خواستگاه نشاط های ظاهری

تاریخ ارسال:س, 05/31/1396 - 22:06
درک شب قدر
حاج شیخ جعفر ناصری

کمال، در هر مرحله ای جلوه گر خواهد شد؛ به این معنا که در مرتبه جمادیت، اگر جماد، سیر رشدی خود را طی کرد و به مرحله نهایی رسید، ارزشمند می شود و مورد توجه قرار می گیرد؛ چه سیر کمالش به سمت طلا شدن باشد یا به سمت جواهرات دیگر.
در نبات هم همین طور است. اگر نبات سیر کمالی داشت و به کمال رسید، مورد توجه و ارزشمند می شود.
در حیوان هم به همین منوال است. یک خط و ربط بین جماد، نبات و حیوان وجود دارد که باعث آثاری فوق العاده خواهد شد. آن خط و ربط هم مخفی و به صورت یک علم است.
در انسان هم قضیه همین طور است، منتهی با این تفاوت که از هر چهار زاویه در انسان وجود دارد؛ یعنی مرحله جماد، نبات، حیوان و انسان. اگر مرحله ای در انسان، فعّال شود او را ممتاز می کند حتی اگر روح حیوانی باشد.
بعضی از افراد حرکاتجسمانی انجام می دهند که باعث نشاط و انرژی می شود، مثلا ورزشی یاد می گیرد که با یک نظمی در حرکات بدنی، روح حیوانی در این افراد تقویت می شود و آن فرد انرژی و نشاط پیدا می کند. مردم طالب همین هستند. این که خواننده ای می خواند و فردی طبق یک نظمی دست می زند یا حرکات دیگری انجام می دهد، بخش حیوانی روح این فرد فعال می شود و نشاط پیدا می کند و به خاطر همین، این گونه مسائل مورد توجه مردم قرار می گیرد. امروزه به آن می گویند: انسان انرژی می گیرد. پس این نشاطی است که از مرکز روح حیوانی به فرد می رسد.
ولی اسلام و راه سیر و سلوک، راهی است که بسیار فراتر از این حرف هاست؛ منتهی امروزه به دلیل این که مردم تشنه آرامش هستند، زمانی که در جمعی وارد می شود و می بیند مقداری (به قول امروزی ها) انرژی گرفت و نشاط به دست آورد، فکر می کند تمام مطلب همین است.


منبع : بنیاد هاد

مطالب مرتبط: 

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • نشانی صفحه‌ها وب و پست الکترونیک بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
لطفا پاسخ سوال را بنویسید.

مطالب مرتبط