رابطه توبه و تقوا

تاریخ ارسال:ش, 02/15/1397 - 18:47
آیت الله خوشوقت
حضرت آیت الله خوشوقت؛

خدا می ‌خواهد آدم‌های روی زمین را اصلاح کند. اصلاح هم به نماز و روزه است و الّا باور خالی فایده ندارد، آدم می‌ بیند خیلی از غربی‌ ها امام حسین علیه السلام را خیلی دوست دارند یا بعضی ‌ها عاشق قمر بنی هاشم علیه السلام هستند این کافی نیست. هم اصل خراب است هم فرع، اگر راست بگویند باید برگردند به خدا و هر چه او گفته است انجام بدهند

أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیمِ
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ
الَّذِینَ ءَامَنُواْ بِایَاتِنَا وَ کَانُواْ مُسْلِمِینَ* ادْخُلُواْ الْجَنَّةَ أَنتُمْ وَ أَزْوَاجُکمُ‏ تحُبرُونَ* یُطَافُ عَلَیهْم بِصِحَافٍ مِّن ذَهَبٍ وَ أَکْوَابٍ وَ فِیهَا مَا تَشْتَهِیهِ الْأَنفُسُ وَ تَلَذُّ الْأَعْینُ‏ وَ أَنتُمْ فِیهَا خَلِدُونَ* وَ تِلْکَ الجْنَّةُ الَّتىِ أُورِثْتُمُوهَا بِمَا کُنتُمْ تَعْمَلُونَ* لَکمُ‏ فِیهَا فَاکِهَةٌ کَثِیرَةٌ مِّنْهَا تَأْکلُونَ* إِنَّ الْمُجْرِمِینَ فىِ عَذَابِ جَهَنَّمَ خَالِدُونَ* لَا یُفَترُّ عَنْهُمْ وَ هُمْ فِیهِ مُبْلِسُونَ* وَ مَا ظَلَمْنَاهُمْ وَ لَاکِن کاَنُواْ هُمُ الظَّالِمِینَ* وَ نَادَوْاْ یَامَالِکُ لِیَقْضِ عَلَیْنَا رَبُّکَ قَالَ إِنَّکمُ مَّکِثُونَ
(أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیمِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ، مُنِیبِینَ إِلَیْهِ وَ اتَّقُوهُ ). خدای متعال توسط قرآنِ کریم و آیاتی که نازل کرده است بت ‌پرستها را دعوت می‌ کرد که به طرف خدا برگردند و به جای بت، خدا را قرار بدهند و بعد از اینکه بت ‌پرست بودند خداپرست بشوند.اما این برگشت یک شرطی دارد، و آن اینکه حالا که برگشتند چه کار کنند؟ ما سابقاً بت می‌پرستیدیم حالا می‌ گوییم خدا را می ‌پرستیم، این برگشت است دیگر، همین کافی است؟
توبه :شرایط قبولی توبه
خدا گفت: نه، ( وَ اتَّقُوهُ )، باید در حالی که برگشت کردی گوش به حرفش هم بدهی، نماز بخوانی، روزه بگیری، دروغ نگویی، ظلم نکنی و همه دستورات را پیاده کنی این می ‌شود برگشت و الّا از اصل هم برگردی اما بدون این‌ها این برگشت نیست، این توقف است. بنابراین مسأله تقوا بعد از تغییر و تبدیل باور که همان تبدیل بت ‌پرستی به خداپرستی می‌ باشد، همراه این خداپرستی باید ( وَ اتَّقُوهُ )، یعنی تقوا را مراعات کنید و این کافی نیست که من بت‌پرست بودم حالا بگویم خداپرست شدم، نه، باید نماز هم بخوانم، باید تمام واجبات را در زمان و در مکان خودش انجام بدهم و همه محرمات را در زمان و مکان خودش ترک کنم، این را می ‌گویند: ( مُنِیبِینَ إِلَیْهِ )، آنوقت ما به طرف خدا با چمدان پر رفته‌ ایم، اول گفتیم خدا و بعد هم وظیفه را انجام داده‌ ایم چون تنها گفتن خدا کافی نیست، خدا حرف دارد.
