فضیلت کثرت قرائت قرآن مخصوصا در ماه مبارک رمضان

تاریخ ارسال:د, 09/13/1396 - 23:52
حاج شیخ جعفر ناصری
حاج شیخ جعفر ناصری

با قرآن ارتباط بیشتری باید داشت. همراه داشتن قرآن، کافی نیست. ما خیلی دور هستیم. آنچه در قبر باعث نجات آدمی می شود، پذیرش باطنی آیات قرآن و معرفت به اهل بیت علیهم السلام است.
این مقدار که ما قرآن می خوانیم کم است. یکی از بزرگان مکرر می گفت: «یک مدتی قرآن را بخوانید تا برای شما ملکه شود. بعد از چند سال می بینید که دل شما شروع به خواندن قرآن می کند». این یک حقیقتی است. انسانی که اهل قرآن است بعضی مواقع از خواب که بیدار می شود، شروع می کند به خواندن یک آیه، دو آیه یا بیشتر؛ هر آیه، پنجره ای باز می کند که انسان، حکمت حق تعالی را می بیند.
بعضی از خانم های خانه دار در ماه مبارک رمضان سه یا چهار ختم قرآن می خوانند. خانه دار است، هزار نوع مشکلات دارد؛ ولی توفیق، امر دیگری  است، از خدا باید توفیق قرائت قرآن را طلب کرد.
اینکه بعضی ها می گویند: قرائت زیاد قرآن، دلیلی ندارد، توفیقِ همین پنجاه آیه را هم از مردم می گیرند. خودش حالش را ندارد (یا احساس بی نیازی می کند) ولی آن جوان که گرفتاری های او زیاد است، اگر همین قرائت قرآن هم از او گرفته شد، کار دیگری هم انجام نمی دهد. قرائت قرآن از یک جزء به دو جزء و از دو جزء به سه جزء موجب ملکه قرائت می شود. چه سلطنتی و چه تاجی بالاتر از قرآن برای انسان وجود دارد؟
حضرت آیت الله سید عبدالکریم کشمیری قدس سرّه می فرمودند: «گاهی جناب مرحوم سید مرتضی در ایوان صحن ملکوتی امیرالمؤمنین علیه السلام  دو رکعت نماز نشسته می خواند و در آن، همه قرآن را ختم می کرد».[۱] مرحوم آقاسید مرتضی کشمیری قدس سره  در دو رکعت نماز یک ختم قرآن می خواند. گفتن این مطلب باعث شد کسی که از مخالفینِ ذکر است، بگوید: چه کسی این اعمالِ سنگین را گفته است و اهل بیت علیهم السلام چه زمانی این گونه اعمال را انجام می دادند؟ البته اهل بیت علیهم السلام این اعمال را انجام می دادند. امیرالمؤمنین علیه السلام شبی هزار رکعت نماز می خواندند.[۲] در روایت آمده است: حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام روزی ده جزء قرآن با تأمل می خواندند.[۳]
ما آن توفیقات را نداریم یا توانش را نداریم؛ ولی دلیلی ندارد که قرائت پنج جزء از قرآن را هم کوتاهی کنیم. اگر محاسبه  کنیم می بینیم کسی که با سرعت متوسط قرآن بخواند، هر جزیی برای او حدود نیم ساعت طول می کشد. چه شده است ما را که اگر خواستیم دو ساعت و نیم برای قرائت قرآن در ماه مبارک رمضان، وقت بگذاریم، سخت و زیاد است؛ ولی خیلی راحت یک فیلم سینمایی را طی دو ساعت و نیم تماشا می کنیم؟! چطور است کسی نمی گوید: چرا دو ساعت و نیم برای یک فیلم، وقت گذاشته ای؟! ولی اگر کسی خواست پنج جزء قرآن بخواند، می گوید: چه کسی این را گفته است؟
---------------------------------------
پی نوشت:
[۱] . آیات نور، موسسه دارالهدی، ص ۶۲.
[۲] . سفینه البحار، ج‏۶، ص ۱۳.
[۳] . عیون اخبار الرضا، ج۲، ص۱۸۰.
--------------------------------------
منبع : بنیاد هاد

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • نشانی صفحه‌ها وب و پست الکترونیک بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
لطفا پاسخ سوال را بنویسید.

مطالب مرتبط