چشم انداز تبلیغی، زمینه ساز تحول

تاریخ ارسال:ش, 02/22/1397 - 18:47
چشم انداز تبلیغی
سیدی

داشتن چشم انداز در هر کاری، سبب موفقیت در آن کار خواهد شد. کار تبلیغ دین که با اخلاق و اعتقادات جامعه در ارتباط است، از این قاعده مستثنی نیست و باید این چشم انداز را هم مبلغان گرامی، و هم حوزه علمیه مد نظر قرار دهد.
حضرت علی(علیه السلام) در مورد برنامه ریزی در کارها(چشم انداز کاری) می فرماید: «التدبیرُ قبلَ الفِعلِ یُومِنُ العِثارَ؛ تدبیر و برنامه ریزی قبل از کار، باعث مصونیت از لغزش و خطا خواهد شد.[1] همانگونه که برنامه ریزی کوتاه مدت برای انجام کار، موجب مصون ماندن انسان از اشتباه خواهد شد، داشتن برنامه ریزی بلند مدت و چشم انداز چند ساله، باعث نتیجه گرفتن بهینه تر از نتایج کارها خواهد شد.
چشم انداز کاری برای مبلغان این است که آنها برای خود ترسیم کنند که مثلا بنده در 10 سال آینده، از لحاظ کمی و کیفی، باید به فلان مرحله برسم. باید یک مبلغ دینی برای خود ترسیم کند که در سالیان آینده، با اخلاق و رفتاری که دارد، موفق به جذب چند درصد از مردم می شود؟ آیا نیاز است که اخلاق و رفتار خود را اصلاح نماید؟(مثلا سعه صدر خود را در مقابل شبهه افکنان و افراد ناآگاه، بیشتر کند).
حوزه علمیه نیز باید چشم انداز تبلیغی را برای جمیع مبلغان ترسیم کند. مثلا ترسیم کند طی چند سال آینده باید فلان واجب شرعی را با کمک مبلغان از مهجوریت بیرون بیاورد(مثل نماز، وقف، خمس و زکات و...) و فلان عقیده غلط را اصلاح کند(دل انسان پاک باشد).
یکی از مصادیق چشم انداز تبلیغی، طرح آرامش بهاری است که بهار طبیعت را به معنویت پیوند می دهد و الحمدالله در میان جامعه، جای خود را باز کرده است.
به امید موفقیت روز افزون طلاب، و حوزه علمیه در جهت چشم انداز تبلیغی

پی نوشت:
1ــ غرر الحکم و درر الکلم، ص79

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • نشانی صفحه‌ها وب و پست الکترونیک بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
لطفا پاسخ سوال را بنویسید.

مطالب مرتبط