محرم/ بخش پنجم - ثمر محبت به اهل بیت علیهم السلام

تاریخ ارسال:ي, 06/19/1396 - 12:04
اهل بیت,ائمه,گنجینه تصاویر ضیاءالصالحین

بسم الله الرحمن الرحیم
 الحمدلله رب العالمین...
اللهم کن لولیک الحجة ابن الحسن...

ثمر محبت به اهل بیت(علیهم السلام)
محبت به اهل بیت علیهم السلام و اولیاء الله یکی از ویژگی های بارز شیعیان است. مهری که خداوند متعال از این بزرگان در دل ما جای داده است بی حکمت نبوده و در آخِر، موجبات سعادت فرد را فراهم خواهد نمود. روایات فراوانی در این باب موجود است که خواندن آن خالی از لطف نیست.
دین جز محبّت نیست
سعید بن یسار گفت: امام صادق علیه السّلام بمن فرمود: مگر دین بجز محبت و دوستی است؟ خدای عزّ و جلّ- می فرماید: بگو اگر شما دوستدار خدائید، پیرو من باشید تا خداوند شما را دوست بدارد  ( آل عمران 31 ) (الخصال/ترجمه فهری/ ج 1)
خداوند متعال می  فرماید:
قُلْ لا أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْراً إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبی  (شوری 23)
و امیرالمؤمنین سرور ذوی القربی است. (کشف الیقین/ ترجمه آژیر)
و دین جز دوستی خدا و محبت اهل بیت، چیز دیگری نیست و این دوست داشتن امری فراتر از یک احساس است.
رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: خدا را دوست دارید به خاطر نعمت هایی که به شما داده و مرا هم دوست بدارید چون خدا مرا دوست دارد و اهل بیت مرا نیز دوست بدارید چون من آنها را دوست دارم.(علل الشرائع/ترجمه ذهنی تهرانی ج 1)
رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم و سلّم فرمودند: کسی که می خواهد به ریسمان محکم خدا که حضرتش در قرآن از آن یاد کرده چنگ بزند باید علی بن ابی طالب علیهما السّلام و حسن و حسین علیهماالسّلام را دوست بدارد چه آنکه خداوند متعال از فوق عرش این دو را دوست دارد.(کامل الزیارات/ترجمه ذهنی تهرانی)
محبت به اهل بیت به چه معناست؟
امام صادق علیه السّلام فرمود:
دوستان ما سه گروهند:
گروهی که ما را در ظاهر دوست دارند ولی در باطن دوستمان ندارند
و گروهی که ما را در باطن دوست دارند ولی در ظاهر اظهار دوستی نمی کنند
و گروهی که هم در ظاهر دوست دارند و هم در باطن.
و اینان دوستان درجه یک ما هستند، اینان آب زلال و گوارا نوشیدند و به تأویل قرآن پی بردند و از فصل خطاب و سبب اسباب اطلاع حاصل کردند. و اینان گروه طراز اول هستند، فقر و نیازمندی و بلاهای گوناگون سریعتر از تاختن اسب بر سر ایشان بتازد، سختی و تنگدستی آنان را فراگیرد و لرزان شوند و دچار فتنه گردند و زخمی و به خون خود غلطان در هر سرزمین دوری پراکنده شوند. به برکت وجود آنان خداوند بیمار را شفا دهد و فقیر را توانگر کند و به برکت آنان شما یاری شوید و باران بر شما ببارد و روزی نصیبتان گردد، آنان از نظر تعداد کم هستند ولی به منزلت و اهمیّت نزد خدا، بزرگ باشند.
رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: خدا را دوست دارید به خاطر نعمت هایی که به شما داده و مرا هم دوست بدارید چون خدا مرا دوست دارد و اهل بیت مرا نیز دوست بدارید چون من آنها را دوست دارم.
گروه دوم که مرتبه پایین اند، ما را در عیان دوست دارند و شیوه پادشاهان را در پیش گرفته  اند. زبانشان با ماست و شمشیرشان علیه ماست. گروه سوم که مرتبه میانه به شمار می آیند، ما را در باطن دوست دارند ولی در ظاهر اظهار دوستی نمی  نمایند. به جان خودم سوگند! اگر ما را [صادقانه ] در باطن دوست می داشتند بدون اینکه آن را آشکار اظهار نمایند، در شمار روزه داران روز و نمازگزاران شب بودند و اثر عبادت را در رخسارشان می دیدی و آنان اهل مسالمت و فرمانبرداری اند.
آن مرد عرض کرد: [با این توضیحات ] من در شمار دوستداران شما در عیان و نهان هستم.
امام صادق علیه السّلام فرمود: دوستداران ما که هم در نهان ما را دوست دارند و هم در عیان ویژگی هایی دارند که به وسیله آنها شناسایی می شوند. آن مرد عرض کرد: آن نشانه  ها چیست؟