خدا می ‌خواهد آدم‌های روی زمین را اصلاح کند. اصلاح هم به نماز و روزه است و الّا باور خالی فایده ندارد، آدم می‌ بیند خیلی از غربی‌ ها امام حسین علیه السلام را خیلی دوست دارند یا بعضی ‌ها عاشق قمر بنی هاشم علیه السلام هستند این کافی نیست. هم اصل خراب است هم فرع، اگر راست بگویند باید برگردند به خدا و هر چه او گفته است انجام بدهند این را می‌گویند اِنابه ‌ی به طرف خدا و ( وَ اتَّقُوهُ )، وقتی هم برمی ‌گردید باید گوش به حرفش بدهید، مرتب نماز بخوانید، دروغ نگویید، دزدی نکنید، اصلا گناه نکنید،‌ همه این‌ها را انجام بدهید آنوقت آن ( مُنِیبِینَ إِلَیْهِ ) می ‌شود، و الّا خدا آن برگشت را می‌ خواهد چه کار کند، خدا می ‌خواهد فرد فرد آدم‌ها را تربیت کند، تربیت به این است که کارهای بد را انجام ندهند و کارهای خوبی که برای تقویت ایمانشان لازم است انجام بدهند آنوقت درست می‌ شود، بنابراین خیلی مختصر و کوتاه فرمود از بت‌پرستی برگردید به طرف خداپرستی اما درحال برگشت به خداپرستی باید تقوا را مراعات کنید، خودتان را از مخالفت فرمان حفظ کنید، همه کارهای واجب را انجام بدهید، حرام را هم ترک کنید. نمی ‌شود از آشپزی فقط آش‌خوردنش را یاد گرفت، برگشت یعنی تقوا. بنابراین بدون تقوا اصلا برنگشته‌ ایم، سرجای خودمان هستیم، ‌لذا خدای متعال این تقوا را مرتبا در قرآن می ‌گوید که ما یادمان نرود، برگشت و ارتباط و توبه و همه چیز مقرون به تقوا و اطاعت فرمان باید باشد.
حبیبان خدا
آنچه که آدم‌ها را می ‌سازد تقواست، لذا خدا گفته بدون تقوا نمی‌ شود بیایی، بیایی یک آدم عوضی آمدی من هم قبول نمی‌ کنم،‌ تقوا آدم را سالم و صاف تربیت می ‌کند آنوقت خدا آدم را می ‌پسندد، لذا تقوا را دوست دارد. خداوند دو تا آیه فرستاد و اعلام کرد من دو گروه را خیلی دوست دارم، یکی انسان باتقوا؛( إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُتَّقِینَ )؛(1) خدا فرمود متقین را دوست دارد که دیگران هم بفهمند تشویق شوند تقوا را پیاده کنند. دوم اگر خدای نکرده آلوده‌ ای یا بعد آلوده شدی( إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ التَّوَّابِینَ )(2) آن‌هایی که وقتی خراب شدند زود برگردند و خود را اصلاح کنند این را هم خدا دوست دارد، اما اگر برنگردی که خودت را اصلاح کنی خدا بدش می آید، عمر که بگذرد خطر پیش می آید، بنابراین تقوا آن است که اگر فرد گناه کرد فورا توبه کند، این را خدا دوست دارد، نه اینکه بگذارد سرپیری توبه کند، آن‌هم به پیری نرسد و بمیرد. بنابراین تقوا این‌قدر مسأله مهمی است که خدا اعلام کرده من آدم با تقوا را دوست دارم و از آدم بی‌تقوا بدم می آید.
