انقلاب اسلامی؛ رجوع به تاریخی جدید

تاریخ ارسال:ش, 05/30/1395 - 21:32
انقلاب اسلامی
استاد اصغر طاهرزاده

بسم الله الرّحمن الرّحیم

وَ لَقَدْ أَرْسَلْنا مُوسى‏ بِآیاتِنا أَنْ أَخْرِجْ قَوْمَکَ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ وَ ذَکِّرْهُمْ بِأَیَّامِ اللَّهِ إِنَّ فی‏ ذلِکَ لَآیاتٍ لِکُلِّ صَبَّارٍ شَکُور

1- همین‌ طور که اهل‌ البیت(علیهم السلام)حقیقت قرآن را می‌ شناسند و از آن طریق می‌ توانند هر تحریفی را نسبت به قرآن بشناسند، اگر ما حقیقت انقلاب اسلامی را بشناسیم می‌ توانیم تفاوت آن‌ چه را از جنس انقلاب است از چیزی که ربطی به انقلاب ندارد و بر انقلاب تحمیل شده است را درک کنیم و بر مبنای همان بصیرت جهت‌ گیری خود را در آینده‌ ی تاریخ تصحیح نماییم تا بی‌ تاریخ و بی‌ آینده نمانیم.

2- نظر به جایگاه تاریخی انقلاب اسلامی موجب می‌ شود که هویت انقلاب اسلامی درست درک شود. حضرت امام خمینی«رضوان‌ الله‌ تعالی‌ علیه» برای انقلاب اسلامی هویتی غیبی و معنوی قائل‌ اند و می‌ فرمایند: «ما می‌ دانیم که این انقلاب بزرگ که دست جهانخواران و ستمگران را از ایران بزرگ کوتاه کرد، با تأییدات غیبیِ الهی پیروز گردید»(صحیفه‌ ی امام، ج 21، ص 401) آری حقیقتاً انقلاب ما، انقلاب نور بود تا معنویت را به بشریت برگرداند و راه آسمان را که بشر گم کرده بود برای بشر بگشاید مشروط بر این‌ که در مقابل حقایق آسمانی انکار و استکباری نداشته باشیم. زیرا قرآن می‌ فرماید: «إِنَّ الَّذینَ کَذَّبُوا بِآیاتِنا وَ اسْتَکْبَرُوا عَنْها لا تُفَتَّحُ لَهُمْ أَبْوابُ السَّماءِ» برای کسانی که آیات ما را تکذیب می‌ کنند و آنان را نمی‌ پذیرند، هیچ دری از آسمان غیب گشوده نمی‌ شود. (سوره‌ ی اعراف، آیه‌ ی 40 ).

3- نهضت‌ های توحیدی انبیاء الهی در طول تاریخ با این رویکرد شروع می‌ شد که نظر انسان‌ ها را از کثرت به حقیقت وحدانی عالم معطوف دارند و در این راستا بشریت را از نظام‌ های استکباری که انسان‌ ها را بنده‌ ی خود می‌ گردانیدند عبور دهند. در همین رابطه نماینده‌ ی مسلمانان در جنگِ با سردار لشگر یزدگرد که پرسید: برای چه می‌ خواهید به ایران بیایید؟ جواب داد: «جِئْنا لِنُخْرجَ العباد مِن عبادةِ العباد الی عبادة الله وَ مِن ضیقِ الدنیا اِلی سَعَتِها وَ مِنْ جُورِالأدْیان إلی عَدْلِ الإسلام، والسلام علی من اتبع الهدی». آمده‌ ایم تا انسان‌ ها را از بندگی غیر خدا به بندگی خدا دعوت کنیم و آنان را از تنگنای دنیا به بیکرانه‌ ی عالم معنا سوق دهیم و از جور ادیان تحریف‌ شده به اسلام برسانیم، والسلام علی من اتبع الهدی.
انقلاب اسلامی از این جهت همان صورت کاربردی توحید انبیاء الهی در دنیای معاصر است که بنا دارد انسان را از یوغ بندگی جهان استکباری آزاد کند و به عالم بیکرانه‌ ی معنویت آشنا گرداند و در همین راستا وقتی وزیر امور خارجه‌ ی آقای گورباچف جواب نامه‌ ی حضرت امام را آورد و در آن از تعارفات دیپلماسی سخن رانده بود، امام فرمودند: «به ایشان بگویید من می‌ خواستم جلوی شما یک فضای بزرگ باز کنم. من می‌ خواستم دریچه‌ ای به دنیای بزرگ، یعنی دنیای بعد از مرگ که دنیای جاوید است را برای آقای گورباچف باز نمایم و محور اصلی پیام من آن بود، امیدوارم بار دیگر ایشان در این زمینه تلاش کنند». (صحیفه‌ ی امام، ج 21، ص 301)

