مبلغان جهادگر، ادامه دهنده راه شهیدان

تاریخ ارسال:ج, 12/04/1396 - 18:34
مبلغان
سیدی

اردوهای جهادی مبلغین دینی(وهر حرکت جهادی دیگر)، ادامه دهنده راه شهیدان ایران اسلامی است. شهیدانی که بدون هیچ ادعایی برای سربلندی نظام اسلامی، سلاح بر دوش و پرچم در دست به مبارزه با دشمنان نظام اسلامی  برخاستند. اینک نیز پرچم مبارزه در دست روحانیت است تا با حضور جهادی، و با اخلاق و رفتار مناسب خویش، به سربلندی نظام اسلامی اهتمام ورزند.
خداوند در کلام جاودان خویش، انتظار شهیدان را از همرزمان خود، اینگونه بیان می کند: «فَرِحينَ‏ بِما آتاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ يَسْتَبْشِرُونَ بِالَّذينَ لَمْ يَلْحَقُوا بِهِمْ مِنْ خَلْفِهِمْ أَلاَّ خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ؛ در حالى كه به آنچه خداوند از فضل خود به آنها داده شادمانند و نسبت به كسانى كه در پى آنان (هنوز) به آنها نپيوسته ‏اند (كسانى كه هنوز شهيد نشده ‏اند) شادى مى‏ كنند كه نه ترسى بر آنهاست و نه اندوهگين خواهند بود.»[1] این آیه، انتظار شهیدان از همفکران خود(مخصوصل همرزمان خود) را برای ما بیان می کند.
بدون شک یکی از مهمترین همفکران شهیدان، علما و روحانیت هستند. همانگونه که شهیدان برای سربلندی ایران، جان خود را مخلصانه تقدیم کرردند، مبلغین نیز  برای اعتلای مکتب شیعه، تلاش مخلصانه خود را بکار می گیرند.  در احادیث نیز پیوند بین این دو قشر به تصویر کشیده شده است و البته به تعبیر پیامبر اسلام، روحانیت از یک جنبه بر شهیدان رجحان داده شده اند. «اذا كان يوم القيامة يوزن مداد العلماء مع دماء الشهداء فيرجح مداد العلماء على دماء الشهداء؛ چون قيامت شود، مداد عالمان با خون شهيدان سنجيده مى ‏شود، و بر خون شهدا مى‏ چربد.»[2] طبق این حدیث، مداد عالمان بر خون شهیدان برتری دارد، و البته این برتری، وظیفه علماء را نیز بیشتر می کند تا با اخلاق و رفتار مناسب و حرکت جهادگرانه مسیر شهیدان را ادامه دهند.
----------
پی نوشتها:
1ـــ آل عمران/170
2ـــ إرشاد القلوب / ترجمه سلگى / ج‏1 / 439

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • نشانی صفحه‌ها وب و پست الکترونیک بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
لطفا پاسخ سوال را بنویسید.