ولایت در همه چیز نهفته شده است

تاریخ ارسال:ش, 02/15/1397 - 11:17
ولایت
آیت الله قرهی

صلاه، زکات، صوم و حجّ را می خواهند، خیلی هم مهم هستند، امّا هیچ چیزی را مثل ولایت از انسان نمی خواهند.

بیان فرمودند: «بُنِيَ الْإِسْلَامُ عَلَى خَمْسٍ عَلَى الصَّلَاةِ وَ الزَّكَاةِ وَ الصَّوْمِ وَ الْحَجِّ وَ الْوَلَايَةِ» اسلام بر پنج رکن بنا شده است: نماز، زکات، روزه، حجّ و ولایت  این روایت را بارها شنیده ایم امّا می خواهیم از منظر دیگری به آن نگاه کنیم  
در مورد اهمیت صلاه بیان کرده اند: «فَإِن قُبِلَتْ قُبِلَ مَا سِوَاهَا و إِن رُدَّت رُدَّ مَا سِوَاها» اگر قبول شود، همه چیز قبول می شود و اگر رد شود، همه چیز رد می شود. اگر می خواهید ایمان کسی را بشناسید، ببینید به نماز پایبند است یا خیر، به خصوص نماز اوّل وقت. خیلی مهم است که انسان حدّاقل دغدغه نماز اوّل وقت را داشته باشد.
زکات و خمس هم برای تطهیر مال است. صوم هم برای غلبه بر نفس امّاره است. حجّ نیز نشان دادن بندگی و عبودیّت است که مردم از کشورهای مختلف به مکّه می روند، آن هم با لباس هایی یکسان. اگر مرجع تقلیدی هم به حجّ بیاید، همین لباسی را می پوشد که من و شما می پوشیم. همه یکسان هستند، سلطان یا هر کس دیگری هم بیاید، همین طور است.
نکته مهم «وَ الْوَلَايَةِ» است. در ادامه می فرمایند: «وَ لَمْ يُنَادَ بِشَيْ‏ءٍ كَمَا نُودِيَ بِالْوَلَايَةِ» هیچ چیزی را مثل ولایت از انسان نمی خواهند. صلاه، زکات، صوم و حجّ را می خواهند، خیلی هم مهم هستند، امّا هیچ چیزی را مثل ولایت از انسان نمی خواهند.
یک دلیل آن این است که ولایت در همه چیز نهفته شده است. این مثال را به ذهن بسپارید: خون برای بشر حیات بخش است. شما نمی توانید بگویید در جایی از بدن، خون وجود ندارد و تزریق نمی شود. اگر خون به مغز یا پای شما نرسد  مثل وقتی که می گویند پا سِر شده است؛ یعنی یک لحظه به آن خون نرسیده است بسیار خطرناک است.
ولایت نیز در هر چیزی نهفته شده است. پس ولایت باید عصمت داشته باشد؛ چون اسّ و اساس دین است. امامت بدون عصمت نمی شود؛ چون امامت اصل است و امامت یعنی زمام دین.

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • نشانی صفحه‌ها وب و پست الکترونیک بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
لطفا پاسخ سوال را بنویسید.

مطالب مرتبط