هر که هستی باید تقوا داشته باشی
بنابراین ما همیشه باید برگردیم به اصل که همان خداپرستی است اما همراهمان چمدان تقوا هم باشد. هر کسی هستی، هر شغلی داری فرقی نمی‌ کند، این لازم است، خدا این چمدان تقوا را می ‌خواهد، اگر پزشک هستی باید داشته باشی، مهندسی باید داشته باشی، طلبه‌ ای باید داشته باشی، مرجع تقلیدی باید این را داشته باشی، اگر مرجع هم پایش را کج گذاشت؛ تقوا را از دست داد، خدا بدش می‌ آید. خدا گفته است دیگر حق نداری از او تقلید کنی، چون یکی از پایه‌ های عمده تقلید از بین رفته است، آن چیست؟ عدالت، خدا این تقوا را در تمام شئون بالا و عالیه اسلام شرط کرده است، امام باید معصوم باشد، جانشینش هم باید عدالت داشته باشد، امام جمعه باید عادل باشد، امام جماعت باید عادل باشد، ‌همه این‌ها باید عادل باشند. عدالت در این‌ها شرط است و این مال این است که همه حواسشان جمع باشد بروند به طرف عدالت یعنی تقوا را مراعات کنند. حالا فردی بگوید من مرجع هستم و لازم نیست تقوا را مراعات کنم این نمی ‌شود، از داخلِ آن، مشکلات در می ‌آید. لذا گفته این‌ها هم باید با تقوا باشند چون امر و نهی شان نافذ است، ممکن است چپ و راست بگویند، مردم را به زحمت بیاندازند، باید از طریق تقوا خارج نشوند، وقتی طبق دستور خدا حرف بزنند مشکل حل است، بنابراین اگر ما بخواهیم محبوب خدا قرار بگیریم اول باید تقوا را مراعات کنیم، تقوا هم یک جوری است که دستورات لازمه را داده و همه شئون زندگی را اصلاح می ‌کند. یک جا را تاریک و بد نمی ‌گذارد باشد، چون خدا دستوراتش پیاده شود همه نواحی را روشن می ‌کند.
بنابراین همه باید تقوا داشته باشیم یکی هم برود دنبال نجاری ما هم باید برویم دنبال درس خواندن، و الّا برویم دنبال درس خواندن بدون تقوا، خدا دوست ندارد، برکت هم ندارد، آدم به جایی هم نمی ‌رسد، آخر این درس باید تقوا باشد تا به دین خدا خدمت کنیم، به مسلمان‌ها خدمت کنیم، نتیجه علم این است و الا ما بخواهیم به خودمان خدمت کنیم از جاده تقوا خارج شده ‌ایم و مشکلات پیش می ‌آید. امیدواریم خدای متعال توفیق تقوا در هر حالی به همه ما کرامت کند، اگر هم خدای نکرده ناقص است و اوضاع خراب است، زود برگردیم به سوی خدا تا شرایط تقوا را دست بگیریم ان شاء الله.
رمز عظمت معصومین علیهم السلام
خدا این‌همه نسبت به حضرات معصومین علیهم الصلاه و السلام اظهار علاقه و محبت می ‌کند به خاطر آن چمدان عصمتشان است و ذره ‌ای مخالفت فرمان خدا را نمی ‌کنند ،حتی جایی که خطر جانی باشد می‌ روند و این خیلی ارزشمند است. ولی بعضی ‌ها سعی می ‌کنند به خطر نزدیک نشوند، ولو فرمان خدا است در می ‌روند، آنجایی که منفعت داشته باشد هستند آنجا که احساس می ‌کنند ضرر مادی و مالی دارد فرار می ‌کنند. این ارزش ندارد، لذا خدا برایشان اهمیتی قائل نشده است، ولی برای حضرات علیهم السلام خیلی ارزش قائل شده، اگر شما مرور کنید می‌بینید کجاها در فکر این‌ها و به یاد این‌ها بوده،‌ از آن‌ها تجلیل کرده، تعظیم کرده، به مردم گفته این‌ها را دوست داشته باشید گوش به حرفشان بدهید، بارها گفته است، همه این‌ها مال یک چیز است این‌ها از همه بنده ‌های خدا بنده‌ تر بودند، بعضی‌ ها پیشنهاد کردند به پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله که محل نشستن شما یک خُرده ساده است و با پیغمبری جور در نمی ‌آید مثلا باید یک پله بالاتر بنشیند، ایشان گفت من اَعبَد از همه شما هستم، شما بنده هستید من بنده ‌تر هستم، لذا باید همینجا بنشینم.(3) آن مقام نباید آدم را بزرگ بکند، مقام باید بندگی را بیشتر کند، پیغمبری! باش ، امامی! باش، امام را خدا دوست دارد چون از همه بنده‌ تر است،(4)بنابراین افتاده جلو که ما را هم بنده و بنده تر قرار بدهد ان شاء الله، بنابراین یادمان نرود در این کتاب‌ها که ما می‌ خوانیم این حرف‌ها نیست، ننوشته ‌اند، نه در صرفش، نه نحوش، نه در منطقش، این حرف‌ها نیست، این حرف‌ها را از درس جدا نگه داشته‌ اند، اما در قرآن و حدیث است. ما از آن‌ها باید یاد بگیریم، اینجا فقط درس خالی است. اگر فقط از این راه برویم درس خالی نصیبمان می ‌شود. آن دومی که مهم‌تر است جا می ‌ماند، هم خودمان خراب می ‌شویم و هم مردم را دعوت به خرابی می ‌کنیم. تمام فرقه ‌های باطل توسط آدم‌هایی که درس خوانده‌ اند درست کردیم چون که بیچاره ‌ها مردم عادی سواد ندارند، هیچ نجاری نیامده فرقه درست کند، هیچ آهنگری نیامده چون بلد نیستند، ولی ما بلد هستیم، یک چیزهایی را به هم ببافیم فرقه درست کردیم. حتی بهائیت وهابیت را، همه این‌ها را آدم‌هایی که درس خوانده ‌اند درست کردند. بنابراین اگر درس منهای تقوا شد فرقه ‌های باطل از داخل آن در می ‌آید. اما اگر گوش به حرف خدا دادیم ( نُورٌ عَلَى نُورٍ یَهْدِی اللَّهُ لِنُورِهِ مَنْ یَشَاءُ )،(5)هم این دنیا می‌ شود بهشت و هم آخرت ان شاء الله. امیدواریم خدای متعال به همه‌ مان توفیق مرحمت کند کنار درس و کتاب تقوا را همیشه حاضر و ناظر داشته باشیم ان شاء الله، نثار ارواح طیبه همه اهل تقوا و کسانی که سرحلقه اهل تقوا بودند سه صلوات بفرستید.
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
-----------------------------
پی نوشت ها:
(1) -سوره توبه، آیه چهارم
(2) -سوره بقره، آیه دویست و بیست و دو
(3) - ... قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام یَقُولُ‏ مَرَّتِ امْرَأَه بَذِیَّه بِرَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه و آله وَ هُوَ یَأْکُلُ وَ هُوَ جَالِسٌ عَلَى الْحَضِیضِ‏ فَقَالَتْ یَا مُحَمَّدُ إِنَّکَ لَتَأْکُلُ أَکْلَ الْعَبْدِ وَ تَجْلِسُ جُلُوسَهُ فَقَالَ لَهَا رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله إِنِّی عَبْدٌ وَ أَیُّ عَبْدٍ أَعْبَدُ مِنِّی قَالَتْ فَنَاوِلْنِی لُقْمَه مِنْ طَعَامِکَ فَنَاوَلَهَا فَقَالَتْ لَا وَ اللَّهِ إِلَّا الَّذِی فِی فِیکَ فَأَخْرَجَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله اللُّقْمَه مِنْ فِیهِ فَنَاوَلَهَا فَأَکَلَتْهَا قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام فَمَا أَصَابَهَا بَذَاءٌ حَتَّى فَارَقَتِ الدُّنْیَا. (کافی، جلد‏ شش صفحه دویست و هفتاد و یک)
