اهتمام مبلغان به سلام و احوالپرسی، جذب بیشتر مردم را در پی دارد

تاریخ ارسال:پ, 02/20/1397 - 02:22
اخلاق و رفتارمبلغ
سید حسین سیدی

یکی از راههای جذب افراد توسط علما و روحانیون تبلیغی، سلام کردن به افراد و احوالپرسی از حال و احوال آنان است. این نکته باید از طرف مبلغان، حتی در مورد انسان های غیر مسجدی و نا آگاه، مراعات شود.
خداوند در کلام جاودان خود خطاب به پیامبرش می فرماید: «وَ إِذا جاءَكَ الَّذينَ يُؤْمِنُونَ بِآياتِنا فَقُلْ سَلامٌ‏ عَلَيْكُمْ كَتَبَ رَبُّكُمْ عَلى‏ نَفْسِهِ الرَّحْمَةَ أَنَّهُ مَنْ عَمِلَ مِنْكُمْ سُوءاً بِجَهالَةٍ ثُمَّ تابَ مِنْ بَعْدِهِ وَ أَصْلَحَ فَأَنَّهُ غَفُورٌ رَحيمٌ؛ و چون كسانى كه به آيات ما ايمان مى‏ آورند نزد تو آيند، بگو: سلام بر شما، پروردگارتان رحمت را بر خود مقرر داشته، كه هر كس از شما به نادانى عمل بدى انجام دهد آن گاه بعد از آن توبه كند و به اصلاح (كار خود) پردازد بى‏ ترديد خداوند بسيار آمرزنده و مهربان است.»[انعام-آیه 54] در این آیه، خداوند به بندگان مومن خود و توبه کاران، سلام می رساند. به تعبیر دیگر، خداوند در این آیه، طریقه جذب افراد را به پیامبر اسلام و به تبع آن به ما ابلاغ می کند. نکته ای که مبلغین گرامی نباید از آن غافل شوند.
هر چه طلاب و روحانیون در سفرهای تبلیغی، با خوشرویی به دیگران سلام کنند، و تواضع  و فروتنی را نیز چاشنی آن کنند، طبعا در جذب افراد(حتی افراد غیر مسجدی) توفیقاتی بزرگی بدست خواهند آورد. زیرا که اخلاق زیبا و محبت آور(سلام و احوال پرسی)، مورد توجه همگان است.
نکته قابل تامل: وقتی اخلاق زیبا و سلام کردن یک مبلغ، بیشتر مورد توجه قرار می گیرد که مردم از روحانی قبلی، این امور را (متاسفانه) کمتر دیده باشند.(ممکن است بر اثر عدم جوانگرایی مبلغ دین  و عواملی مانند آن باشد)

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • نشانی صفحه‌ها وب و پست الکترونیک بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
لطفا پاسخ سوال را بنویسید.