جایگاه والای اهل بیت علیهم السلام

تاریخ ارسال:د, 12/21/1396 - 21:45
اهل بیت
حاج شیخ جعفر ناصری

چهارده معصوم علیهم السلام در باطن عالم جایگاهی حقیقی دارند که با نظام عالم، دفتر مقدّرات، ایمان و شناخت اصل حکمت، گره خورده است. باید ارتباط اهل بیت علیهم السلام با ملکوت عالم را درک کرد.
در خطبه البیان که به امیرالمؤمنین علیه السلام منسوب است، حضرت می ‏فرمایند:
صَارَ مُحَمَّدٌ صَاحِبَ‏ الْجَنَّهِ وَ صِرْتُ‏ أَنَا صَاحِبَ‏ النَّار؛[۱]
محمد صلی الله علیه و آله صاحب بهشت است و من صاحب جهنم.
در روایت دیگری نقل شده است که رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم خطاب به امیرالمؤمنین علیه السلام می فرمایند:
یَا عَلِیُّ أَنْتَ قَسِیمُ النَّارِ تَقُولُ هَذَا لِی‏ وَ هَذَا لَکِ؛[۲]
یعنی آن حضرت، سر پل صراط به آتش خطاب می کنند که این برای من، آن برای تو.
بزرگان، با اسامی آن بزرگواران تقرّب می‏جسته ‏اند.[۳] تکرار لفظیِ اسامی معصومین علیهم السلام طبق حساب و کتاب است و مربوط است با کلماتی که خداوند متعال از بهشت برای جبرئیل فرستاد که بر حضرت آدم بخواند[۴]. اما شناختن این جایگاه، حد بسیار بالایی از طهارت را لازم دارد.
متأسفانه در هزار سال گذشته، برخی نویسندگان درباره فضائل اهل بیت علیهم السلام از ترس غلوّ، در یک محدوده و چارچوبی ‏رفته ‏اند که مطلوب نیست؛ در حالی که باید این مطالب در کتاب ها به خوبی بیان شود.
نقل شده است امیرالمؤمنین علیه السلام در مسجد کوفه روی منبر مشغول صحبت بودند که یک نفر از داخل جمعیت گفت: یا علی! جبرائیل الآن کجاست؟ حضرت یک نگاه به بالا کردند، یک نگاه به سمت راست، یک نگاه به سمت چپ و فرمودند: «أَنْتَ‏ جَبْرَائِیلُ‏»؛ تو جبرئیل هستی. ناگهان آن شخص به صورت پرنده‏ ای شد و از مسجد بیرون رفت. حاضرین در مسجد صدا بلند کردند و گفتند: شهادت می دهیم که تو خلیفه رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم هستی.[۵]
اهل بیت علیهم السلام چه مظلومیتی در این زمینه داشته ‏اند که این همه مطالب را باید مکتوم نگه می داشته اند.
اگر کسی یک دور روایات اهل بیت علیهم السلام را مطالعه کند، خیلی بهره می‏ برد و برکت زیادی در این کار هست. جملات و کلماتشان پر از حیات است، روح دارد و انسان را به ابعاد و زوایای گسترده حکمت، آشنا می ‏کند. حضرات معصومین علیهم السلام بر ریز و درشت و ظاهر و باطن قضایا، احاطه داشته اند؛ لذا افرادی که راسخ در علم می ‏شوند[۶] – مثلاً از علمای بزرگ حوزه که آرام آرام با علوم حقیقی آشنا شدند – بسیار از این زاویه (کلام اهل بیت علیهم السلام) بهره می ‏برند تا مستقر شوند و آرام بگیرند.
---------------
پی نوشت ها:
[۱]. المناقب (للعلوی) / الکتاب العتیق، ص۷۱؛ الزام الناصب، ج۱، ص ۳۸.
[۲]. تفسیر القمی، ج‏۲، ص۳۸۹.
[۳]. … قَالَ لِی عَلِیٌّ یَا کُمَیْلَ بْنَ زِیَادٍ فَسَمِّ کُلَّ یَوْمٍ بِاسْمِ اللَّهِ وَ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّهَ إِلَّا بِاللَّهِ وَ تَوَکَّلْ عَلَى اللَّهِ وَ اذْکُرْنَا وَ سَمِّ بِأَسْمَائِنَا وَ صَلِّ عَلَیْنَا وَ اسْتَعِذْ بِاللَّهِ رَبِّنَا وَ ادْرَأْ عَنْ نَفْسِکَ وَ مَا تَحُوطُهُ عِنَایَتُکَ تُکْفَ شَرَّ ذَلِکَ الْیَوْم ‏… (بشاره المصطفی، ص ۲۴)
[۴]. ر.ک: البرهان فی تفسیر القرآن، ج۱، ص ۱۹۲.
[۵]. ر. ک بحار الأنوار، ج‏۳۹، ص۱۰۸.
[۶]. اشاره به آیه ۷، سوره آل عمران: «وَ مَا یَعْلَمُ تَأْوِیلَهُ إِلَّا اللَّهُ  وَ الرَّاسِخُونَ فىِ الْعِلْمِ یَقُولُونَ ءَامَنَّا بِهِ کلٌ مِّنْ عِندِ رَبِّنَا».
-----------------
منبع: بنیاد هاد

 

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • نشانی صفحه‌ها وب و پست الکترونیک بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
لطفا پاسخ سوال را بنویسید.