4- انقلاب اسلامی کشف اجمالی حضرت امام خمینی«رضوان‌ الله‌ تعالی‌ علیه» است جهت تجلی نور توحید در سراسر عالم در ذیل نور اسلام و نبوت نبی و ولایت اولیاء معصوم و از این جهت باید روشن شود که انقلاب اسلامی یک حقیقت آسمانی است که باید وارد آن شد تا با نور آن همراه شویم و از ظلمت زمانه به درآییم. این انقلاب یک تئوری علمی و یا یک نظریه‌ ی سیاسی نیست تا با آن برخوردی آکادمیک و یا سیاسی بکنیم، بنابراین باید همان نوع برخوردی که با اسلام داریم با این انقلاب داشته باشیم. که دلایل اشراقی‌ بودن انقلاب اسلامی در کتاب «سلوک ذیل شخصیت امام خمینی«رضوان‌ الله‌ تعالی‌ علیه»» عرض شده است.

5- در تاریخ امروز ما نور قلب رسول خدا(ص)از طریق انقلاب اسلامی در عالم ظهور کرده تا سبک سلوک محمدی(ص)در امور فردی و اجتماعی به جامعه‌ ی بشری برگردد و از این جهت از تقابل این انقلاب با جهان استکباری گریزی نیست، زیرا هرگز توحید و شرک با همدیگر کنار نمی‌ آیند و حتماً در این تقابل نور توحید پیروز خواهد شد و از این جهت باید بدانیم انقلاب اسلامی آمده است تا با روش الهی نظام عالم کفر و شرک را ویران کند و بشریت را به سلوک انبیاء برگرداند که شامل سلوک معنوی در امور فردی و اجتماعی است.

6- وقتی حضرت روح الله«رضوان‌ الله‌ تعالی‌ علیه» می‌ فرمایند: «مگر بیش از این است که ما ظاهراً از جهانخواران شکست مى‏خوریم و نابود مى‏شویم؟ مگر بیش از این است که ما را در دنیا به خشونت و تحجر معرفى می ‏کنند؟ مگر بیش از این است که با نفوذ ایادى قاتل و منحرف خود در محافل و منازل، عزت اسلام و مسلمین را پایکوب مى‏کنند؟ مگر بیش‏ از این است که فرزندان عزیز اسلام ناب محمدى در سراسر جهان بر چوبه‏هاى دار مى‏روند؟... بگذار دنیاى پست مادیت با ما چنین کند ولى ما به وظیفه‌ ی اسلامى خود عمل کنیم.»(صحیفه امام، ج‏21، ص: 328) خبر از آن می‌ دهند که در جایی خاصی از تاریخ قرار داریم و بنا است مانند اصحاب سیدالشهداء(ع)و یاران بزرگوارشان در حیات نوینی پای گذاریم که منجر به فتح تاریخی جدیدی می‌ شود و از این جهت باید برای پرداختن هر هزینه‌ ای آماده‌  باشیم و در همین رابطه حضرت روح الله«رضوان‌ الله‌ تعالی‌ علیه» به خونخواران نظام شاهنشاهی می‌ فرمایند: «من اکنون‏ قلب‏ خود را براى سرنیزه‏هاى مأمورین شما حاضر کردم، ولى براى قبول زورگویی‌ ها و خضوع در مقابل جباری‌ هاى شما حاضر نخواهم کرد» زیرا می‌ دانند در چه تاریخی پای گذارده‌ اند.

7- باید زمانی که در آن هستیم را به‌ خوبی بشناسیم و گرفتار حاشیه‌ ها نشویم زیرا حضرت روح‌  الله«رضوان‌ الله‌ تعالی‌ علیه» تاریخ جدیدی را ایجاد کردند تا حقیقت گمشده، باز به زندگی‌ ها برگردد تا در دنیایی قرار گیریم که در آن دنیا سقوط انسان در ثروت و شهوت پیشرفت و ترقی حساب نیاید و در نتیجه انسان‌ ها از بنیاد ساخت جامعه‌ ی آرمانی غافل شوند و مقام تفکر و اندیشه بی‌ ارزش گردد.
وقتی تفکر به حاشیه رفت انواع رقابت‌ ها پیش می‌ آید و همه درگیر آن رقابت‌ ها می‌ شوند و فضای کشور رنگ گروه‌ گرایی به‌ خود می‌ گیرد و در مقابل هم صف‌ بندی می‌ کنند در حدّی که اگر کسی در عین تعلق به انقلاب در این صف‌ بندی‌ ها نباشد انگار که نیست. در این حال نیروهای مذهبی ما سیاسیونی می‌ شوند که قابلیت تحقق اهداف عالیه‌ ی انقلاب را از دست می‌ دهند، همه‌ ی این خطرات وقتی پیش می‌ آید که ندانیم از طریق انقلاب اسلامی وارد تاریخی شده‌ ایم که رجوع آن تاریخ به حقیقتی است که انبیاء الهی به بشریت متذکر شده‌ اند.

