طلبه و زندگی اشرافیگری!

تاریخ ارسال:س, 02/25/1397 - 00:55
اشرافی گری
محسن یعقوبی

امروزه با توجه به وضعیت نه چندان خوب اقتصادی که متاسفانه آحاد مردم درگیر آن شده اند، بر هر شخصی لازم است از تجمل گرایی و اسراف دوری کند؛ این امر مهم باید از سوی طلاب و روحانیت بیش از پیش دیده بشود و خدای نکرده نباید طوری برداشت شود که روحانیت، تافته جدا بافته از مردم هستند، بلکه باید مثل مردم عادی زندگی کرد و زندگی تجملاتی و یا وسیله نقلیه آنچنانی نباید داشت، چون همین کار باعث دین گریزی مردم می شود؛ به این دلیل که عده ای با خود خواهند گفت که مگر اسلام نفرموده است زندگی ساده ای داشته باشید؟ پس چرا فلان روحانی، زندگی آنچنانی دارد؟ بر فرض هم که همه اش از راه حلال به دست آمده است، مگر سیره معصومین علیهم السلام این نبوده است که به مسکینان و درماندگان کمک می کردند؟ پس چرا با وجود وضعیت بد اقتصادی، فلان طلبه، اتومبیل آنچنانی دارد؟
پس چه خوب است که در کنار مردم زندگی کنیم تا بتوانیم با آنها همدردی کنیم و مردم هم از نزدیک شاهد زندگی ساده ما طلاب باشند.
مقام معظم رهبری هم در درس خارج خود با انتقاد از روحانيوني كه با ماشين‌هاي گران قيمت رفت و آمد مي‌كنند، فرمودند: «بعضي آقايان با ماشين  200 ميليوني به درس مي‌آيند. عقل من كه قد نمي‌دهد! طلبه و ماشين 200 ميليونی! اگر هم پول داشته باشي هم اسراف و حرام است». (درس خارج فقه 17/10/1395)
با توجه به سخنان مقام معظم رهبری باید گفت که اولا زندگی تجملاتی و اشرافیگیری برای هر طلبه ای اشکال دارد، حتی اگر هم از راه حلال باشد، اسراف و حرام است.

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • نشانی صفحه‌ها وب و پست الکترونیک بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
لطفا پاسخ سوال را بنویسید.

مطالب مرتبط