آثار تربیتی بشارت و انذار

تاریخ ارسال:ش, 11/30/1395 - 11:01
بشیر و نذیر
پرسش و پاسخ؛

پرسش : چرا در آیات قرآن«بشارت» و «انذار» در کنار یکدیگر آمده است؟

پاسخ تفصیلی: «بشارت» و «انذار» یا «تشویق» و «تهدید» بخش مهمى از انگیزه هاى تربیتى و حرکت هاى اجتماعى را تشکیل مى دهد، آدمى هم باید در برابر انجام کار نیک «تشویق» شود، و هم در برابر کار بد «توبیخ» بیند تا آمادگى بیشترى براى پیمودن مسیر اول و گام نگذاردن در مسیر دوم پیدا کند. 
«تشویق» به تنهایى براى رسیدن به تکامل فرد یا جامعهکافى نیست؛ زیرا انسان در این صورت مطمین است انجام گناهخطرى براى او ندارد. 
فى المثل مى بینیم: پیروان کنونى مسیح(علیه السلام) عقیده به «فداء» دارند، و معتقدند حضرت مسیح(علیه السلام) فداى گناهان آنها گردیده، حتى رهبرانشان گاه سند بهشت به آنها مى فروشند و گاه گناهشان را از طرف خدامى بخشند! مسلماً چنین جمعیتى به آسانى مرتکب گناهمى شود. 
در «قاموس کتاب مقدس» مى خوانیم: «... فدا نیز اشاره به کفارهخون گران بهاى مسیح است که گناهجمیع ماها بر او گذارده شد و گناهان ما را در جسد خود بر صلیب متحمل شد»! 
مسلماً این منطق نادرست، افراد را در ارتکاب گناهجسور مى کند. 
کوتاه سخن این که آنها که تصور مى کنند تنها تشویق براى تربیت انسان (اعم از کودکان و بزرگسالان) کافى است، و باید تنبیه، تهدید و کیفر را به کلى شست و کنار گذاشت، سخت در اشتباهند، همان گونه که پایه تربیت را تنها بر ترس و تهدید گذاردن و از جنبه هاى تشویقى غافل بودن نیز گمراهى و بى خبرى است.
این هر دو گروه در شناخت انسان در اشتباهند؛ توجه ندارند: انسان مجموعه اى است از بیم و امید، از حب ذات و علاقه به حیات، و نفرت از فناء و نیستى، ترکیبى است از جلب منفعت و دفع ضرر. 
آیا انسانى که ابعاد روح او را این دو تشکیل مى دهد، ممکن است پایه تربیتش تنها روى یک قسمت باشد؟ 
مخصوصاً تعادل میان این دو لازم است که: اگر تشویق و امید از حد بگذرد باعث جرات و غفلت است. 
و اگر بیم و انذار بیش از اندازه باشد نتیجه اش یاس و نومیدى و خاموش شدن شعله هاى عشق و تحرک است. 
درست به همین دلیل در آیات قرآن، «نذیر» و «بشیر» یا «انذار» و «بشارت» در کنار هم قرار گرفته، حتى گاهى «بشارت» بر «انذار» مقدم است، مانند آیه119 سوره«بقره»: «اِنّا اَرْسَلْناکَ بِالْحَقِّ بَشیراً وَ نَذیراً»؛ (ما تو را به حق براى بشارت و انذار [مردم جهان] فرستادیم) و گاه به عکس، «نذیر» بر «بشیر» تقدم یافته، مانند آیه 188 سوره«اعراف»: «اِنْ اَنَا اِلاّ نَذیرٌ وَ بَشیرٌ لِقَوْم یُوْمِنُونَ»؛ (من بیم دهنده و بشارت دهنده ام براى افرادى که ایمانمى آورند). 
هر چند در اکثر آیات قرآن، بشارت مقدم داشته شده این نیز ممکن است به خاطر این باشد که در مجموع، رحمت خدابر عذاب و غضب او پیشى گرفته است «یا مَنْ سَبَقَتْ رَحْمَتُهُ غَضَبَهُ».(1)،(2)

 

پی نوشت:
(1). «مصباح المتهجد»، صفحات 442 و 696 (مؤسسه فقه الشیعه، بیروت)؛ کتاب «المزار»، صفحه 161 (کنگره شیخ مفید)؛ «بحار الانوار»، جلد 91، صفحات 239 و 386، و جلد 95، صفحه 232.
(2). گرد آوري از کتاب: تفسیر نمونه، آيت الله العظمي مکارم شيرازي، دار الکتب الإسلامیه، چاپ پنجاه و پنجم، ج 1، ص 485.
----------------------
منبع: پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله العظمی مکارم شیرازی مدظله العالی

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • نشانی صفحه‌ها وب و پست الکترونیک بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
لطفا پاسخ سوال را بنویسید.

مطالب مرتبط