اهمیت و آثار سلوک معنوی

تاریخ ارسال:س, 06/07/1396 - 21:49
راهکارهای بهره‌برداری بهتر از جلسات معنوی
حاج شیخ جعفر ناصری

هیچ چیزی تأمین کننده روح و روان نیست مگر دست یابی صحیح به طریق عبودیت و سیر و سلوک. انسان، فراوان برخورد می کند با کسانی که مدت طولانی حتی به علوم ظاهری مشغول بوده اند؛ ولی شذوذات [افکار خاص انحرافی] بزرگی پیدا می کنند که زحمات زیاد آن ها را زیر سؤال می برد.
هیچ چیز مثل هدف معنوی، سلوک معنوی، اشتغال معنوی و سیر به سمت خودشناسی، تأمین کننده نیست و باید در این مسیر قرار گرفت. ابزار هم قرآن و سنن رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم و اهل بیت علیهم السلام است. باید به این ها نزدیک شد؛ آن وقت است که انسان نور پیدا می کند و حتی در سنین بالا هم آرامش او محفوظ و اعتقادیاتش ثابت است. همه لطمه هایی که ما می خوریم و می زنیم، القائات شیطان است. وقتی انسان در دوران جوانی سعی کرد راهکارهای مبارزه را بداند یا راه های نفوذ شیطان را ببندد، در سنین بالاتر سدّها محکم تر می شوند و انسان آرامش بیشتری خواهد داشت و همین مسأله باعث دلخوشی و آرامش است. درصد بالایی از طلبه ها تحت این عنوان [رسیدن به آرامش معنوی] وارد حوزه می شوند؛ ولی بعد به تدریج دور می شوند یا مشغول می شوند یا از یادشان می رود. بسیاری هم هستند که سعی و تلاش می کنند؛ ولی دستشان به جایی نمی رسد و اشتغالات، آن ها را کم کم دور می کند. اگر برای ما زمینه ای پیدا شد، خیلی محکم باید بگیریم و این سرنخ باید به عالم غیب منتهی شود. ما باید در یک فصل با خیالات خودمان بجنگیم و در راستای توجهات الهی قرارشان بدهیم تا در قدم بعدی، دستمان به گونه ای به عالم غیب برسد؛ ولو در ابتدائیات مسائل.
وقتی حرکت انسان حقیقی شد، نمونه ها را در قرآن و روایات پیدا می کند یا در خواب می بیند و همواره سرنخی از لطائف قرآنی و روایی پیش می آید؛ انسان پیش می رود، به نور وصل می شود و اهل بیت و اعجاز اهل بیت را در کلمات نورانیشان پیدا می کند. این امور، تثبیت کننده و آرام کننده است؛ ولی طبیعی است که [به سبب تفاوت افراد] ده سال یا بیست سال یا پنجاه سال طول می کشد. زمان لازم است تا شخصیت سازی شود، مشکلات ساختار شخصیتی انسان کم شود و شاکله معنوی پیدا کند؛ چون این هدف، چیزی نیست که در یک شب اتفاق بیفتد. ذهنیات غیرخدایی انسان باید کم رنگ و ذهنیات خدایی پررنگ شود [که این امر، نیازمند زمان است].
[برای رسیدن به این آرامش،] ذکر مناسب در طول راه نیاز است، قواعد دارد؛  انسان حالات مختلفی پیدا می کند و موانع زیادی دارد [که باید همه این ها را شناخت و رد کرد].  


منبع : بنیاد هاد

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • نشانی صفحه‌ها وب و پست الکترونیک بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
لطفا پاسخ سوال را بنویسید.

مطالب مرتبط