مبلغین و عدم درخواست مزد در مواقع خاص

تاریخ ارسال:ج, 12/11/1396 - 15:14
اخلاق مبلغ
سیدی

یکی از برنامه های پیامبران برای پیشبرد تبلیغ خود، اعلام رسمی مزد نخواستن است. مبلغین نیز در مواقع خاص باید از این شیوه استفاده نمایند. طبعا این روش اخلاقی مبلغین دینی، سبب رونق گرفتن تبلیغ آنها خواهد شد.
مبلغین دینی همواره باید به یاد داشته باشند که پیامبران الهی برای رونق گرفتن دین خدا، بر این نکته تاکید می کردند که ما مزد نمی خواهیم. مثلا حضرت موسی(علی نبینا و آله و علیه السلام) به مردم زمان خودش فرمود: «و بر این رسالت اجرى از شما طلب نمى کنم. اجر من جز بر عهده پروردگار جهانیان نیست.»[1]
نکته مهم: البته از آنجا که مخاطب پیامبران، اغلب بت پرستان و بی دینان بودند، پیامبران برای جذب کردن مردم، و نیز خنثی نمودن تبلیغات دروغین سران بی دین ــ اعلام می کردند که ما برای هدایت شما، پول و مایات نمی خواهیم. ولی مخاطب مبلغین ارجمند، مردم معتقدی هستند که چه بسا بخاطر تبلیغ مبلغین به آنها نیز مبالغی هدیه دهند؛ و گاهی بخاطر نداشتن وضع مالی مناسب، و یا خداناکرده غفلت، چندان تمایلی به منبر و سخنرانی نداشته باشند. در اینجا شایسته است که مبلغ بگوید من حاضرم برای شما بی مزد منبر بروم. همین مطلب را دوست مبلغی برای نویسنده تعریف می کرد که بنده به مدرسه روستا پیشنهاد دادم، که حاضرم برای شما بدون مزد، تبلیغ کنم وهمین شیوه باعث بهبود تبلیغ من گردید.
این را هم بایداضافه کرد که در حال کلی مبلغ نباید نسبت به پول گرفتن یا نگرفتن، چیزی بگوید؛ چون در هر دو صورت مشکلات خاص خود را دارد. اما اگر جایی باشد(مثل مدارس و...) که مبلغ احساس می کند در آنجا نیاز به تبلیغ هست؛ ولی بودجه کافی ندارند و غیره، مبلغ باید اعلام کند که من حاضرم بی مزد برایتان برنامه تبلیغی داشته باشم.

----------
پی نوشتها:
1ــشعرا/ 109

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • نشانی صفحه‌ها وب و پست الکترونیک بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
لطفا پاسخ سوال را بنویسید.