(4) -عَنْ أَبِی الْحَسَنِ عَلِیِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا علیهما السلام قَالَ‏ لِلْإِمَامِ عَلَامَاتٌ یَکُونُ أَعْلَمَ النَّاسِ وَ أَحْکَمَ النَّاسِ وَ أَتْقَى النَّاسِ وَ أَحْلَمَ النَّاسِ وَ أَشْجَعَ النَّاسِ وَ أَسْخَى النَّاسِ وَ أَعْبَدَ النَّاسِ وَ یُولَدُ مَخْتُوناً وَ یَکُونُ مُطَهَّراً وَ یَرَى مِنْ خَلْفِهِ کَمَا یَرَى مِنْ بَیْنِ یَدَیْهِ وَ لَا یَکُونُ لَهُ ظِلٌ‏ وَ إِذَا وَقَعَ عَلَى الْأَرْضِ مِنْ بَطْنِ أُمِّهِ وَقَعَ عَلَى رَاحَتَیْهِ رَافِعاً صَوْتَهُ بِالشَّهَادَتَیْنِ وَ لَا یَحْتَلِمُ وَ تَنَامُ عَیْنُهُ وَ لَا یَنَامُ قَلْبُهُ وَ یَکُونُ مُحَدَّثاً وَ یَسْتَوِی عَلَیْهِ دِرْعُ رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه و آله وَ لَا یُرَى لَهُ بَوْلٌ وَ لَا غَائِطٌ لِأَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ قَدْ وَکَّلَ الْأَرْضَ بِابْتِلَاعِ مَا یَخْرُجُ مِنْهُ وَ تَکُونُ رَائِحَتُهُ أَطْیَبَ مِنْ رَائِحَه الْمِسْکِ وَ یَکُونُ أَوْلَى بِالنَّاسِ مِنْهُمْ بِأَنْفُسِهِمْ وَ أَشْفَقَ عَلَیْهِمْ مِنْ آبَائِهِمْ وَ أُمَّهَاتِهِمْ وَ یَکُونُ أَشَدَّ النَّاسِ تَوَاضُعاً لِلَّهِ جَلَّ ذِکْرُهُ وَ یَکُونُ آخَذَ النَّاسِ بِمَا یَأْمُرُ بِهِ وَ أَکَفَ‏النَّاسِ عَمَّا یَنْهَى عَنْهُ وَ یَکُونُ دُعَاؤُهُ مُسْتَجَاباً حَتَّى إِنَّهُ لَوْ دَعَا عَلَى صَخْرَه لَانْشَقَّتْ بِنِصْفَیْنِ وَ یَکُونُ عِنْدَهُ سِلَاحُ رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه و آله وَ سَیْفُهُ ذُو الْفَقَارِ وَ یَکُونُ عِنْدَهُ صَحِیفَه یَکُونُ فِیهَا أَسْمَاءُ شِیعَتِهِ إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَه وَ صَحِیفَه فِیهَا أَسْمَاءُ أَعْدَائِهِ إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَه وَ تَکُونُ عِنْدَهُ الْجَامِعَه وَ هِیَ صَحِیفَه طُولُهَا سَبْعُونَ ذِرَاعاً فِیهَا جَمِیعُ مَا یَحْتَاجُ إِلَیْهِ وُلْدُ آدَمَ وَ یَکُونُ عِنْدَهُ الْجَفْرُ الْأَکْبَرُ وَ الْأَصْغَرُ إِهَابُ مَاعِزٍ وَ إِهَابُ کَبْشٍ فِیهِمَا جَمِیعُ الْعُلُومِ حَتَّى أَرْشِ الْخَدْشِ وَ حَتَّى الْجَلْدَه وَ نِصْفِ الْجَلْدَه وَ ثُلُثِ الْجَلْدَه وَ یَکُونُ عِنْدَهُ مُصْحَفُ فَاطِمَه علیها السلام. (من لایحضره الفقیه، جلد چهار، صفحه چهارصد و هیجده)
(5) -سوره نور، آیه ۳۵

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • نشانی صفحه‌ها وب و پست الکترونیک بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
لطفا پاسخ سوال را بنویسید.

مطالب مرتبط