مبلغ، پختگی و درایت در مسیر تبلیغ

تاریخ ارسال:ش, 11/28/1396 - 00:36
پختگی رفتار
سیدی

طبق روایات معصومین، مومن باید زیرک بوده و کارهایش را با پختگی و درایت توام کند. این خصیصه باید به طریق اولی در کار یک مبلغ، و در اخلاق و رفتار او، خود را نشان دهد.
پیامبر اسلام در باره شخصیت مومن می فرماید: «المؤمن‏ كيس‏؛ مومن زیرک است.»[1] بر طبق این حدیث، باید یک مبلغ دینی که در پی گسترش فرهنگ اهلبیت(علیهم السلام) است؛ زیرکی و درایت را در تبلیغ خود لحاظ نماید. مثلا در روستا و یا منطقه ی تبلیغی او، خداناکرده اختلاف و نزاعی بوجود آمده، و از مبلغ می خواهند که بین آنها داوری کند؛ در اینجا مبلغ هر چه پخته تر باشد، چندان انتظار ندارد که به احترام او منازعه را پایان دهند؛ بلکه می داند که ممکن است طرفین منازعه، به صورت آگاهانه یا غیر آگاهانه، علیه او سخنانی بگویند(بگویند منازعه ما به این آقا ربط ندارد و...) در اینجا واکنش مبلغ، خیلی حائز اهمیت است. آیا اغماض کند یا به گونه دیگری رفتار کند.
مثالی دیگر: کمتر مبلغی هست که با جوانان و نوجوانان پرشور و بانشاط سر و کار داشته باشد ولی با فوتبال، سر و کار نداشته باشد. در اینجا شخص مبلغ باید چگونه رفتاری از خودش به نمایش بگذارد که نه مخالف شان طلبه باشد و نه ضربه به ارتباط بین روحانی و جوانان بزند؛ طبعا این موضوع، پختگی  اخلاق و رفتار مبلغ را می طلبد.
حاصل سخن اینکه؛
پخته بودن یک مبلغ دین در امر تبلیغ او تاثیر بسزایی دارد. پخته بودنی که طبعا اخلاق و رفتار اسلامی مبلغ را می طلبد.
------------
پی نوشتها:
1ــ بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏64 ، ص 307

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • نشانی صفحه‌ها وب و پست الکترونیک بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
لطفا پاسخ سوال را بنویسید.

مطالب مرتبط