8- فرهنگ مادیِ حاکم بر جهان، نور وجود انسان را خاموش می‌ کند و جنبه‌ ی خلیفة‌ اللهی انسان را به حاشیه می‌ برد و انقلاب اسلامی یادآور عهدی است که انسان با خدا دارد تا در زمین خلیفه‌ ی ‌ الهی باشد و آئینه‌ ی کمالات الهی گردد مشروط بر آن‌ که با این رویکرد به انقلاب اسلامی نظر کنیم.

9- همان‌ طور که اصحاب امام حسین(ع)مثل خودِ امام متوجه بودند باید چیزی ماورای پیروزی نظامی بر دشمن تحمیل کنند و خداوند در این راستا برایشان تقدیری بالاتر از حذف یزید اراده کرده بود و می‌ دانستند لازمه‌ ی آن تقدیرِ بالاتر - که پاک‌ کردن جهان اسلام از روح اموی بود- شهادت است و لذا آن‌ ها نه‌ تنها از شهادت فراری نبودند بلکه به استقبال آن می‌ رفتند، و خداوند در رابطه با انقلاب اسلامی نیز تقدیری بالاتر از حذف شاه که به دَرَک واصل شد، برای ما اراده کرده است و اگر ما کاری را که شروع کرده‌ ایم با مقاومت ادامه دهیم به لطف الهی می‌ توانیم تمام معادلات جهان را به نفع اسلام به هم بزنیم، بدون آن که لازم باشد همه‌ ی مردم جهان شیعه شوند. خداوند در قرآن به مسلمانان می‌ گوید شما قبل از جنگ بدر به این راضی بودید که تنها مانع تجاوز قریش باشید «وَتَوَدُّونَ أَنَّ غَیْرَ ذَاتِ الشَّوْکَةِ تَکُونُ لَکُمْ» و مایل بودید بدون درگیری‌ های سخت نظامی مسئله را حل کنید. «وَیُرِیدُ اللّهُ أَن یُحِقَّ الحَقَّ بِکَلِمَاتِهِ وَیَقْطَعَ دَابِرَ الْکَافِرِینَ» و خدا اراده کرده بود که در راستای تحقق سنت الهی، حق حاکم گردد و ریشه‌ ی کافران را از بین ببرد. اگر ما در راهی که وارد شده‌ ایم مقاومت لازم را به کار گیریم خداوند تقدیر کرده است که از طریق ما معادلات جهان را به نفع حق تغییر دهد. تنها باید متوجه باشیم در کجای تاریخ قرار داریم و جایگاه تاریخی انقلاب اسلامی کجا است، چیزی که اصحاب امام حسین(ع) و سرداران شهید ما فهمیدند.

10- از آن‌ جایی که زندگی نیازمند معنویت است تا انسانیت معنای زندگی را درست بفهمد و از آن‌ جایی که زندگیِ با معنویت باید در هویتی خاص در امور فردی و اقتصادی و سیاسی و تربیتی ظهور کند، پس انسان نیازمند یک شریعت الهی است و در راستای آن شریعت باید نظام اجتماعی خود را شکل دهد و انقلاب اسلامی جواب به این نیازِ هویت‌ بخش است وگرنه گرفتار هویت‌ های کاذبی می‌ شویم که با نظر به مدل لباس و شرکت در یک گروه موسیقی یا هر گروه اعتباری دیگر، می‌ خواهیم برای خود شکل دهیم، در حالی که انقلاب اسلامی هویتی به ما می‌ دهد که خود را در افقی دیگر معنا کنیم و زندگی دیگری را اراده نماییم که با نظام خلقت سر ستیز ندارد.

11- انقلاب اسلامی، حرکتی است برای بازگشت به خانه‌ ای که با رجوع به غرب‌ زدگی از دست داده‌ ایم. حضرت امام خمینی«رضوان‌ الله‌ تعالی‌ علیه» روشن کردند می‌ توان با بازگشت به اسلامی زنده و زندگی‌ ساز موقعیت وجودی انسان را به او باز گرداند و «دین» را که معلوم نبود در کجا جای دارد در زندگی مسلمانان جای گیرد و روشن فرمودند بشریت نیاز به زبان دین دارد و آدم و عالم را باید با زبان دین مطالعه کرد که در آن عقل و قلب هر دو در صحنه باشند، وگرنه انسان همواره از یافتن حقیقت دور خواهد ماند. این است جایگاه تاریخی انقلاب اسلامی که نه‌ تنها مسلمانان بلکه همه‌ ی بشریت را مخاطب خود قرار داده است.

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

 

منبع: لب المیزان

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • نشانی صفحه‌ها وب و پست الکترونیک بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
لطفا پاسخ سوال را بنویسید.