وظیفه مبلغان در تقارن شهادت اهلبیت با اعیاد ملی

تاریخ ارسال:پ, 01/23/1397 - 11:39
مبلغان
سیدی

برای یک مبلغ دینی، دغدغه های وجود دارد که هوشیاری مبلغان را می طلبد.از جمله اینکه برخی از روزهای شهادت اهلبیت با ایام شادی و سرور ملی(دهه فجر، نوروز) مقارن می شود. اینجاست که یک مبلغ دینی باید مدیریت خود را اعمال کند.
یک مبلغ دین باید برای مردم این حدیث امام علی(علیه السلام) را تبین کند که فرمود: «به راستى كه خداوند متعال توجهى بر زمين كرد و ما را برگزيد و براى ما شيعه‏ اى برگزيد كه ما را يارى كرده، در شادى‏ ما شاد و در غم و اندوه ما اندوهگين گردند.»[1] این حدیث برای همه شیعیان و پیروان اهلبیت حاوی این پیام است که اگر حقیقتا شیعه اهلبیت هستید، در شادی آنها شاد، و در غم آنها غمگین باشید.
نکته مهم: غمگین بودن در غم اهلبیت به این معنی نیست که ایامی مثل نوروز را به کلی نادیده بگیریم؛ بلکه انسان می تواند با کم کردن شادی خود در این ایام و ایامی مثل آن(تولد فرزند و...) شیعه ای باشد که به فرموده امام ششم، زینت اهلبیت باشد.[2]
یک مبلغ دین در ایامی که شهادت ائمه با اعیاد ملی مقارن می شود، باید با مدیریت کردن زمان و مکان، یک نوع نگرشی به مومنان بدهد که در این مواقع چکار کنند. مثلا امسال که عید نوروز مقارن با شهادت امام کاظم(علیه السلام) بود، در خیلی از مساجد و امامزاده ها، مبلغین دینی برای این تقارن، برنامه داشتند.، و دعای تحویل سال را در سخنرانی و مداحی خود گنجاندند.
-------------
پی نوشت ها:
1ــ الخصال / ترجمه جعفرى، ج‏2، ص 485
2ــ منهج اليقين (شرح نامه امام صادق عليه السلام به شيعيان)، ص58

 

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • نشانی صفحه‌ها وب و پست الکترونیک بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
لطفا پاسخ سوال را بنویسید.