نقش مبلغان در تعامل با اهل سنت

تاریخ ارسال:ش, 02/22/1397 - 18:37
تعامل مبلغان با اهل سنت
سیدی

برخی از طلاب و روحانیون عزیز به مناطقی می روند که در مجاورت اهل سنت است. شکی نیست که باید مبلغین ارجمند، در پی این باشند که روحیه تعاملی بین شیعیان و اهل سنت را افزایش دهند.
خدای بزرگ در قرآن در باره اتحاد و همبستگی مسلمانان می فرماید: «وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَميعاً وَ لا تَفَرَّقُوا؛ و همگان دست در ريسمان خدا زنيد و متفرق نشوید.»[1] تفسیر نمونه درباره حبل الله می نویسد: «منظور از ريسمان الهى هر گونه وسيله ارتباط با ذات پاك خداوند است، خواه اين وسيله، اسلام باشد، يا قرآن، يا پيامبر و اهل بيت او، و به عبارت ديگر تمام آنچه گفته شد، در مفهوم وسيع" ارتباط با خدا" كه از معنى‏"بحبل الله" استفاده مى ‏شود، جمع است.»[2]
مبلغین عزیز باید با تاکید بر مشترکات بین شیعیان و اهل سنت(قرآن و اسلام و محبت اهلبیت) تعامل شیعیان و اهل سنت را بیشتر کنند. مخصوصا در مسجدی که از اهل سنت در آنجا حضور دارند. البته نباید مبلغین از گفتن حقیقت دریغ ورزند و برای جذب چند جوان از اهل سنت، حق اهلبیت را کم ادا کنند. اما نکات تفرقه انگیز نباید گفته شود(لعن خلفا و...)
نکته مهم: مبلغین باید علاوه بر تاکید بر برادری با اهل سنت، احکام تعاملت با اهل سنت را بیان کنند تا راه برای تعامل بیشتر باز شود. مثل احکام مربوط به ازدواج و طلاق و ارث و سایر احکام، و همچنین مسائل مستحدثه.

پی نوشت:
1ــ آل عمران/103
2ــ تفسیر نمونه، ج8، ص29

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • نشانی صفحه‌ها وب و پست الکترونیک بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
لطفا پاسخ سوال را بنویسید.