنَّهُمْ آمَنُوا بِما أُنْزِلَ إِلَيْكَ وَ ما أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِكَ يُريدُونَ أَنْ يَتَحاكَمُوا إِلَى الطَّاغُوتِ وَ قَدْ أُمِرُوا أَنْ يَكْفُرُوا بِهِ وَ يُريدُ الشَّيْطانُ أَنْ يُضِلَّهُمْ ضَلالاً بَعيداً»آیا نگاه نمی کنی و تعجّب نمی کنی از این که آن ها گمان می کنند به آن چه که بر تو و بر پیامبران گذشته نازل شده ایمان دارند، امّا برای رفع نزاع هایشان به طاغوت - که خداوند دستور داده تا از آن دوری کنند و کافر به آن باشند - مراجعه می کنند. شیطان می خواهد آن ها را شدیداً گمراه کند «يُريدُ الشَّيْطانُ أَنْ يُضِلَّهُمْ ضَلالاً بَعيداً».
بعد می فرماید: «وَ إِذا قيلَ لَهُمْ تَعالَوْا إِلى‏ ما أَنْزَلَ اللَّهُ وَ إِلَى الرَّسُولِ» وقتی به آن ها گفته می شود به حکم خدا و رسول بازگردید؛ یعنی در برابر آنچه که خدا و رسول می گوید، مطیع محض باشید، «رَأَيْتَ الْمُنافِقينَ يَصُدُّونَ عَنْكَ صُدُوداً»؛ می گویند: چرا باید هرچه خدا و رسول می گویند، عمل کنیم؟ ما هم آدم هستیم، ما هم عقل داریم، ما هم نظر داریم، باید اجماع نظرات ملاک باشد، در یک جامعه مدنی بالاخره نظر ما هم حاکم است!
...«رَأَيْتَ الْمُنافِقينَ يَصُدُّونَ عَنْكَ صُدُوداً» شما گروه منافقین را می بینی که مردم را سخت از گرویدن به تو منع می کنند. «يَصُدُّونَ عَنْكَ صُدُوداً» یعنی هزار بهانه می آورند، تبلیغات می کنند که مگر او  کیست؟! او هم یک آدم مثل من و تو است، چرا باید فکرمان را دست یک نفر بدهیم؟! ما هم آدم هستیم، او هم آدم است، چه کسی گفته پیغمبر(صلّی اللّه علیه و آله و سلّم) باید برای همه ما تصمیم بگیرد؟! بله، او خوبی هایی دارد، ما هم آن ها را می دانیم و این را که او تا به حال امین بوده و بت نپرستیده، قبول داریم، امّا یعنی چه هر چه او گفت ما بپذیریم؟! مگر ما آدم نیستیم؟! مگر ما عقل نداریم؟! مگر ما تفکّر نداریم؟! مگر ما، مگر ما ...، مدام این تعابیر را می گویند که «صُدُوداً» اشاره به همین مطالب دارد.
گاهی در دانشگاه ها و ... می گویند: در یک جامعه مدنی اصلاً رهبری یعنی چه؟! این  که یکی باید حرف آخر را بزند، یعنی چه؟! برای چه امام(اعلي اللّه مقامه الشّریف) باید کسی را تعیین می کرد؟! اصلاً امام(اعلي اللّه مقامه الشّریف) دیکتاتور بود، برای چه قائم مقام را که این ها انتخاب کرده بودند، برداشت؟! و ... .
قرآن می فرماید: این ها موانعی سخت هستند و جالب این است که عنوان منافقین را هم برای این ها به کار می برد «رَأَيْتَ الْمُنافِقينَ».
این را به عنوان کد به ذهنتان بسپارید: همیشه مشکل اصلی ادیان الهی، با منافقین خودشان است، نه با کفّار. همان طور که این مطلب در قرآن هم بیان می شود و برای همین است که قرآن می فرماید: پست ترین جای جهنّم برای منافقین است، «إِنَّ الْمُنافِقينَ فِي الدَّرْكِ الْأَسْفَلِ مِنَ النَّار».
«يَزْعُمُونَ أَنَّهُمْ آمَنُوا بِما أُنْزِلَ إِلَيْكَ»،
آن ها می گویند: ما هم ایمان داریم، ما با انقلاب مشکلی نداریم، ما می گوییم بعضی از این مطالب باید درست شود. شما به ما می گویید: ضدّ انقلاب؟! ضدّ انقلاب خودتان هستید. ما خودمان انقلابی هستیم، ما خودمان مسلمانیم، ما همراه پیغمبر(صلّی اللّه علیه و آله و سلّم) جنگیده  ایم، به خدا ایمان داریم و «أشهَدُ أن لا اله اِلّا اللّه»، «أشهد أنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللّه» می گوییم، ما هم معتقدیم قرآن کتاب خداست، ما هم کتاب های دیگر را قبول داریم و ... . آن ها این مطالب را بیان می کنند ولی مانع تو می شوند و از پیوستن مردم به تو جلوگیری می کنند.
«فَكَيْفَ إِذا أَصابَتْهُمْ مُصيبَةٌ بِما قَدَّمَتْ أَيْديهِمْ» وقتی مشکلی برایشان پیش می آید و رنج و مصیبتی از این کردار زشت خودشان می بینند، یعنی آبرویشان را می بریم، مثلاً مسجد ضرار را خراب می کنیم، «ثُمَّ جاؤُكَ يَحْلِفُونَ بِاللَّه إِنْ أَرَدْنا إِلاَّ إِحْساناً وَ تَوْفيقاً» این ها به خدا سوگند می خورند که ما در کار خود قصدی جز نیکویی و موافقت با مسلمان ها نداشتیم.
دقّت کنید، کأنَّ برای انقلاب ما هم هست می گویند: ما هیچ کاری نداشتیم جز این  که می خواستیم انقلاب را حفظ کنیم!
قرآن می فرماید: این ها دروغ می گویند و فقط منافقین هستند که چنین حرف هایی می زنند و قسم هم می خورند «ثُمَّ جاؤُكَ يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنْ أَرَدْنا إِلاَّ إِحْساناً وَ تَوْفيقاً» و می گویند: ما اصلاً موفّقیت اسلام را می خواهیم، ما موفّقیت انقلاب را می خواهیم و ... .

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • نشانی صفحه‌ها وب و پست الکترونیک بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
لطفا پاسخ سوال را بنویسید.

مطالب مرتبط