تبلیغ چهره به چهره و دوری از مواضع تهمت

تاریخ ارسال:د, 12/28/1396 - 15:10
اخلاق مبلغ
سید حسین سیدی

یکی از نکاتی که باید مبلغین دینی، مخصوصا در تبلیغ چهره به چهره مراعات کنند، دوری از مواضع تهمت است. یکی از مواضع تهمت که همواره باعث حواشی ناگواری برای افراد و مخصوصا طلاب و مبلغان می شود، موضوع هوشیار نبودن نسبت به نامحرم است.
مبلغان مورد رجوع مردم هستند و از آنها مشاوره می خواهند؛ در این میان بغیر از آقایان، بانوان نیز برای مشاوره به روحانیون مبلغ مراجعه می کنند(در خیمه های معرفت و در اماکن عمومی دیگر)، اینجاست که وظیفه مبلغ سنگین تر شده و باید در عین حال که مشاوره اسلامی و راهگشا می دهد، باید مواظب طرز بیان، نگاه کردن، حرکات دست های خود باشد تا خدای ناکرده مشکلی پیش نیاید و در موضع تهمت قرار نگیرد.
باید مبلغین گرامی، این حدیث مولا علی(علیه السلام) را مد نظر قرار دهند که فرمود: «هر کس از مواضع تهمت پرهیز نکند، گمان بد به او اصابت خواهد کرد.
مبلغین ارجمند باید متوجه باشند که همه مردم یکدست نیستند و چه بسا یک نفر مشکل مشاوره ای هم نداشته باشد، ولی برای حاشیه درست کردن و شاید هم برای قرار دادن مبلغ در مواضع تهمت به آنها مراجعه می کنند (مثلا خانمی با کرشمه و خنده، سوال خود را می پرسد)، طریقه برخورد با آنها هنری است که با تجربه ها بیشتر از پی آن بر می آیند.
-----------
پی نوشت:
1ــ شرح نهج البلاغة لابن أبي الحديد ، ج‏18 ،  380

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • نشانی صفحه‌ها وب و پست الکترونیک بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
لطفا پاسخ سوال را بنویسید.

مطالب مرتبط