امام علیه السّلام فرمود: چند نشانه است:
نخست آن که یکتاپرستی را به خوبی فهمیده  اند و به دانش یکتاپرستی به طور کامل دست یافته  اند و پس از آن به ذات و صفات او ایمان دارند، سپس حدود ایمان و حقایق و شروط و تأویل آن را به دست آورده  اند.(تحف العقول/ترجمه حسن زاده)
و این است محبت حقیقی و راستین به اهل بیت نبی اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) نه صرف احساسی زودگذر و ناپایدار.
از پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) نقل می کند که فرمود: محبت من و خاندانم در هفت جا که هراس آنها بزرگ است، سود می دهد: موقع مردن و در قبر و در هنگام برخاستن از قبر و هنگام گرفتن نامه اعمال و نزد حساب و نزد میزان و نزد صراط
ثمر محبت به اهل بیت (علیهم السلام )
مردی خدمت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم آمد و عرض کرد: آیا محبّت علی برای من نفعی دارد؟! فرمود: وای بر تو! هر کس او را دوست بدارد مرا دوست داشته، و هر کس مرا دوست بدارد خدا را دوست داشته، و هر کس خدا را دوست بدارد خدا او را عذاب نمی کند. (أسرار آل محمد علیهم السلام / ترجمه کتاب سلیم )
اسحاق بن عمّار نقل کرده می گوید: از امام صادق علیه السّلام پرسیدم: معنی آیه شریفه (آیه 245 از سوره بقره)
«کیست آنکه به خدا وام دهد، وام نیکوئی، پس خداوند آن را برای او چندین برابر کند» چیست؟
فرمود: اظهار محبّت و نیکی کردن به امام است. (پاداش نیکیها و کیفر گناهان/ترجمه ثواب الأعمال)
حضرت علی بن الحسین (علیهما السلام) از پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) نقل می کند که فرمود: محبت من و خاندانم در هفت جا که هراس آنها بزرگ است، سود می دهد: موقع مردن و در قبر و در هنگام برخاستن از قبر و هنگام گرفتن نامه اعمال و نزد حساب و نزد میزان و نزد صراط.  (الخصال/ترجمه جعفری/ج 2)
رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم روزی به یکی از اصحابشان فرمودند: ای بنده خدا حب و بغض در راه خدا داشته باش و برای خدا محبّت و دشمنی نما چه آن که به ولایت حقّ تعالی نخواهی رسید مگر به همین و اساسا احدی طعم و مزه ایمان را نمی چشد مگر چنین باشد اگر چه نماز و روزه اش بسیار باشد و اکثر دوستی های مردم با هم دنیایی است، به خاطر دنیا و شئون آن با هم مودّت ورزیده و یک دیگر را مبغوض می دارند و به طور قطع چنین حبّ و بغضی آنها را از محبّت و دوستی در راه خدا بی نیاز نمی کند. مخاطب به حضرت عرض کرد: چگونه بدانم که دوستی و دشمنی من در راه خدای عزّ و جلّ می باشد و اساسا ولی خدا کیست تا دوستش داشته و دشمن خدا کیست تا دشمنش بدارم؟ پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم اشاره به علی علیه السّلام نموده و فرمودند: آیا او را می بینی؟ مخاطب عرض کرد: آری. حضرت فرمودند: او ولی خدا است پس دوستش بدار و دشمنش دشمن خدا است پس او را دشمن بدار. سپس فرمودند: دوستش را دوست بدار اگر چه قاتل پدر و فرزندت باشد و دشمنش را دشمن بدار اگر چه پدر و فرزندت باشد.(علل الشرائع/ترجمه ذهنی تهرانی/ج 1)
و این گونه است که می بایست مهر و محبتی را در دل راه داد تا ارزش این ودیعه بزرگ الهی را نزد انسان داشته باشد و چه محبتی بالاتر از محبت خدا و دوستدارانش.


----------------------------
منابع:
1.علل الشرائع / ترجمه ذهنی تهرانی / ج 1
2.الخصال / ترجمه جعفری / ج 2
3.پاداش نیکیها و کیفر گناهان / ترجمه ثواب الأعمال
4. أسرار آل محمد علیهم السلام / ترجمه کتاب سلیم
5. تحف العقول / ترجمه حسن زاده
6.کامل الزیارات / ترجمه ذهنی تهرانی
7. کشف الیقین / ترجمه آژیر
8. الخصال / ترجمه فهری / ج 1

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • نشانی صفحه‌ها وب و پست الکترونیک بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
لطفا پاسخ سوال را بنویسید.